Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1724 ggr
Istid
0

Glasyr som tål mikro

Hur mycket metalloxider kan man stoppa i en glasyr utan att det blir problem att köra sakerna i mikron sen?

Är mest järn och kanske titan/rutil som jag har lust att stoppa i massa, massa, av.

[perlennart]1
0

Hur mycket äe en massa? är det så att det utfälls metall på glasyrytan eller?

Men å andra sidan så skulle ju sådana glasyrer inte vara särdeles välegnade till bruksgods så det säger sig självt att det inte kan vara fallet.

Istid
0

Tja, tenmoku-massa. ca. 6-10% järn ungefär. Om rutil vet jag inte, har inte testat det än. Men skulle tro ca. 2-8% + järn, så tilsammans kanske 10-15% titan och järn som mest.

Om jag bestämmer mig för att stoppa dom sakerna i en glasyr som använder zink som flux (och jag tänker använda max 5% zink), så kommer jag upp i som mest 15-20% metalloxider totalt.

(Med rutil hade jag tänkt satsa på något beige-brun spräckligt men det där titanet verkar ju så obegripligt så man vet väl aldrig vad det blir…)

[perlennart]1
0

kvartsen är ju en metalloid men resten i en glasyr är ju faktiskt allt metalloxider. Jag tror att du helt enkelt får prova dig fram med mikron. lycka till och tala om vad du kommer fram till. jag tror att om alla ämnen är upplösta i glasyren och befinner sig i oxidform så borde det inte vara något problem, glasyrer i mikron är ju inget nytt.

Istid
0

Jag är osäker på rutil, det verkar vara ett jädra knepigt (och därför spänande) material, men effekten från andra göra-ogenomskinlig-oxider som zirkon, tenn, etc. kommer ju från att de just INTE löser upp sig?

Nej, jag får väl bara prova som du säger.

[perlennart]1
0

Jo det är ju riktigt men dom flesta glasyrer till bruksföremål som man köper har ju zirkon eller tenn och zirkon i glasyren så det är nog ionga problem med dom oxiderna, förmodligen heller inte med andra oxider.

romperstomper
0

Nej jag förstår inte heller varför metalloxider skulle vara ett problem, dom är ju inte magnetiska (utom magnetit!!?) I en glasyr är det nog inga problem i alla fall.