Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 24522 ggr
Bruzapetra
0

Vid sidan av...

Hallihallå!

Har funderat på det här med olika saker att sälja i butiken. Jag skulle gärna vilja ha lite goda teer och ekologiskt kaffe att sälja som man kan köpa till sin teburk, mugg eller dylikt, Vet ni vart man vänder sig för att få tag i det? Nån som kanske har nåt annat förslag på  små trevliga saker att sälja som rimmar väl med keramiken?

Mvh Petra

Vanja-K
0

Hej Bruzapetra!

Jag var till ett ställe där de sålde ekologiska produkter ihop med keramik.Det tyckte vi var jättetrevligt. Hemgjord sylt,saft marmelad.m.m.Kaffe och te som du tänkte är ju en jättebra ide också.Honung , andra honungspreperat.Kryddor.Kolla runt på internet, efter saker till bra inköpspriser.Lycka till!

Vavrakeramik
0

Jag säljer Klings glass, god kvalitetsglass från Mariestad. Det lockar in många kunder i butiken och ibland köper nån keramik också.

Tips: Krav märkt ekologiskt rött te. www.vsell.se

Bruzapetra
0

Tack! Ja glass är nog inte dumt alls! Hur är det egentligen. Har sökt nu efter olika tegrossister. Men alla jag hittar är ju som en vanlig nätshop eller vad man ska säga med vanliga "kundpriser". Helst vill jag kunna köpa in till ett bra inköpspris för att det inte ska bli för dyrt när jag säljer det sen. Eller ska man inte tänka att man ska lägga på i pris i sin egen butik? Tar gärna emot ännu fler grossist adresser! Petra

Bruzapetra
0

Behöver man förresten nåt speciellt tillstånd för försäljning av te o kaffe i lösvikt?? Om man vill SERVERA te kaffe och bullar vad behöver man för tillstånd då?

lotta2
0

Tror att servering är lite lurigt. Vet iaf när syrran hade servering att det var separat kök mm som man var tvungen att ha. Man fick inte tillreda mackor mm i sitt eget kök …Konstigt, som om det skulle vara mer ohygeniskt det då? Annars skulle jag också vilja ha en liten uteservering två bord med kaffe också…Men jag är inte säker på regelverket alls. Det är väl kommunen man kollar med?

Bruzapetra
0

Ja, man tycker ju att man har minst lika rent  i sitt eget kök! Och Bara kaffe, te och hembakta bullar skulle ju vara perfekt tycker jag, o glass. Det klarar man sig långt på. Men det är lika bra att ringa kommunen som sagt var.

lotta2
0

Ja, berätta gärna vad du får för svar…:D Men glassen borde det ju inte vara så mycket tjafs med antar jag.

MeWa
0

Hör med: http://www.thecolonialteacompany.com/

Företaget är svenskt, och detta är en webshop, men jag tror att de

säljer även till små butiker. Jättegoda teer i snygga burkar. Lycka till!

GulleboKeramik
0

Jag vill tipsa dig att nu i sommar, när solen skiner som allra hetast, plocka blommande rölleka. Torka dessa kvastar hängande upp och ner i mörkt utrymme. Repa av blomsterställningarna och lägg i hemdrejade burkar, blanda t ex med pepparmynta, som du kan odla själv och en liten procent salvia. Så har du ett underbart "Kvinnote"… Röllekan har mycket bra effekt på den kvinnliga konstitutionen, främst äggstockar och livmoder och främjar och reglerar detta område. Pepparmyntan är förutom att den ger en frisk smak, också svalkande och uppiggande. Salvian har en trösteeffekt samt är läkande både psykiskt och fysiskt. Enligt ex Dr Donsbach borde alla kvinnor dricka minst två koppar rölleka om dan.

Rent röllekate, bra vid rubbad mens..smakar som en vandring på en solig ko-stig mitt i sommaren.

Rent pepparmyntate är uppiggande och svalkande.

Rent salviate är näst intill odrickbart..*s* Beskt som sjutton!!*s*

Men vill dock tillägga.. ett te på 50% rölleka och 50% salvia gör rena underverket för kvinnor i klimakteriet.

Du kan prova dig fram till den blandning som du tycker känns bäst.

Lycka till!!

Bruzapetra
0

Wow, tack! Vilket härligt tips! I like:) Absolut roligast att göra det helt själv. Tack MeWa för länktipset:) Ska gå in o kolla läget där nu.

zzaga
0

Petra:

Aftek är te och kryddgrossist (de har specialpriser för återförsäljare).

Alla matvaror måste vara tillverkade industrigodkännt kök för att få säljas. Självservering av te och kaffe är ok. Lösglass har speciella regler med städrutiner, hygien osv. som måste följas. Vanlig pinnglass får vem som sälja.

Gullebokeramik:

Det är inte tillåtet att torka och sälja växter själv (det kan komma med jordbakterier).

Det är inte heller tillåtet att sälja teer eller andra prepparat där man påstår att de har hällsosamma effkter eller som "kvinnote", det faller under kvacksalverilagen.

Det bästa är att ta reda på vad som gäller hos den lokala miljö och hälsovårdsmyndigheten så man inte råkar i klistret.

GulleboKeramik
0

zzaga… du får ursäkta mig men jag tror knappast att om jag rekommenderar någon att dricka te på rölleka och salvia och påstår att de har en hälsobefrämjande effekt för särskilt kvinnor, i enlighet med råd och rekommendationer från ledande alternativmedicindoktorer, att det skulle falla under kvacksalverilagen. Jag påstår inte att de är ett läkemedel som botar cancer i herrans namn. Om det skulle vara sådär, skulle ju inte en enda hälsokostaffär kunna sälja sina örtteer. Jösses… du går aldrig mot rött ljus heller, va???

Petra, om det nu är så att du räds "miljö och hälsa".. så kan du ju själv ta reda på vilka regler som gäller. Får du inte plocka och torka och sälja egna örter, kan du köpa dem på hälsokosten och blanda själv… döp dem till nåt romantiskt, t ex  och tala sedan om för ev intresserade kunder att du själv har upplevt teet si eller så.. eller har en äldre kvinnlig släkting som gillar teet pga det eller detta. Det är inte så svårt att komma undan svenska mer eller mindre rigida regler. Jävla dumheter, tycker jag…Skrikandes

Det är väl Sverige i ett nötskal, sån här skit…*suck*

zzaga
0

Det handlar inte om vad jag tycker utan vad hällsovårdsmynigheten tycker. Om du går in i en hällsokostaffär så säljs inga egenblandade teer med tex "hjälper mot mensverk" eller "hjälper mot gikt" just för att det faller under kvacksalverilagen. Det är med andra ord olagligt att sälja ett preparat te, tunikum, salva eller vad det än må vara och påstå att det har hälsobringande effek så vida det inte är ett klassat som naturpreparat/medecin.

Om du inte har tagit reda på vad som gäller tycker jag inte du ska ge råd till folk att börja sälja saker de kan råka i klistert för.

avalon
0

Örter är ju en hel vetenskap i sig, om man nu vill vara någorlunda seriös. Så det kanske ändå inte är det smidigaste "extraknäcket" att sätta sig in i…

Bruzapetra
0

Har varit inne på Afteks sida. Tack Saga. Den verkade ju jättebra!! Har pratat med de på Kommunen som bestämmer dettahära. Kaffe och te, som sagts behöver inget speciellt för, inte heller pinnglass, så det var ju jättebra! Nu tänkte jag beställa lite teer:) Jag är ett riktigt loppis freak och igår när vi hade loppis dag fyndade jag ett helt gäng med de här stora teburkarna som de brukar sälja lösteer i. Och två jättefina gamla sockerlådor att ha roliga saker i och på i butiken.

Förresten, det här med örter, är helt novis vad gäller det och skulle inte blanda och sälja själv men kul att prova på sig själv!

zzaga
0

Petra

Det låter jättemysigt! Jag kommer absolut förbi när jag har vägarna uppåt nästa gång.

De på kommunen brukar vara väldigt hjälpsamma om man ringer och frågar. De brukar också vara väldigt "hjälpsamma" med att komma ut och inspektera också:)

Bruzapetra
0

Låter bra. Jag lovar att bjuda på te:)

zzaga
0

Oh, låter smarrigt:)

Jag bjudernaturligt vis på te jag med om du har vägarna förbi skåne:D

Bruzapetra
0

Antagligen ska vi låna mina föräldrars husvagn vecka 30 och åka ner till Österlen 1 vecka. Då skulle jag mer än gärna komma o hälsa på! Är du hemma då tro? Tänkte bada, äta glass o släpa runt familjen o titta på keramik:)

zzaga
0

Trevligt med husbil, vi gjorde det samma förra året.

Jag är säkert hemma , vi kör ju b o b så det är säkert full gång i det då.

Jag mejlar tel nr. så kan du ju höra av när det börjar närma sig:)

/S

GulleboKeramik
0

Petra… jag hoppas verkligen att du inte tror att jag ville lura dig att hitta på sådant som du kan åka fast för. Jag har hållit på med örter och olika beredningar i många år, men enbart för mig själv, min familj och vänner. Är alltså inte särskilt insatt i detta med lagar omkring eventuell försäljning, kunde bara inte tänka mig att det kunde finnas så rigida och vad mig anbelangar, fullständigt vansinniga lagar. Undrar hur de gör som odlar och säljer t ex morötter och kålrötter? Där om nånstans lär det ju finnas jordbakterier.

Nå, jag kan bara tala om min egen erfarenhet och vad jag lärt mig under åren. Rölleka har god effekt på t ex starka menstruationssmärtor och oregelbunden mens. Rölleka har också bidragit till att minska mina pms-besvär. Salvia har läkande och balanserande effekt på klimakteriebesvär, den erfarenheten har min mor delat med sig av, efter att ha druckit te på 50/50 av salvia och rölleka. Jag säger som sagt inte att rölleka botar cancer…. jag säger att MIN ERFARENHET är det jag ovan berättat om. Och jag har aldrig haft jord i mitt te!*s*Oskyldig Och hade det hamnat jord där, hade nog alla ev jordbakterier dött av 100-gradigt vatten. Tänk bara på att låta färska örter dra minst 15 min.

Mitt kvinnote heter: "Inga dårar - inga tårar"… just med tanke på pms!*s*

Du väljer själv om du vågar prova! Lycka till!

Bruzapetra
0

Gullebo… jag tror absolut inte att du försökte lura mej:)) Varifrån har väl inte läkekonsten kommit från början… Tycker sånt är spännande! Sen är det en helt annan sak med lagar o försäljning, där gäller det att hålla sig på rätt spår:) Gör gärna te till mig själv på olika örter. Tycker gammal kunskap om detta är synd att det försvinner!

Petra