nybörjarfråga igen...
Ok, nu börjar det bli dags att bränna. Är jag totalt galen om jag i första skröj och glasyrbränningen antar att automatiken stämmer? Glasyrreceptet anger kägla 8 (jag antar att det är orton?). Jag kommer att vara försiktig, glasera på insidan och markera för att se om det rinner etc men om det fungerar borde jag väl kunna fortsätta med samma inställningar? Eller ska jag skaffa käglor för att vara helt säker? Jag kommer att bränna stengods, och använda samma grundglasyr ett tag tills jag känner mig mogen att testa nåt nytt recept…
Jag som arbetar med glasyrer på heltid litar helt på min automatik, och det har hittills stämt med kundernas (industri) bränningar också. Klart att det kan vara fel på dom också men moderna automatiker är precisa nog till keramik. Och kägla kan du endast använda om du kan se käglan genom titthål i ugnen, dom titthålen börjar bli ovanliga på mindre ugnar.
Orton kägla 8 anger 1260 grader medans Seger och Brittiska kälor 8 anger 1250 grader så skillnaden är inte så stor.
Skönt att höra, då kan jag chansa lite :-) Ugnen är begagnad, ganska liten (men har titthål) men automatiken är helt ny. Jag kan ju ändå vara försiktig med glasyr på utsidan tills jag vet hur den beter sig… skulle det verkar konstigt kan jag ju alltid kolla med käglor senare.
Jag pendlar mellan lätt panik inför att göra detta själv för första gången och stunder då jag inser att det värsta som kan hända är typ misslyckat gods och några förstörda sättplattor… världsliga ting, med andra ord.
Var inte rädd! har du någon trasig gammal ugnsplatta så kan du ju skära eller slå den i mindre bitar och ställa sakerna på dom bitarna så rinner glasyren ner där och förstör inte dom nya plattorna. Man kan också ta en porös ugnssten eller kavla/dreja underlag till sakerna. Eller ha på så mycket plattengobe att det bara är att slå bort eventuell glasyr. Ta en hand full kaolin och en hand full aluminiumoxid/hydroxid och blanda det väl i vatten så det blir som välling och pensla eller spruta på plattorna.
Lycka till och hör av dig om du får problem!
Det går säkert fint! Och efteråt kan du läsa av glasyren för att bedömma temperaturen. Om ugnen inte gått på ett tag kan du ha koll de sista hundra graderna så ugnen går upp och slår av.
#3 Har plattengobe på sättplattorna, ska kanske dra på ett lager till (misstänker att jag var för snål första vändan) men skulle någon bli förstörd så är det inte mycket att göra åt, bara att bryta ihop och gå vidare.
#4 Jag lär ha ganska tät och nervös koll på ugnen första gången jag bränner glasyr… det var nog ett tag sedan den användes men elementen är nya. Jag hoppas på det bästa.
Jag brukar ställa sånt jag är osäker på i skröjade fat som jag iaf inte tänker spara eller glasera. Kan återanvänd dom några gånger. Då får det rinna och smälta bäst håken det vill :)