Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1360 ggr
pyromanen
0

Liiiite salt i elgasugn?

Om man nu skulle vilja liva upp en shinoglasyr litegran vid en bränning i en elgasugn med litelite salt, hur gör man bäst då?  Tillsätter salt i glasyren?  har lite saltlösning i en sprayflaska o piffar till lite?

Hur mycket är lagomt?

Det är en gemensam ugn i kollektivverkstad så det är viktigt att jag inte gör något som påverkar ugnen eller dom nästa användares gods!

stefanandersson
0

Kanske kan du ta 2% bikarbonat i glasyren eller en sprayflaska med saltvatten (ca. 100g vatten 5g salt). Jag har aldrig sett någon effekt i av detta på ugnen i praktiken men du kan ju välja att bygga in skålen i ett hus av sten (något som säkert gynnar shinons avsvalning också)

[rolnor]
0

Porosil mår väl inte så bra av salt om det inte skyddas på något sätt?

stefanandersson
0

#2: så sant, de far riktigt illa åt av saltet men i de små mängderna är det säkert försumbart mot alla andra föroreningar som bränns ur leran. (men jag kan ju inte ge några garantier så testa med förstånd Skäms)

[perlennart]1
0

salt i en shino används ibland till att öka inkapsling av kol under reduktion och har således ingen sådan effekt i elugnen, är det bara för att öka smältningen så finns det ju mera lämpliga ämnen!

stefanandersson
4

#4: det du talar om är carbontrap shino eller amerikansk shino men det finns nästan alltid lite salt i den japanska "traditionella" shinon också. Det ger dess röda färger (där den ligger tunnt eller i svettningar på kanterna). Den shinon har både oxiderats och reducerats i över 400 år och uppskattats just för sina brister.

[perlennart]1
0

Det går ju lika bra med soda så slipper man obehagligheterna med saltet

pyromanen
0

Det väl samma natrium, hur skulle soda vara mindre obehagligt?

Det är "smuts" och fläckar och oregelbundenhet jag är ute efter.  Har provat bränna en av mina skålar i elgasugnen som jag brukar ha i ved-salt och i elgasen blev den ju sååå trist. Tänkte testa lorta ner med salt, aska, lite oxidstänk mm.  Kanske funkar det inte, kanske blir jag bara nöjd när det är vedeld med i bränningen, men lite försök vill jag göra.  Finns det annat kul man kan smutsa ner med?

[perlennart]1
0

kloret så klart

pyromanen
0

kloret hittar nån fukt i luften att slå sig ihop med när tempen kommer ner under 930 och blir saltsyra.  Så med mindre du stoppar in näsan där det är varmare än 930 så förstår jag inte problemet.

[perlennart]1
0

klorgas finns ju också vid normala temperaturer och det är ju inte sunt, dessutom så skriver du att det bara blir saltsyra, det är väl heller inte just sunt att inandas. Eller?

[rolnor]
0

Dom stackars elementen mår inte så bra av kloret…

pyromanen
1

Om det som #1 föreslår handlar om 5 g salt i 100 g vatten och så några pust ur detta på godset, då är det kanske 1 gram salt det handlar om på min skål. Den mängd saltsyra det skulle blir till är ju inte så skrämmande. Det finns ett jädrans bra utsug över ugnen i kollektivverkstan dessutom.

När jag brukar saltbränna använder jag ca 3-4 kilo salt pr gång.  Känner nån lite suraktig lukt ibland men inte så det är obehagligt, det mesta blir ju till ovanför skorstenen, 5meter uppe och når inte min näsa.  Har alldrig i nån av mina hidtills 44 saltbränningar märkt minsta klorlukt och då tillhör änddå klor de ämnen våra näsor är mycket känsliga för.  Klorioiner är väldans reaktiva och reagerar hellre med Natrium som inte blivit glasyr och också hellre med luftfukt än med andra klorioner för att bli fritt klor.

spunkt
0

Fråga av en blond och blåögd nybörjare. Vad händer med saltet i en bränning? Vad händer om man sätter salt med i en vanlig elugn?

pyromanen
2

Salt, natriumklorid, delar på sig i natrium och klorid när temperaturen kommer upp över ca 930 grader. Natrium utan sin kloridkompis är extremt reaktivt och vill gå ihop med nåt annat. T.ex. kan det slå sig ihop med aluminium och silisium som finns i lera (och även finns i ugnssten och sättplattor). Då kan det bildas natriumaluminiumsilikat som är saltglasyr, vilket kan vara både snyggt och en stark o funktionellt bra glasyr. Nackdelen är att alltså även ugnens insida, sättplattor, eventuella elgrejer mm i ugnen också blir glaserade.  Alla som provat ha glasyrspill på en sättplatta vet att glasyr såsmåningom "gnagar sönder" plattor. I en saltugn gnags hela ugnen sönder av stora mängder "glasyrspill". Om det sätter sig saltglasyr i ugnen, så vill det börja "flyga runt" natrium i ugnen även vid nästa bränning när tempen kommer upp över ca 930 grader. Detta kan sätta sig på det gods som då står därinne.

(saltbränning funkar utmärkt för blonda och blåögda Tungan ute

pyromanen
1

Fick ett tips från Steven Jones om att strunta i salt och använda aska istället, strö med tesil. Han menar att det "liv" jag vill tillföra till shinon fås bättre med aska och att saltet mest ger varm färg (som även Stefan beskriver i #5).  Tänker att det vore trevligt med båda, men kommer nog börja med bara aska, det känns mer säkert. Om jag småsaltar kommer jag använda muffel. Vill inte bli osams med dom andra ugnsanvändarna!

Kissinger
0

Muffel? Skäms

pyromanen
1

Typ en tjock burk med lock man kan ställa grejen i inne i ugnen - så den är instängd och eventuella föroreningar sätter sig inuti muffeln, inte i ugnen.

stefanandersson
3

Såg ett jätterolig japansk bok där man i en muffel brände "falskt" salt, Anagama, etc.-gods. Genom att baka in keramiken med stenkol, oxider och aska.

LenaR
2

#18 Det har jag provat många gånger (med mycket varierande resultat). Det är ett jätteroligt alternativ när man "bara" har elugn att bränna i. Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.