Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1237 ggr
Ulla
0

Rakutips

Det börjar rycka i rakutarmen igen. Jag har varit och köpt material så att jag kan bygga en förhöjning på min tunna.

Här är några tips till er som inte bränt Raku förut, men som gärna vill testa.

För att undvika att föremålen spricker finns det några saker att tänka på:

• Använd en lera som innehåller chamotte.
  • Försök att få så jämn tjocklek som möjligt (och inte för tjockt).
  • Föremålen spricker ofta i fogarna, så var mycket noggrann när du sätter ihop olika delar.
  • Kavlade stora fat är svåra, små föremål håller bättre.

Dessutom bör man tänka på att man ska kunna lyfta upp sakerna ur ugnen med hjälp av en tång. Jag har ibland haft jätteproblem att få grepp med tången, med följd att jag tappat grejer på väg till reduktionskärlet. 

Några fler saker som kan vara bra att tänka på?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Förvärm (i din vanlig brännugn eller på rakuugnen) föremålet innan den stoppas i ugnen, det gör att föremålen inte spricker lika lätt.

Jag har aldrig andvänt chamotterad eller speciell Raku lera så länge man förvärmer brukar det gå bra.

Låt föremålet vila en fem sekunder från det att du tar ut det ifrån rakun tills att du stoppar den i reduktionskärlet. På så vis förhindrar du att reduktionsmaterial fastnar eller gör märken i glasyren.

Ulla
0

En sak som är väldigt spännade med att träffa olika keramiker är att alla har så olika uppfattning om hur saker och ting ska göras. Man suger åt sig av allting och sedan gör man på sitt eget sätt.

Jag har t ex hört att "Det blir så spännande märken i glasyren efter reduktionsmaterialet om  man är tillräckligt snabb"Glad

_
_

Ulla
1

De allra första gångerna man testar brukar de flesta tycka att det är kul med de metalliska effekter som man får från de kopparhaltiga glasyrerna. Om man vill att metallen ska fällas ut får man inte vänta för länge med att reducera, då hinner glasyren stabilisera sig och blir "normal".

_
_

LenaR
0

#2 Det blir så lagom spännande märken efter sågspån :(

Men det kan bli väldigt spännande märken från halm eller löv :D

Har ni sett den amerikanska keramikern som gör "instant fossils" på sina krukor? Sååå snyggt…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Lr

Vad är det för nått "instant fossils"? Låter spännande:D

LenaR
0

Har inga bilder tyvärr, men jag ska se om ja ginte kan leta upp namnet på keramikern. Han får dit avtryck av organiska material som svarta skuggor på vita krukor. Det finns en artikel i Ceramics monthly (tror jag?) där tekniken beskrivs ingående, och han säger att han efter många års experimenterande fortfarande lyckas typ en gång av tio… Så det är ingenting för den sominte vill ha tålamodet prövat!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Du tänker på en keramiker som heter Dick Lehman, eller hur? På hans hemsida kan man se exempel på det du beskriver.

_
_

zzaga
0

Lr Och Ulla

Tack så jättemycket för tips och länken. Ska genast kolla lite närmre på det:)