Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 4957 ggr
FruLundberg
0

Distanskurs i keramik

Hej!

Har fått nys om en distanskurs i keramik på Mullsjö Folkhögskola.

Någon mer som hört talas om den? Eller gått den? Rekommenderas?

abbis
1

Hur går man en distanskurs i keramikTungan ute

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

FruLundberg
0

Man träffas dels under ett antal helger, och så håller man kontakt via nåt web-program däremellan vad jag förstått. Det krävs alltså att man har tillgång till egen verkstad…

Leramani
0

Om man har egen lerverkstad,  behöver man då gå kurs????

De Lapsus Resurgam

[perlennart]1
2

Bra Fru Lundberg att du är så öppen för att lära dig något, det kommer nog att bli bra. Vad är det du vill lära dig på en sådan kurs?

jacced
8

Jag ska distanskursen, har gått några sommarkurser på Mullsjö och varit väldigt nöjd men jag tänker mig att distanskursen hjälper mig till en större koncentration och fokusering i det jag vill göra.. På sommarkurserna har jag träffat flera som har gått den och som var väldigt nöjda. Några ska gå den igen, vet jag. Helgerna har olika tema eller fokus, så det blir inte bara en upprepning av tidigare kurser. Vt 2013  är det

- Formgivning och funktion

- Dekortekniker, komposition och dekorutveckling

- Grundläggande glasyrkunskap, glasering, tillverkning och teori

Ur kursbeskrivningen:"Vi arbetar med att utveckla både hantverket och den egna formgivningen. Kursens mål är att du ska öka din hantverkstekniska förmåga, öva dig i ditt formseende och få en fördjupad förståelse för glasyrer."

Lottaoh
1

Låter ju som en toppengrej!

fröken c
3

Tycker också att det låter najs! Har aldrig hört talas om keramik på distans, men tycker att det verkar schysst just för att få lite extra motivation och fokus -och dessutom lära sig mer om glasyr, form och annat (iaf för en relativ nybörjare som jag själv).

Den ska jag kolla in!

[Solbacken1]
1

Högskolan i Karlstad har också en distanskurs i keramik. Tyvärr ingen egen erfarenhet av denna, men tror det är bra med impulser utifrån. Keramiken innehåller så mycket att det alltid finns något nytt att lära.

[perlennart]1
3

Och man behöver inte vara nybörjare för att kunna ha nytta av sådant, även dom som hållt på i många år kan nog ha nytta av det! Och just glasyrkunskap är ju helt förträffligt att ha på distanc, bara att skriva och läsa och sätta lite glasyrer och se på resultat , och tala om hur resultatet blev. Funkar fint.

FruLundberg
2

ja men precis, få lite fokus och motivation. Och inspiration. Kan noll om glasyr. Dekortekniker låter oxå spännade.

Äh, jag anmäler mej!

maraMaria
0

Hej Fru Lundberg,

Jag har gått keramikskolan (2010-2011) på Mullsjö och går nu deras påbyggnadskurs (2012-2013), som också körs på distans. Det är en jättebra skola med helt underbara lärare!!

Vi på påbyggnads jobbar med ett eget projekt som ska drivas på egen hand med stöd från våra två lärare. Om man hårddrar så är upplägget som så att vi kommer till skolan 3-4 gånger per termin för lite teori/inspiration på förmiddagarna och projektgenomgångar på eftermiddagarna. Det egna projektet ska leda fram till en redovisning och gemensam utställning under våren.

Hoppas att du anmälde dig!

TACK! maraMaria

[Ante333]
1

Låter toppen med distanskurs jag tror på det och tycker det e lite synd det inte finns något sådant på nätet gratis eftersom man hittar annars det mesta här….

ramjambam
0

@ #12 - Jag går en kurs i design för nuvarande, gratis och rätt så bra.

Endast en vecka har gått, går säkert bra att skriva in sig ännu.

På engelska, såklart

ramjambam
0
[Ante333]
0

Kanon då kanske det finna hopp om fler gratiskurser på nätet.. Synd man e taskig på engelska

Denna kommentar har tagits bort.