Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2949 ggr
[Ante333]
4

Saltugn i ljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tungan ute

LenaR
0

Vilken atmosfär!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Ante333]
0

musikvideosTungan uteinspelning. bara köra med earplugs i öronen vid drejskivan hela dagen

LenaR
0

Vilka är det som gör en video?

[Ante333]
0

Vet inte vilka de va men de va dunka dunk hela dagen…det händer saker hela tiden i gamla fabriken här..

LenaR
0

Jag förstår det, skulle vara kul att hälsa på någon gång.

Men du, ugnen ser riktigt hemtrevlig ut. Du har inte funderat på att hyra ut den till bed and breakfast på somrarna? Skrattande

[Ante333]
0

Skrattandedet vore något… vi har bänkar i den och gäster som ibland drejar och sedan dricker gott vin med lite tilltugg och såklart tända ljus men dock inte så många ljus och lagom mängd vin förstås.Skäms

[perlennart]1
0

Lite medeltidsstämning kanske med helstekt gris och en tunna öl, och så klart bara en kniv i handen till att skära skinkan med

[Ante333]
0

HaHa och kladdigt runt hela munnen med ett stort rap som avslut på middagen som ett tecken på att man e helnöjdSkrattande

[Ante333]
0

Vi kan starta en tråd om rätt bordsskick också.. Tungan ute

Ulla
0

Vilken härlig bild! Är det verkligen en saltugn?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Fint!

[Ante333]
0

60 kubik saltugnGlad

abbis
0

En liknande var jag inne i hos Raus för många år sen..

Ante…Var håller ni till i Höganäs? jag var där för 2 år sen och besvikelsen var stor för det var bara en outlet med en massa skräp där fabriken låg förr.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Ante333]
2

Raus ugn e mycket mindre… Höganäsbolaget hade tio sådana när produktionen var som störst före 1954 och 130 anställlda i produktionen fatta vilken storproduktion det va på den tiden..

Har haft två elever här i veckan som jag har lärt ut ska inte säga rätt drejning men effektiv drejnings teknik har varit jättekul med människor som verkligen suger i sig av det.. Vill tacka er ni har förgyllt min annars ganska enformiga dag..

Kanske man ska starta endagskurser om man har  något bra att kunna lära utGlad

Wabisabi
0

#6 Dreja, lunch i saltugnen med levande ljus, en kanondag,TACK!!! Men vinet glömde vi visstFlört

[Ante333]
0

Glömde säga det Abbis du var på fel ställe dom som kopierar våra krukor och glaserar dom i en chokladbrun och andra färger.. Ittallla köpte upp det företaget sa upp 80man och flyttade produktionen i thailand så nu stämplar dom höganäs keramik på krukorna men det är fusk en äkta kruka ska ha ankare stämpeln med hb på som står för höganäs billesholm aktiebolag.. inte en enda punkt här men jag e kass på å skriva riktigtTungan ute

[Ante333]
0

#6 Du e duktig envis ger dig inte.. hade själv inte klarat av å jobba som du gjorde dreja skära sönder och på med en ny klös.. ja vinet får vi ta sen tack själv och glöm inte kom tebax som vi sa Flört

abbis
0

#16 Men var är ni då..Skyltar hade varit bra..Glad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Ante333]
0

Det finns skyltar.. Har börjat skoja om att dom hittar hit ända från Australien.. Vi ligger mitt emot räddningstjäst Bruksgatan 36.. Huset kallas för Magasin 36 nu. googglar man på det hittar man en heldel. Det har fått en upprustning och mycket nytt händer här just nu jag tycker det kommer bli ett perfekt ställe att besöka om man åker förbi.. en resturang med plats för 150 gäster håller på att byggas på ovanvåningen då man ser ugnarna och köket placeras ovanpå en av ugnarna som kan ses av gästerna.. mm…. bara lite av vad som…

[Ante333]
0

Glömde visst va engelsmannen hette wabisabi! måste se om jag hittar något på honom på nätet?

Wabisabi
0

Engelsmannen heter Carl Cunningham-cole. Försökte göra en direktlänk till hans underbara film här men det gick inte den är förmodligen för stor.

Men om du/ni goglar på hans namn så dyker den upp nästan direkt, den är gjord av en kille som heter Johan Robach.

Tål att tittas på många gånger!

[Ante333]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar nen karta så ni hittar till fabriken ni som e intresseradeGlad

[Ante333]
0

Året är 1928 kan ni se ugnarna till vänster

Ulla
0

Härlig bild. Det skulle ha varit kul att göra ett studiebesök där på den tiden. Ja, nu med förresten. Är det de runda "burkarna" på vänster sida?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[perlennart]1
0

Kul namn på ugnar, runda burkar! ganska stora burkar. Fan om man hade en sådan burk vad kul det skulle vara, men ganska mycket bränsle går väl åt.

[Ante333]
0

12-14 ton stenkol.. jag skulle vilja se hur dom gjorde fotot på den tiden..

[Ante333]
0

http://www.youtube.com/watch?v=ae0NYAmeR40

Här e länken till den färdiga videon inspelad i saltugnen Dinah nah..

LenaR
0

Det var ju lite roligt att de tänkte att saltugnen såg ut som insidan i en pyramid. För jag antar att det var vad de ville?