Rakuliknande effekt i elugn?
Jag ska snart vara med om min första rakubränning och är redan -som så många andra -förälskad i hela processen. Tyvärr känner jag ingen som har en ugn som jag kan bränna tillsammans med, och har inte råd och plats att göra en egen rakuugn just nu (eller köpa in mig på ständiga kurs-bränningar för runt tusenlappen styck).
Jag funderar på om det finns sätt att efterlikna rakuresultatet i vanlig elugn och med stengodslera -är det någon av er som har erfarenhet av det? Finns det tex någon vit krackglasyr som funkar bra ihop med svartbrännande stengodslera till exempel?
Tror inte att du blir nöjd utan en riktig efterreducering som man gör vid rakubränning. En sak som jag testat är att bränna en vit matt glasyr som krackade ganska mycket och sen bestrycka krukan med tusch (jag tog det från en vanlig svart tuschpenna), blev ganska intressant!
Hyr en ugn hos någon av våra grossister…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Om du har en elugn så är det ju bara att använda den, går utmärkt. Eller du bygger en liten Raku ugn av gamla tegelstenar som du bara behöver stapla på varandra, så behöver du bara brännaren och det är inte så dyrt.
#1: Tack för tipset om tusch, det låter intressant om än inte så bruksgodsvänligt (om man nu kan kalla Raku för bruksgods) :) Var fick du tag på receptet till glasyren?
#2: Ah, det visste jag inte att man kunde göra! Ska kolla upp det.
#3: Hur gör du när du använder en vanlig elugn, det låter ju jätteintressant! Öppnar du den bara när temperaturen är rätt? Och det skadar inte ugnen? Hur hinner du få ut grejerna för reduktion innan det kylts ned?
Ugnen klarar sig fint så länge den är över 600 grader och man hinner ta ut grejerna ganska fort ju så dom hinner inte kyla av så mycket att det gör något. Sen beror det på vad för lokal ugnen står i, finns det dörr/fönster i närheten, är ni flera än 1 person som bränner och så vidare. Har man en metallspann med tättslutande lock kan man ju stoppa ner sakerna och så gå ut med spannen så att röken inte kommer innanför så mycket.
Kanske borde säga att en sådan Raku ugn som man kan bygga av gamla tegelstenar eller lecablock eller av lera/sand och halm, kan man ju elda med ved och så blir ju kostnaden nästan noll. Och så blir det riktigt kul. Lämplig lera att gräva upp till detta ändamål finns nästan överallt, bara att blanda i hälften fin sand, typ silversand eller liknande. Och så kan man ha i halm, bra under byggandet och kommer att isolera lite när den är utbränd. Man kan också använda sig av bentonit som man blandar med vatten och när det blivit en gröt så kan man blanda i shamott/sand eller andra lämpliga inslagsmaterial och så till sist en massa Perlit som man kan få i säck från t.ex. Dansk Perlitfabrikk, och det kostar inte mycket. Så kan man forma sin ugn av detta. Jag har erfarenheten att det kan vara en fördel att skära den i ett par stycken så spricker den inte lika lätt. En sådan massa isolerar bra. Har man möjlighet för att bränna den ugnen i en vanli ugn först så är det en fördel.
Jag har byggt ugn av rödlera blandat med kattsand. Det finns ju olika slags kattsand och jag minns inte vilken det var, tror det var Whiskas (Om keramikern själv får välja
).
Perlennart: Stort tack! Det börjar blir lite oemotståndligt att göra en egen ugn nu… :)
Rolnor: Haha, fantastiskt!