Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3188 ggr
pyromanen
0

Sämre temperaturtålighet av att brännas om?

Har för mig jag läst någonstans att det inte är bra att bränna om en sak som sedan ska användas t.ex. som ugnsfat eller liknande, där saken ska tåla temperaturväxlingar.  Hittar dock inte vart jag läste detta.  Är det någon som vet?

helenahenstedt
0

Höll på att bränna om och bränna om och bränna om en gång i tiden när jag hade strul med en ugn, minns ej riktigt vad som var fel men den kom upp ganska högt i temp. Då sa en annan keramiker i verkstan att det ej var bra för grejerna. Men det är allt jag vet i ämnet. Snart vaknar nog någon mera kunnig ur juldvalan.

LeWE
0

Det finns väl alltid risk att det spricker, annars vet jag inte vad det skulle göra, kanske nån annan vet?

troll
0

Jag har brännt om en del då jag har haft strul med det ena och andra. En del har gått bra. annant har spruckigt ytterligare annat har helt plötsligt fått bubblor i glasyren och/eller i godset. Men jag bränner i elugn. Vet inte om det är annurlunda i vedeldat. Jag har ibland tyckt att det det har varit värt ett försök, men numer tror jag det går fortare att dreja om.

Jag har dock för mig att jag läst om att bränna och glasera i omgångar och kommer inte ihåg att det stod något negativt om hällbarheten efteråt. Men som sagt, min (lilla) erfarenhet är att det är lite vanskligt.

/Marie

Fru Vadmal
0

Jag har precis bränt om några skålar som jag inte var nöjd. J penslade på tunt med glasyr på de ställen jag hade missat vid första bränningnen. Ett stort fat + tre skålar exploderade och då fördärvades samtidigt andra grejor. Sätt plattorna tog också stryk. Då vet jag varför!!!

[perlennart]1
1

Gammal tråd så ni kanske har hittat lösningen. Men annars så kan man säga att desto mera godset utsätts för högre temp desto mera cristobalit bildas i godset och det medför risken för sprickbildning, speciellt under avkylningen så det finns någon sanning i påståendet att det inte bör brännas flera gånger. Man kan få bättre hållfasthet (termisk) med en liten tillsats av t.ex. talk i leran.

ramjambam
0

Jag vill tillägga att det #4 utsattes för var säkert en alltför hastig uppvärmning av godset. Skröjad keramik tål en ganska snabb uppvärmning, som alla raku-brännare vet, men det som har bränts till stengodstemperatur behöver en mycket långsammare temperaturhöjning.

Leramani
0

När man har bränt upp godset till sintring, ändrar det karaktär helt och blir mycket känsligare för temperaturväxlingar.

De Lapsus Resurgam