Dreja ljusstakar - tekniktips!
Hej på er!
Längesen jag skrev här men nu behöver jag hjälp 
Försöker och försöker, men lyckas fasen i mig inte att få till några ljusstakar!
Jag har gjort jättefina i rakulera , dvs chamotterad, för några år sen, men går nu bet när jag ska dreja igen på vanligt sätt.
Har provat både att dreja en traditionell med fot och svarva lite på en uppdrjead cylinder, men dels så får jag inte in tekniken att strypa in leran vid rätt moment, dels så blir foten inte så mjukt böjd som jag vill ha den.
vet att jag förut drejade staken liksom upp och ner, dvs jag började med den långa delen och "svarvade " lite hur som, sen drejade jag ut foten som alltså då uppoch nervänd som en tratt. Det brukade bli jättefint, men fattar inte nu hur jag ska göra!!!
Finns här någon vettig teknikbeskrivning att få ta del av??!! har kollat igenom youtube , det finns inga videor alls , endast hur du drejar en kompakt stake, men det vill jag inte ha.
Kära keramiklovers, ni som kan det här, hur gör jag??!!
Kram från Askungen
Man drejar en cylinder och sen stryper man leran fån utsidan..
saker att tänka på
Håll diametern på foten
Håll ihop öppningen så mycket så att du får ner handen. Drar den iväg kan leran fladdra..
Behåll en ganska kraftig bräm till du börjar forma själva ljushållaren
Börja gör några låga innan du tar dig upp höjderna..
lycka till
ps ska kanske göra ett youtube klipp..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja, sålklart ska du göra ett filmklipp!!
Det var bra tips också, vad använder du för strypgrepp
Det är detta som är det svåra, att hålla cylindern centrerad under tiden man
för leran inåt och uppåt.
Ska ta nya friska tag imorgon, och nej, inte sikta för högt!!!
Tackar!
Tänkt dig att du sätter pekfinger mot pekfinger och tumme mot tumme så att du får ett fyrkantigt tomrum i mitten när du drar dom åt sidan..
Det ska vara ett jämt tryck och skulle det börja svaja kan du hålla i toppen med vänster och bara använda tumme och pekfinger på höger..
Har precis samma problem som Askungen. Skulle bli jätte glad om du abbis gjorde en film på Youtub. Vet att jag har sett en film på Youtub men kan inte hitta den. Är jätte tacksam för tips och ideer.
Essma
Får bli nästa gång jag drejar ljusstakar…då

Snyggt värva!! Hur gör du dina? Är det en cylinder med botten som du stryper? Hur mycket lera utgår du från? Abbis: om man får önska videos så skulle jag vilja se dig dreja dina fina muggar på fot samt vinglas på fot! Gillar dina videos, mest de där du talar till filmen oxå!
Ja Jessika jag gillar oxå dom jag får ljud till…men nått har hänt med mitt gamla program så dom tappar ljudfilen och nu har jag köpt ett lite mer avancerat redigeringsprogram ..Måste dock fixa en handbok först för idioter… 

Det är en cylinder med botten. ca 400 gram lera.
Okey, cylinder med botten fattar jag. Men upptill då, är det hål hela vägen ner till botten? Kan du ha en plåtinsats för ljuset? Är det inte svårt att få till ett hål som är exakt så stort/litet som krävs? Blä, känner mig extra korkad nu 

Det är hål hela vägen ner till botten. Jag mäter med en tjock vinkork som precis nuddar kanterna. Efter krymp 10% blir det lagom till kronljus. hålet ska vara lite koniskt där ljuset ska sitta. Någon plålåtinsats behövs inte, det är ju eldsäkert ändå.
Skönt, nu fattar jag allt. Nu ska jag öva, öva, öva. Förut har jag gjort det svårt för mig och kratsat ut lera från botten. Tack Vävra. 
När du har en botten kan du alltid använda ljusstaken till en vas för en blomma oxå…
Jag använder mig av det ljuset som ska stå i staken och lägger till 1mm .Ljus varierar så in i baljan och det är inte alltid man vill använda kronljus som är rätt tjocka..När det gäller så här små mått så är krympningen minimal..Men så har det oxå med lerans krympning att göra …
Ha! Vilket bra tips med blomma. Det blir så snyggt att ställa ihop några vaser med en blomma i varje.
Idag har jag övat lite och jag ger mig den på att hålen blev för små. Nya tag nästa vecka.

#3abbis
toppen, exakt! Det var precis så jag såg Simon Leach gjorde när han drejar vaser med smal hals. Leachgreppet är ett 6 punkt, då han också använder ringfingrets böjda mellandel som trycker leran inåt!
Gött, nu har jag kommit en bit, av 4 försök med abbisgrepp och leachgrepp så blev en (!) riktigt bra!! Då har jag två (2) klara!

Och du vävrakeramik, var bara tvuuungen och kasta fram en kanonbild på dina fina mästervärksstakar förstås
!! Vänta bara ….!!!
Ha en go keramikdag!
Askungen

Kunde inte låta bli - se det som en utmaning!
Jag gör också cylindrar och klämmer ihop. Gäller att tänka innåt hela tiden. Änvänder också Simons grepp. Det kräver en del övning, men det går. Att få till hålet får man ocksp in i händerna till slut.
Jag lägger inte mycket energi på att få dom lika dock 
Tycker det är lite kul att sätta ihop flera olika, men ändå lika.
Blir riktigt sugen på att dreja ljusstakar!
Tack för att ni delar med er av inspirerande bilder.
/Eva-Karin