Öl-raku tunna
Såååå sööööt! 
Ja den va nuttig…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej alla!
Jag har skaffat en tunna med lock och riktigt bra eldfast isolering. Men hur gör jag en rakuugn av det? Har bara byggt rakuugn av leca. Har aldrig sett en rakutunna. Så beskriv gärna ingående någon:
- Hur gör man för att på bästa sätt fästa fast den eldfasta isoleringen. Hur har ni gjort?
- Hur ligger ugnsplattan i förhållande till gasmunstycket? Är plattan satt på ugnspelare, eller vad de nu heter?
- Vad ska man tänka på vid bränning i tunna jmf. lecaugn?
- Hur vet jag när det är varmt nog?
Många frågor :) Tacksam för snabbt svar eftersom jag är ursugen och gärna vill bygga den i helgen.
TACK! maraMaria
Haha. Att jag missa det här inlägget!
Vad är det för brännare (hemmagjord för gas?) men jag förstår inte riktigt vad som kommer underifrån i bilden…
Jo en fråga till alla er där ute: är ni inte lite rädda för fiber efter alla larm som varit? (eller är det bara jag?
)
Har det gått ut larm om keramikfibern? Det har jag missat. Att asbest har varit på tapeten nyligen har jag hört. Här har man bott i värsta dammet då de bilade badrumsgolv i samband med stambyte. Oron för diverse skit finns i en hela tiden. Sticker huvudet i sanden och hoppas på det bästa. Typiskt dumt kanske, men man orkar inte bråka om allt.
Jag letade efter ett inlägg här på iFokus som GunnarN skrivit. Ursprungsinlägget ligger i tråden Har du någon ull.
Jag kopierar in hans svar här också. Kanske kan det vara till någon vägledning:
Hej!
Jag arbetar på Ifabisolering i Kungsbacka och ser att några har frågor om isolering, keramisk fiber, superwool e.t.c. Jag kan nog vara behjälplig här.
Ulla: - Keramisk fiber är ett samlingsnamn. Syntetiskt oorganiska fibrer. Allting egentligen mycket förvirrande och vilseledande. Vanlig glasull och stenull som finns i våra husväggar är också keramiska fibrer.
I det här fallet pratar man om "eldfast" keramisk fiber, och då om fibrer som klarar temperaturer över 700grader C. Men inte ens här lyckas "de som bestämmer" skilja ut fibersorterna.( Bryt ner sten i dess beståndsdelar och ni förstår vad jag menar) Stenullsfibern i våra husväggar klarar temperaturer långt över 1000grader C. Det är bara produkten som inte klarar det. Produkten är alltså, fibrer+ fenolhartser+ oljor. Oljorna finns där för att det inte ska damma så mycket vid hantering, och fenolhartserna för att binda samman fibrerna till en PRODUKT som håller ihop. Vid ca 200 grader börjar dessa brinna upp, och följdaktligen frigörs fibrerna;lossnar. Alla som rivit en installation med den isoleringen, vet hur det dammar av fibrer som ramlat ihop. Fibrerna i sig klarar mycket höga temperaturer men inte PRODUKTEN; följdaktligen en "eldfast keramisk fiber".
"de som bestämmer" har sedan sagt att: - En fiber som innehåller oxider av och överstiger 18 vikt% alkalimetaller och alkaliska jordartsmetaller (Na2O+K2O+CaO+MgO+BaO) - alltså 1:a och 2:a delen i det periodiska systemet, ska kalla sig MINERALULL, medan de som understiger 18viktprocent är att betecknas som ELDFAST KERAMISK FIBER. också kallat RCF m.m.
BAKGRUND: 1982 kom det svenska förbudet mot ASBEST, och ersattes på många områden med RCF. Asbest är en organisk fiber, ej oorganisk, som kan dela sig på längden; bli tunnare med mycket dålig löslighet i kroppsvätskor, den är kristallin. Därav dess farlighet. RCF liksom traditionell glas, sten och slaggull har inte dessa egenskaper och det är amorfa -levande- material. OCH, här kommer det viktiga ULLA; Ingen av dessa fibrer har visat sig orska cancer på människor. I ett fåtal av MÅNGA undersökningar över hela världen, har RCF liksom TRADITIONELL MINERALULL, visat cellförändringar på råttor och då ska man ha i åtanke att det är under MYCKET extrema testförhållanden.
Som sagt; Inget cancerfall på någon människa, worldwide.
SUPERWOOL är en MINERALULL, som klarar kontinuerliga temperaturer upp till 1300 garder C. Den har MYCKET hög löslighet i kroppsvätskor, och den delar sig INTE på längden. Den behöver ingen annan skyddsutrustning än den NI är vana att använda när ni isolerar huset, sommarstugan m.m. Den stora fördelen med den, förutom att den klarar höga temperaturer som PRODUKT, är att den inte innehåller annat än JUST fibrer. Inga oljor eller fenolhartser, vilka bildar ISOCYANATER vid upphettning. Isocyanater är bevisligen cancerframkallande på människor. Superwoolfibern är nålad utan tillsatser.
Helgasman: Det är kisel som kan bilda kristobalit ( alltså kristialliseras) vid upphettning över 900grader C. Kisel finner du i alla produkter; Fiber, sten, board, matta, gjutmassor -you name it. och är inget specifikt för fibrer. Kan skriver jag för att det är just KAN -det kan börja bildas först över 900garder C, men är långtifrån givet att det gör det. Det är många faktorer som ska till. Och du hittar kisel i ALLA ovanstående produkter; Rcf liksom traditionell mineralull så också superwool. De uteslutna -ej upptagna här- är de jag skulle varit orolig för att handskas med. Kristallina redan som produkt och före uppvärmning.
Detta var något lite om detta. Är något otydligt kan ni kontakta mig. Jag ska försöka komma ihåg att titta in här igen, men alls inget som ni kan räkna med.
MVH
/Gunnar
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ho ho, alla kunniga. Finns det någon som kan/vill svara på mina frågor #4?
TACK! maraMaria
#8 maraMaria
Jag tycker din fråga är värd en alldeles egen tråd. Ta och kopiera av den och klistra in den i ett eget inlägg så får du säkert massor av bra svar. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Här går det visst lite för fort att trycka på alla knappar tror jag .
När jag ändå är i farten så kan jag vissa en bild på hur man kan göra egen gjutmassa eller stampmassa för keramikugnar , typ vedugnar eller annat.
från vänster bränd i 1350 grader, mitten skröjbränd 1000 grader och höger är bara torkad. Så kan en test på material se ut, och vill man veta mera så får man väl hitta på en kurs till våren för de som är intresserade.
Och limma fiber på plåt visst går det bra