Metalloxider och turkos glasyr.
Tack Ulla för tips om receptsamlingen!
Undrar nu vad siffrorna efter ämnesnamnen anger? Är det gram , för % kan det knappast vara??
Jag har gjort löv som jag skröjat och har glaserat dem med en blandning av kopparoxid, vatten och glycerin (1250 grader) och hade hoppats på en skimrande grön ton på dem,men det blev gråsvart istället! Undrar om det var för varmt eller …??? Ser med nyfikenhet fram emot svar!
Jo tro det eller ej men det är %
Summerar du siffrorna så blir det i de flesta fall 100% (självklart finns det undantag), eller om man så vill 100 gram glasyr. Vill du sedan blanda ex 1 kg glasyr så är det bara att lägga till en nolla.
I de glasyrer man tillsätter oxider eller färgkroppar så lägger man på den prosenten som man skall blanda i. Alltså har du 500 gram glasyr och skall blanda i 2 % kopparoxid så blir det 10 gram oxid som skall tillsättas.
Känns som att det blev lite rörigt men jag hoppas du förstår
Koppar blir mest svart om den inte är i en glasyr men det du kan göra är att lägga en transparent glasyr över kopparoxiden så kommer den gröna färgen fram.
eftersom du bara hade kopparoxid så blir det ju inget annat än kopparoxid när det är färdigt så hur skulle det kunna bli grönt? nej det är kopparjonen som färgar i det tillfället och så måste det ju så klart vara upplöst.
Tack stefanandersson för tips!
Ska försöka färga in en transparant glasyr med kopparoxid. Spännande att se om det blir grönt vid oxidation och rött vid reduktion!