Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2862 ggr
pluppan
0

rakulera- hur mycket chamotte

någon som testat fram vilka färdiga leror som pallar för Raku och hur mycket chamotte som de har

jag skulle vilja använda lite slätare leror än de jättegrova jag köpt speciellt till Raku och nu sitter jag och läser på paketen jag har hemma vilka som skulle kunna funka. är det egentligen viktigt hur stora chamottekorn som är i leran eller bara procenten (helge?)

zzaga
0

Leror behöver inte ha chamotte i sig för att funka till Raku. Det går med helt chamottelösa leror också. Jag har bara testat med mineral och dunits vm lera och den funkade fint. Man får ifs räkna med lite mer till skort än vanligt.

pluppan
0

menar du den som heter smv? den har jag hemma i så fall….

lotta2
0

Jag har tom bränt Llimogesporslin helt utan något i med bra resultat. Å andra sidan hade jag en långsam uppvärmning, så allt hänger på tiden man vill lägga ner…Men jag använder hellre en mer chocktålig lera i vanliga fall ;D  Jag använder också mina vanliga leror oftast till Raku, mest för att jag alltid glömmer köpa hem speciell rakulera. Men är det jättefat så skulle jag ju ta en speciallera, men iinte till mindre grejer.Jo, det är som Zzaga säger, lite mer spill kan det ju blir beroende på lera.

zzaga
0

Nej, den hette bara vm leran alltså. Men testa vilken som. Lite spill får man räkna med. Man kan ju alltid göra mer:D

zzaga
0

Jag skulle ifs kunna tänka mig att 1110 som lars säljer med lite molokit i borde funka aldeles utmärkt. Köpte inte du ett paket av den när du var nere?

pluppan
0

tror att det var den…..ska kolla när jag kommer hem för nu sitter jag på mitt jobb.

sen ska jag hem och testa lite olika leror, fattar inte varför jag inte vågat provaLedsendumma jag! har varit så strikt till den grova leran när det gäller Raku men vad f-n håller det så håller det.

tackar för tips

zzaga
0

Nån borde skriva en bok: 1000 myter om keamik ;)

Ulla
0

Jag tror du får starta en tråd zzaga. Det vore kul att se hur många myter vi gemensamt kommer på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hubert
0

#7 Ett spontant skratt! Den är bra! Tänkt er vilka inlägg det kommer att bli när vi ska reda ut om det är myt eller sanning!

pyromanen
0

Är inte 1110 lite väl järnhaltig för Raku om man vill ha vit krakelering t.ex. ?

Hubert
0

Jag har användt cebex cs950 den höll och det blev bra vi glasyrer.Louise