Geléaktig glasyr
Hej!
Ett par glasyr har börjat krångla, har blivit lite geléaktig eller vad jag ska kalla det. Vill inte fastna när jag har glaserat, antingen torkar inte glasyren på keramiken (iaf inte på länge) eller också torkar och krackelerar och i stort sett trillar av. Har provat att blanda ut med mer vatten (även mycket vatten så att det blev för tunnt) eller tapetklister men lika illa. De har inte gjort så här tidigare. Den vita började uppföra sig så här plötsligt - doppade en mugg som blev bra, doppade nästa o då ville glasyren "inte torka".
(skröjar till 1000 gr, godset är inte dammigt)
Den ena är en cooper glasyr C63 med tenn (40 NF, 15 krita,10 zinkoxid,5 ball clay, 30 kvarts).
Den andra också cooper 213, (73 MF, 4 Krita, 5 dolomit, 3 zinkoxid, 5 bentonit, 10 kvarts) med koppar, järn o kobolt.
Är det något man kan göra?
Det är inget konstigt med dina recept, kunde ju vara något upplösligt i glasyren men det är det inte, så om det inte råkat komma något i som inte skulle kommit i så är det enda jag kan säga är att 5% bentonit är extremt mycket och borde bytas ut mot en normal glasyr/emaljlera eller annan plastisk lera och så kan du ju ha 1 % eller mindre av bentoniten om du nu menar att det är nödvendigt.
De har ju fungerat när de var nyblandade så jag tror inte att något annat kommit i. Kan man göra något för "att rädda" glasyrerna?
Torka lite av glasyren och så kan du göra en ny liten blandning av samma glasyr utan bentonit och blanda båda så du får mindre % bentonit, så ser du om det blir någon skillnad. Annars så kan jag inte se vad det skulle kunna vara.
Tack för hjälpen. Ska prova.