favoritlera?
Det där som är grunden till allt -leran. Jag är nyfiken på vad ni använder!
Vilken är din favoritlera, och varför har den blivit det?
Har du någon annan kärlek på sidan av, någon annorlunda, ovanlig eller speciell lera som du plockar fram då och då?
Fylelera!
Otroligt plastisk och smidig att dreja med samt vacker även utan glasyr.
Jag har hört mycket positivt om fyleleran, vem säljer den?
oh… den gräver jag upp själv bakom knuten ;)
Lokatta keramik säljer den. Naturlig och levande men den har lätt för att spricka och blir inte riktigt tät i stengodsbränningar.
Har flera favoriter och så har jag en favoritbenägenhet att blanda dom i olika proportioner också..
Den jag använder mest av är är tyska Witgertleran "10", med 40% fin chamotte i. Den är billig, blir fin i salt och tål mycket. Om inte det är klara färger man är ute efter då tycker jag dock den är lite för vit och blandar ofta med en gulbrännande lera med lite mer järn i.
Potclays 1110 använder jag också. Mycket trevlig att dreja i men tål inte lika hög temperatur som jag gärna bränner till, så när jag bränner någoit av denna får jag ställa som sakerna lite skyddat, annars tappar de formen.
Även "earthstone" nånting i röda påsar tillhör favoriterna. Som smör att dreja i. tål hög temperatur. Blir inte lika fin i salt, men med glasyr på i reduktion tycker jag den är jättefin.
Visst bor du i uppsala fröken c? De säljer Fyle på Sintrings!
Ja, jag bor i Uppsala. Tack för tipset, får se om jag provar den framöver! Men jag är nyfiken på alla möjliga leror, och på varför man har fastnat för den man fastnat för -det är intressant att höra :)
Hade förr en lera som hette F100 som var lättdrejad, men den säljs inte längre. Nu har jag en vit stengodslera som heter CS950 som också är lättdrejad även glasyrer blir OK. Har också jobbat med Porslinslera men minns inte vad den hette, det kan vara stor skillnad på hur dom beter sej på drejskivan den jag hade var ganska bra att dreja, glasyrer blev jättefina för det mesta.
Jag älskar Creaton 209. Min absoluta favorit.
TACK! maraMaria