Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2784 ggr
tule
0

Bränna stenar

Hej!

Är det någon som vet om man kan glasera vanliga stenar med stengodsglasyr och sedan bränna?

//Christine

[perlennart]1
1

Det finns ett firma som glaserar lavaste till bordsplattor, men en vanlig granitsten smular nog sönder i bränningen skulle jag tro. Men du får väl prova.

ramjambam
0

Stenarna kunde användas som stengodsglasyr själva, tror jag.

Finns få stenar som tål temperaturer mycket över 1000 C

[perlennart]1
0

Jo dom flesta stenarna innehåller flera olika mineraler och oftast så separerar dom och smular sönder, gäller även andra saker som är enklare uppbyggda. Ofta ett bra sätt att kalsinera om man vill ha ett pulver av något till att använda i en glasyr.

Istid
0

Kvarts borde väl gå att bränna?

Ibland hittar man ju fina, vita stenar som består nästan helt av kvarts? Jag plockade några runda, släta på stranden för ett tag sen.

Frågan är hur glasyren fäster vid såna då, de är ju inte direkt porösa väl?

pyromanen
0

Sandsten kanske man kunde testa då?  Det är ju lite poröst och suger.

har testat bränna stengods med grovt sand (3-4 mm kornstorlek) jag tryckt fast i ytan. Det hände inget med det, såg ut precis som innan bränning (=tråkigt)

[rolnor]
0

Kvarts smälter vid 1720 grader men blir då ett användbart glas, men det är tufft att komma så högt kanske…..!

tule
0

Vi plockar fina stenar på Cypern som barnen vill måla och bränna, men jag vet inte om jag vågar prova. Kan man lägga med en oglaserad sten vid bränning och se om den går sönder? Kan den skada ugnen?

[rolnor]
1

Du kan ju lägga den i en kruka så det inte kan förstöra ugnen?

[perlennart]1
0

Om stenarna är fina och ni släpat på dom ända från Cypern så är det kanske en dålig ide att experimentera med dom?