Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 931 ggr
annakarta
0

Första rakubränningen misslyckad...

Hej alla!

Ikväll brände jag och min granne vår första Raku på egen hand. Påhejade av våra barn, stolta över att ha lyckats bygga ihop ugnen själva och förväntansfulla över den första bränningen satte vi igång! Problemet är att vi fick aldrig upp värmen ordentligt i ugnen och stängde av gasen efter ca 30 min. Nu har jag läst på lite och förstått att gaslågan ska gå in under sättplatten, det ska ändras till i morgon, men vad behöver vi mer tänka på?

Det var inte vindstilla ikväll, det kanske påverkar…. ha mer kräm på gaslågan, kanske….hur lång tid är "normalt" innan glasyren har smält? Gärna lite goda råd, tack!

/a-k

ramjambam
0

Lämna god plats under sättplattan så att förbränningen förhindras inte. Jag brukar ha ca. 15 cm i min oljefatsugn.

Jag brukar ha gasbrännaren just utanför ugnen (1-2cm) så att gasen kan dra lite extra luft med. Kom ihåg att förbränningen behöver tillräckligt med syre (luft) - det är lätt att släppa in för mycket gas i en liten ugn.

1 timme är normalt för min ugn, bränt från kallt.

LenaR
0

Fota gärna lite, annakarta, så går det ganska lätt att se om något går att förbättra i bränningen.

Första bränningen kan ta en 45 minuter tror jag. Sen när ugnen är varm går det fortare!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

romperstomper
0

Det gäller väl att avgaserna ska kunna komma ut också.

annakarta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för er hjälp. Vi har nu konstaterat att vi ska förmodligen öka gaslågan lite för att få mer sprutt och inte vara för otåliga, samt att höja sättplattan.

Så här ser det i alla fall ut på den snutt där glasyren smält!