Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3867 ggr
dragonstar
0

Söker skola

Jag vill studera till hantverkskonst,

Någon har tipps på utbildnignar och skolor? gärna i Södermaland/ stockholmsområdet. Men jag kan tänka mig att flytta om det behövs.

Jag kan kan då inte  mycket, har gått bild och fomrdesign på gymnasiet och vet att jag vill hålla på med olika hantverk, keramik, tyg, glas, stål, trä Ja olika material.

Några föslag på en utbildning som kan funka eller kanske någonstans där jag kan gå kurser eller plocka ihopp ett eget progra?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

sisela
0

Du kan gå på Nyckelviksskolan. Jag har gått både keramik och metall där. Jättefin och rolig skola att gå för att förbereda sig till att söka vidare eller bara för att lära mera eller komma på vad man vill. På linjen "färg, form & hantverk" har man alla möjliga konst och hantverksämnen. Det kanske kan passa dig?

http://www.nyckelviksskolan.se/

dragonstar
0

Vart presis tippsad om den på en annan sida och jag är intreserad av den skolan.

Men kostar utbildningen eller är det via CSN?  ÄR det svårt att komma in?

Jag funderar på deras Keramik och glaskurs kan du berätta mer om den? Vad gjorde du under årets gång?

Sen undrar ajg hur metallkursen var?

dragonstar
0

Har kollat runt massor på Nykelviks hemsida och vart jätteintreserad MEN. Det kostar ju pengar och 30 tusen per år har inte jag och jag vill/ kan inte ta lån för det av csn då jag sparar det till Högskolestudier.

LenaR
0

Om  inte CSN förändrat villkoren så räknas inte Nyckelvik som högskolenivå, så det räknas som lån på gymnasie-/folkhögskolenivå. Du kan fråga CSN för säkerhets skull, men jag tror inte det påverkar lånen för högskolestudier.

(Sen är det väl inte roligt att få för stora lån förstås…)

Har du tittat på Hantverksakademin?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
0

Det räknas som studiemedel för gymnasiala studier och tar inte av högskolelånet. Jag kommer inte ihåg att det kostade så mycket så jag är rätt säker på att jag sökte om merkostnadslån för att täcka det mesta av avgiften.

Eftersom mycket av materialet ingår i kostnaden så är det inte så farligt faktiskt. Det skulle löpa upp i många tusen ändå, om man själv skulle köpa allt. Dessutom ingår en rolig resa i början av året.

Det kan vara lite svårt att komma in, men jag vet ju inte hur mycket du kan. Det kanske går superlätt Skrattande

På Keramik arbetade vi mycket allround. Det var en bra förberedande utbildning. Vi hade både en massa teknikträning -dreja cylindrar och skära igenoom dem för att se om de var jämntunna, bygga stort, ringla, kavla, dekorationstekniker, glasyrblandning och omräkningar i glasyrrecept etc etc- men också många konstnärliga och designmässiga uppgifter. Det var kul!

(Det fanns inte glas när jag gick där)

Alla linjer har målning, teckning och skulptur också.

Metalllinjen var också jättebra. Också en bra blandning av teknik, formgivning och konst. Vi jobbade med smykken, større saker som skålar och ljusstakar (kallat korpus), svetsning, lite järnsmide, mycket lödning hela tiden. Också några produktdesignuppgifter med research och skisser och framläggning av idéer.

Fantastisk mat och fantastiska fester!

dragonstar
0

Okej me nfrågna är ju om ajg får gå den då, jag har gått bild och formdesign på wendelahebbegymnasiet så jag har en gymnasiutbildning.

Tycker annars att det känns som att det skule passa mig. Jag håller på mycket med målning, scrapboking och annat hemma men skulle vilja börja hålla på med keramik.

sisela
0

Ja då, man får gå den efter gymnasiet. Det gjorde jag och alla jag kände där. Det är ju inte så många som inte går gymnasiet i Sverige.

Annars kan en folkhögskola vara en bra idé.

Wiks folkhögskola i Uppsala har en konstlinje

http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Wiks-folkhogskola/Startsida/Estetiska-kurser/Konst/

Andra jag kommer ihåg att vänner har gått på är: Lunnevad, steneby och leksand

Själv gick jag på Ålsta fhsk innan Nyckelviken.

dragonstar
0

Tack för tippsen surt att det är i uppsala Det är ju helt omöjligt att hitta boende där. Har kompisar som studerar där och deras föräldar köpte tillslut en lägnehet åt dem så att de har någonstans att bo.

Stenby har jag kollat på, men ska kolla mer = )

sisela
0

Men Wiks folkhögskola har väl internat? Altså rum man kan bo i på skolan. De flesta folkhögskolor har det.

dragonstar
0

Jag ska kolla på det mer, Tror dom har det men frågna är ochså vad det kommer kosta. Oskyldig

toveiform
0

Jag kan varmt rekommendera Leksands folkhögskola om du vill hålla på med keramik. Jag ska börja mitt andra år där nu i höst och ångrar mig inte en sekund. De har även en metall-linje. De har även hög statistik över att komma in på annan högskoleutbildning efteråt. Och är CNS-berättigad. Finns internatboende, hela skolan ligger jättefint. Härlig stämning. Helt perfekt. Kom på besök när vi har öppet hus vettja! :)  /Tove

dragonstar
0

Ska kolla in den då =)   Jag vill hålla på med keramik men vill även måla olika.

pyromanen
0

Kyrkeruds folkhögskola (Värmland) kan också vara värt att kolla på!

Steneby är högskola

dragonstar
1

Tack det sak jag kolla =)

Denna kommentar har tagits bort.