Kalibrera automatik
Har funderat på varför automatik sällan stämmer i gradantalen och att vi alltid behöver använda koner för att vara helt säkra? Visst är det alla faktorer som spelar in om det drar, olika hyllplan osv men utöver detta, varför är så svårt att få ett rätt gradantal jämnfört med displayen på automatiken? Men en ny ugn borde fungera exakt!
Ibland skiljer det mer än 30 grader!
Med dagens teknik så borde det ju vara mycket enkelt att faktiskt göra den mer precis…..
Hur gör man för att aklibrera så automatiken visar mer rätt? Vi kan ju bygga rymdraketer och tänk om dom skulle åka ett par % fel
/Louise

Spelar det någon roll då? Slingorna slits ju i vilket fall som och då stämmer ju ändå inte gradantalet som står på displayen i vilket fall som. Sen hadlar det ju inte om grader utan om ugnsatmosvär. Tiden du använder upp , tiden på topp och avsvalningen spelar ju mycket större roll än siffran på displayen.
Ja vet om allt det där om atmosfär och element men då borde det ju vara möjligt att göra ett instrument som mäter även detta? Det är ju faktiskt så att utvecklingen går framåt så jag tänkte att det borde ju göra det även här.

2, Det gör det säkert, annars vore det ju helt galet, men det är kanske ändå för dyrt att ha i "vanliga" ugnar. Det kanske finns i industri ugnar där det är större krav på precision och där dom kan/vill betala mer. Vore kul att veta iallafall !!
Håller helt med Hubert. Jag har ända sedan jag köpt min ugn funderat över varför man inte har termometrar/instrument som stämmer i el-ugnarna och hur det kan komma sig att keramiker har accepterat detta i alla tider. Om termometern stämmer så blir det ju åtminstone en faktor mindre att fundera över när något går snett, eller blir riktigt bra. Dessutom borde ett sådant instrument lätt kunna ta hänsyn till tiden det tar för slitna element att nå upp till rätt temperatur och varna för detta. Ett bra mätinstrument som är lite dyrare betalar sig nog hyfsat fort med tanke på priset på koner. Tekniken finns säkert redan men behöver appliceras på keramikugnar. Kanske är keramikfirmorna inte så intresserade med tanke på hur mycket koner de säljer. Vad säger ni som säljer ugnar? Kanske finns det någon teknikduktig person som kan få en liten marknad här.

Det är ingen termometer som sitter i ugnen det är en pyrometer en temperaturgivare.
Hur menar du att ett instrument ska kunna räkna ut hur mycket elementen slits? Hur mycket element slits beror ju på vad du bränner i ugnen. Vissa ämnen avger ju fler reducerande gaser som sliter mer på elementen än andra.
Om man kollar med koner med jämna mellanrum så slipper man gå och fundera på vad som gått snett…

Jag kan hålla med om att det borde gå att göra mer avancerade instrument för att styra bränningen. Tex kan ju en temperaturmätare fortlöpande skicka signaler till en dator som jämför temperaturstigningen med en önskad och därefter justerar effekt för att efterlikna den önskade brännkurvan. Detta skulle ju då vara oberoende av hur gamla elementen är eftersom den mäter i realtid.
Kanske är det för dyrt att tillverka? kanske ligger problemet i att det är höga temperaturer. Kanske finns det redan jätteexakta fina instrument, bara det att de inte når oss småskaliga lerkladdare.
Sen är det väl svårare att ta hänsyn till hur temperaturen är på olika positioner i ugnen. Så man måste ändå själv "känna" sin ugn så man vet hur man ska sätta den.
Allt går väl att få om man vill betala hur mycket som helst. Det finns ju ugnar med flera avkännare / pyrometrar i så man kan få jämnare temperatur i stora ugnar. Det är ju inget ovanligt. Lite extra kostar det ju så klart. Och mer avancerade system, tja…
Frågan är ju om man verkligen är beredd att betala det extra priset när det inte är så jobbigt att lära sej sin ugn och läsa av koner då och då?? Och om man verkligen är beredd att betala så finns det ju sofistikerade system som man kan styra via datorn mm. Så visst finns det ju säkert extremt noggranna system, men hur mycket hade ni velat betala extra för det ovanpå priset en ny ugn? 15.000 eller mer? 25.000? Jag för min del är ganska nöjd med min nuvarande automatik,( men hade hellre velat ha en Naber C-19 så om någon har en över så kontakta mej…;D)
Okej, pyrometer då… Om det finns ett bra program för att kolla temeraturstegring över tid så spelar det ju ingen roll varför instrumenten är slitna. Den konstaterar ju bara att stegringen går för långsamt i förhållande till hur du ställt automatiken. Sedan är det ju upp till en klok keramiker att begripa varför.