Nålstick i lerglasyr
Jag gjorde massa tester med lera som jag har grävt upp, kalifältspat och kvarts. De bästa proverna blev blanka, men liksom skrovliga eller ojämna, och hade nålstick. Som om glasyren hade smält utan att bli flytande på något sätt.
Inte så konstigt, för lera innehåller ju mycket aluminium. Det var massa snäckskal och bitar av snäckskal i leran också, så det får mig att tro att den innehåller mycket kalcium. Dessutom hade de bästa proverna oil-spot-effekt (Vackert!). Eftersom nästan alla recept med oil spot som jag har sett innehåller magnesium, undrar jag om fläckarna är ett tecken på att leran innehåller magnesium också?
Min första tanke var att glasyren inte hade smält riktigt, och att jag behöver ta i mera fältspat för att göra den mer flytande, men så ser jag att bortom en viss gräns, så blir fläckarna mindre med mer fältspat, och jag vill ha dem kvar! Så tänker jag att eftersom den är ganska blank, så kanske den trots allt har smält tillräckligt, men är för trögflytande.
Så frågan är, vad ska jag göra för att ha kvar fläckarna men slippa nålsticken? Ersätta lite av fältspaten med ett mer lättflytande fluss? Vilket? Sätta till bor? Benaska? Eller är det mer fältspat och kvarts som gäller?
Har du bilder på proverna? Antagligen innehäller glasyren en massa aluminum pga leran.. Har själv fått prover på matta oilspot pga av hög lerhalt kan blifint det med..om man slipper nålsticken förstås
Leran innehäller säkert magnesium om du inte har tillsatt receptet dolomit eller talk eller nåt annat .. järnmängden du behöver i receptet e ju mer magnesium mindre järnoxid behöver du tillsätta och viceversa…för att få fina fläckar
Sikta glasyren och så kan du prova att tillsätta lite mera kvarts i stället för lera och fältspat, altså minska mängden av dom 2 sistnämnda. Och så klart kan du tillsätta lite av zinkoxid eller något annat så som colemanit, bariumkarbonat, lithiumkarbonat eller annat lättsmält ämne. Du kan också byta ut det vanliga fältspatet mot nefelin syenit, spodumen eller annat fältspatsliknande om det nu är smältningen som är problemet. Det är två motsägande informationer från dig så svaret från mig blir också motsägande. I första delen av svaret så tar jag utgångspunkt i skrovlig yta och det avhjälpes med mera kvarts och mindre aluminium, resten av svaret är så klart om det inte smälter tillräckligt. Men att sikta bort orenheter är viktigt om man inte har möjlighet för att mala glasyren.
Håller med perlennart sikta mala glasyren i med kvarts och spodumen eller nefelinsyenit kanske behöver den lite talk eller dolomit för att få en oilspot grund och dessutom rätt järnoxid mängd i glasyre det blir lite provbränningar här… någon som vill köpa en provugn jag har en stående i verkstan..
provugnen ska ändå kasseras den fungerar de e bara och hämtas på plats automatik ingår ej den går på 220volt 1300grader
Vad är det för en ugn, och hur tung är den?
egenhändigt bygggt ca 6cm hög inuti.. plats för ca 15-20 provplattor värme underifrån nyss bytta element ca 4 bränningar efter det… man lyfter den själv
Börja med att se vad som händer om jag sätter till mera fältspat, därefter välja ut en eller några få och se vad som händer om jag ersätter fältspat med spodumene, sen testa vad som händer om jag tar i järnoxid och talk, kanske?
Puh, mycket testning, ja.. tillslut, när allta annat är på plats skulle jag vilja prova att ta i kobolt också…
Oj det saknas en rejäl utsmältning här. Mera fluss, glasyren är allt för hårdsmält.
Ok, då är det som jag tänkte från början, då! Innan jag började grubbla massa om trögflytande. Tror jag tänker för mycket… :/ Tack för råd.
Har jag fattat det rätt, att spodumene är ett starkare fluss än kalifältspat? Det innehåller ju litium, och inte lika mycket kvarts?
Just det.
Alla e tjockt glaserade =stora fläckar och bubblorna har ej kokat färdigt antingen så flussar du den eller lägger på lite hålltid på bränningen men jag tror du inte får riktigt runda oilspot på den grunden utan mer kantiga oregelnundna kanter på varje fläck
Nu e jag inte en kina expert men får man inte tedust på en överbränd oilspot då fläckarna är på väg att försvinna
Runda fläckar? Nej, det vill jag inte ha! :) oregelbundet och spräckligt vill jag ha den här gången!
Det blir komplicerat att ändra brännschema. Vi är 20 pers som bränner i samma ugn, om jag ska anpassa bränningen efter min glasyr kanske det blir kaiko för nån annan. Anpassa glasyren efter bränningen är det som gäller alltså.
Hur var det nu med teadust? *kollar i min nyinköpta bok som råkar ligga här brevid*
Den ska ha magnesium i sig, låg aluminium och låg kvarts. Inte extremt lågt, men åt det låga hållet. Oilspot ska ha mycket aluminium och mycket kvarts. Så jo, överbränd oilspot blir väl detsamma som att sänka kvarts/aluminiummängden…? Intressant, för jag skulle gärna vilja ha en teadust.
Förlåt svamlandet, är trött…
Hur får man runda fläckar förresten?
Nej det blir inte det samma, så högt kan du inte bränna då smälter både lera och ugn om det skulle betraktas som låg halt av Al och Si. den där ojämna strukturen på mönstret får man lättast med t.ex. zink och titan. Finns många andra sätt också. Men så klart skall du arbeta vidare på din glasyr, byt ut fältspatet mot ett annat mera lättsmält fältspat och stoppa i lite magnesit, zinkoxid, bariumkarbonat och lite extra järnoxid. Faktiskt så är det just brännkurvan som är avgörande för sådana glasyrer, långsam bränning till hög temp och så väldigt snabb avkylning, så jag tror att du får arbeta en del med receptet för att få det att bli bra, kan vara svårt. Hur högt bränner ni och hur fort och vilken utjämningstid har ni?
Jag har testa många kombinationer och kalcium magnesium kontra mängden järnoxid gör mycket i yta och hur kraftig kokningen av glasyren blir som ger olika slutresultat.. nåt man vill ha e en iksom slät glasbildning över varje oilspotprick..så dom ligger i djupet liksom..dom får inte vara torra och sträva Nu bidde det kanske nattsvammel här--
jag har sett Rolf Palms underbara oilspots glasyrer det står en minatyrvas på Höganäs museum. som för mig är ett mästerverk i både form och glasyr.. även om man inte själv förmår att prestera det så vet man vad man har som måltavla..
Hade varit kul att snacka med Rolf Palm idag!
Det är bara ringa honom men han har tyvär lagt ner keramiken nu..Men han har massor att berätta och e nog inte lika hemlig som han en gång varit..
Vi bränner på 1260 grader. Brännshemat känner jag inte till, men det är väl standard, typ. Skulle gissa på att den skickar upp i temperatur så fort det går, vilket inte är särskilt fort, slår av och låter kallna. Kankse 100 +/- 30 grader per timme, gissar jag.
Spännande med oilspot, har själv aldrig lyckats men läst en del om det, det är nog bränningen som det hänger på och en fylld normalisolerad ugn sjunker nog i temperatur alldeles för långsamt för att få både utsmält glasyr och oljefläckar (ja, det har sagts redan).
Hade inte oil spot i tankarna när jag gjorde proverna, men när nu fläckarna dök upp så vill jag gärna försöka behålla dom :)
Oftast så håller vi ugnen på topptemp i 10-15 min. när vi bränner, fick jag veta idag. Och kallna tar väl i alla fall ett halvt dygn, minst tror jag.
Det är väl mellan topptemp och ned till kanske tolvhundra grader som man skulle vilja kyla snabbt så att fläckarna "fryser fast" i glasyren?
Visste inte att de måste kallna fort?
Fast nu börjar jag undra om det verkligen är oil spot i mina prover, eller om det bara är "öar" av osmält lera. Voi voi, vart ska det gå med denna glasyr… kanske bara blir en tenmoku i alla fall :)
Har du läst den här artikeln Rolnor?
http://johnbrittpottery.com/writings/articles/oil-spot-glazes/
Ja, jag har läst den, men läste den ännu en gång. En intressant sak är att författaren inte nämner något om avsvalning, jag tror att det är viktigt, man ser ganska sällan fin oilspotglasyr och det måste bero på att det inte är så himla enkelt som artikeln vill göra gällande, tror jag.
Jag tycker att det ser ut som om du har oljefläckar i din glasyr, men fotona kanske inte visar allt. Om du har siktat och blandat glasyren så förstår inte jag hur det skulle kunna vara öar av osmält lera du ser?
Nej klart det inte är osmält lera. Och artikeln är ju inte den mest djupgående skrift, nej det finns många andra som skrivit om detta och gemensamt för alla som hållt på med det är att själva bränningsförloppet är avgörande.
Fläckarna är mattare (osmälta?) än det mörka runtomkring, och de har samma färg som de prover där leran nästan inte har smält alls, mens de prover som har smält bäst är mörkbruna tenmokuliknande. Men om man tittar på ojämnheterna, så ser det iofs. ut som att fläckarna kommer där det har varit bubblor.
Vi får väl se vart det bär av. Ska i alla fall göra en ny provomgång med mera fältspat, sen se vad som händer om jag ersätter en del av fältspaten med spodumene, så tar jag det därifrån sen.
Helsikes, de andra måste tro att jag har blivit galen! (har jag kanske…?) Mens de formar vackra skulpturer, gör jag bara en evinnerlig mängd nästan likadana glasyrprover… :-D
Klart det är en oilspot och du kan finslipa den rejält det matta över fläckarna får man jobba lite med om man e finkänslig och det ska man va.. väntar bara tills du blandar i 1% koboltoxid i så fläckarna blir silverfärgade med svart bakgrund.. ramlade över ett gammalt oilspotprov idag när jag höll på å städa.. man vill ju spara alla prover man har nedskrivna
Går man ifrån leran och gör den syntetsisk utanlera alltså… så ger det en större möjligheter att ändra i glasyren..
Ja, sitter och tänker på det. Vitsen med att använda lokal lera är ju (i alla fall för mig) att utnyttja det som är karakteristiskt för just den leran, inte tillsätta och tillsätta för att tvinga en till något som haed vart lättare att få till med köp-ingredienser. Så nu fortsätter jag med leran och så får den bli det den vill bli, oil spot eller inte.
Så blir nästa projekt att försöka med oil spot utan lera! Egentligen vill jag helst ha ganska små fläckar, och gärna, det där svart-blå-silvriga med kobolt! Men blir den bruksvänlig? Ser så fint ut på bilder när fläckarna rinner på insidan av skålar, men om någon får för sig att förvara något surt livsmedel i en sån skål…
Men tycker bara det verkar så skumt, om oil spot är så svårt, och jag lyckades utan att ens försöka? I en helt vanlig elugn med helt vanlig bränning? Nybörjartur?
(Nåja, lyckas och lyckas, den är ju långtiftrån färdig, men fläckarna är ju där)
Oilspot e inte svårt.. svårare e och göra en bruksglasyr som ska tåla bestick och fungera helt klanderfritt..
du får göra en oilspot utifrån leran du har och få till det så du blir nöjd själv så brukar det bli bra i slutändan önskar dej lycka till du e på god väg-- tror inte det e nybörjar tur utan du har känslan för materialet.. höll själv på med en oxblodsglasyr i 3 år sedan lämnade jag över receptet till en kollega som testade den han sa att jag hade nybörjartur.. Vad tror dom hmmmm
Tack for dom uppmuntrande orden :)