Varför gör ni keramik?
Nyfiken på er, och hur man tänker.
Jag har alltid tjatat om keramik, gick kurs när jag var 11 år o blev fast.
vill köpa ny ugn nu( vågar inte köpa gammal) och min särbo sa -men vad är meningen med att göra saker i keramik?
Jaa…vad tycker ni är meningen med det?
Om man blir duktig och säljer så är ju det uppenbart men vi som bara har klådan i händerna att vi vill göra?
Särbon var inte otrevlig utan bara lika sävligt rationell som han alltid är..dvs inte göra något om det inte har en uppenbar mening.
Det här har fått mig att funderar på oss människor och varför vi gör kreativa saker..
är det rätt att ens hobby får kosta vad en ny ugn kostar?
Ser fram emot att få höra era åsikter..
Absolut!
Vi har väl olika passioner i livet..
Har kunder som kommer in och säger -Kan gubben köpa whisky för flera hundra kr flaskan så kan väl jag unna mig ett kaffe för 500:-kg..
Man väljer vad man vill lägga pengarna på.
Vill du köpa en ugn ..så köp en ugn
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Har du hört begreppet "Homo Ludens" (latin) Det betyder "den lekande människan" Människan har i alla tider tydligen lekt, festat, roat sig, skrattat… Vi har rätt att använda vår tid till annat än det som drar in pengar. Fråga din kille vad det är för mening med att titta på sport, titta på TV, slösurfa framför datorn. Eller vad det är för mening med att umgås en hel kväll med vänner när man hade kunnat jobba och tjäna pengar. Eller vad det är för mening med att spela gitarr eller sjunga eller dansa. Eller ligga och guppa i havet och njuta av solens värme.
Att skulptera och skapa med sina händer är LUSTFYLLT! Det räcker som förklaring. Vi är inga robotar.
Jag har ett tidigt episodminne, det var en bild på omslaget till en bok, en nydrejad vas. Jag minns dels att jag tyckte att den var vacker, sen fick jag en känsla, att "det där förstår jag, det kan jag också göra". Jag drivs av att det finns något som känns vackert inuti mej som jag kan beskriva när jag drejar. Som kemist som är mitt yrke så trivs jag väldigt när jag får blanda och testa glasyrer, så även där finns en tydlig passion.
Jag illustrerar med en bild!
Edit: Det här blev kanske lite pretentiöst, men jag är bara uppriktig.
Ja, din hobby får kosta vad en ny ugn kostar!
Om det nu absolut måste vara något nytta med en kreativ hobby så kan jag berätta att jag blev bättre på att hitta på blanketter sedan jag började med keramik. Fattar du!? Blanketter!!!!! 😂
Om den får kosta? tänker du då på moraliska aspekter så som att barn svälter i Afrika och kunde få mat om du inte köpte keramikugn men istället sände pengarna dit? eller hänger du på den protestantiska moralen och inte har förmåga att bara glädja dig till en ny fin ugn som du kan ha mycket kul med i lång tid och trivas kanske lite bättre med tillvaron. Nej du enligt min mening så skall du så klart köpa ugnen och så om du känner att du skall sända pengar eller vad problemet nu kan vara, så tjänar du kanske ett par kronor på den ugnen så småning om som du ju kan använda till det.
Meningen med att arbeta med keramik är nog väldigt olika för olika personer men grundläggande så tänker jag det är glädjen vid ett material som man på något sätt har lätt att förstå. Och möjligheten att förkovra sig i gällande material.
Tycker inte att man behöver ha dåligt samvete i Sverige, vi ger en hel del i bistånd till andra länder;
Jag fick telefonsamtal med en man från Stockholm, som frågade om vi hade någon "drejmaskin" han sa att hans fru hade gått keramikkurs, fyller 40 och är alldeles "tokig i keramik".
Ja, vi har drejskivor, meddelade jag, samt gav honom priset.
Oj, det var väldigt dyrt, "det är ju bara en hobby".
Jag blev tyst ett ögonblick, och svarade sen; ja det är en del pengar, men.. vi grabbar har ju ibland hobbies som också kostar en del.
Han tystnade, och sade "den kostar som kikarsiktet till ett av mina gevär, jag kommer…
För mig handlar det om att investera i sig själv!!!
Ingen säger något om det handlar om en bil, men när man investerar i sitt eget välmående blir det något annat.
Själv är jag en person som har ett stort behov av att skapa.
Gå in i min ateljé och stänga ute världen. Jag får en paus från all stress och får bara vara.
Processen får ta den tid den tar och jag njuter av varje steg, som för mig är viktigare än resultatet!
Det är värt varje krona!!!! Utan lera skulle jag helt enkelt inte kunna leva!! ☝️
Lycka till!
Katarina
Våndade mig i över ett år när jag ville köpa material o bygga en saltugn för sisådär 45 000. Maken sa att när du vill det så mycket som du vill och jag sett du läst i dedär ugnsböcker i timmar varje dag en hel vinter, då ska du göra det. Jag fixade det bara inför mig själv genom att samtidigt bestämma mig för att börja sälja saker och det med målet att dra in pengarna till ugnen (inget mer). men det beror ju på hur rik man är, hade jag lugnt haft pengarna över hade jag nog bara kört på, men för mig var det nästan alla pengar som fanns på banken och jag hade ju 3 barn och ett hus med renoveringsbehov också…
Planen gick bra, ugnen är betlad (och lerkranen och materialet och en företaget tuffar på)
Tack för era inlägg.
Ja jag har inte det moraliska dilemmat att jag ska skänka till afrika, av princip skänker jag bara saker till vår lokala second hand som hjälper psykiskt funktionshindrade i vår kommun.
Nä det var mest att..jag började fundera på vad livet innebär och varför man ska/vill göra vissa saker.
såklart att jag skulle må bättre psykiskt om jag kunde grejja med leran och bränna den, det så att säga "jordar" en.
livet blir lätt meningslöst att jobba, hem fixa käk o sen tv…jamenar vafan e det för liv?
Nä det får bli en ugn för mig, har heller inga barn eller familj så det är väl den mentala tröskeln som hindrar endast.
Jag hade ett åkeriföretag med fem anställda som gick väldigt bra - men jag mådde pyton och sprang in i den berömda väggen. Jag sålde hela företaget, rev ut mitt garage och investerade i ugn, drejskiva och ett helt års "kurerande" i verkstan, samt några kortare kurser i keramik och glasyr. Det har jag aldrig ångrat! Det är svårt att leva på keramik, så efter kuråret pluggade jag till lärare. Men nu har jag två väldigt givande yrken som så att säga kompletterar varann, och jag stormtrivs med tillvaron! Det är aldrig fel att investera i sig själv - det gör både dig själv och din omgivning gladare!
Jag tycker absolut att du skall investera i en ugn! Lycka till!
Att svara sambon med en motfråga förstår jag inte. #0 Skriver ju att det inte var elakt sakt så jag tolkar det som om det bara var av ren nyfikenhet.
Jag har själv nyligen ställt mig den frågan. Kanske för att jag kom på att jag hållt på med keramiken i 20 år nu.
Men det är nåt med skapandet som gör att jag mår bra. Att se själv att jag utvecklas. Lyckas. Bli bättre. Kunna ta ett misslyckande med en axelryckning och tänka att "Bara göra om och bättre".
Det viktigaste för mig är att jag trivs med det.
Sen är det ju självklart som bommull för själen när någon annan talar om för mig att de gillar mina alster!
Minns en dejt jag tog med till verkstan (Ett för övrigt väldigt bra knep för er singlar och vill kolla vad personen anser om ditt brinnande intresse) ;-)
min dejt utbrast på sann stockholmska "Vad fina grejjer du gör!" Ha ha
Den meningen sjunger i mig ofta.
Ang ny eller begagnad ugn så handlade det ju om du vågar eller ej. Jag köpte en begagnad från en pensionerad keramiker och är kanonnöjd!
Genom det sparade jag enormt mycket pengar som jag kunde lägga på annat. Jag har bytt element själv i den, dock lät jag få elementen fixade av proffs först. Sen frågade jag nog massor här samt hos keramikvänner hur jag skulle gå till väga. Kände mig mäkta stolt när jag var klar och jag testat första bränningen och sett att det funkade!
Lycka till med dina val och det viktigaste är varför du vill hålla på med keramik!
Jag la nog sammanlagt 250 papp på min verkstad och ugn, men just då så hade jag en del vinster från aktier att plocka hem så jag var priviligierad. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att få tillbaka min investering, men jag har haft mycket skoj med den. Jag har nu tillfälligt akvariefiskar som hobby och kan kontatera att det är betydligt billigare och skitar ned mindre, men jag planerar att bygga en ugn till våren/sommaren, jag har en del porosil och fiber som ligger och väntar….😃
Det här var spännande! Jag funderar ibland på att sluta för att det blir så mycket grejer och för att det är en kroppsligt rätt slitsamt. Visst jag säljer en hel del, men det blir också mycket som jag testar och kasserar…hade vart enklare om materialet tog mindre plats, kanske nåt platt och återvinningsbart? För mej skulle det nog funka (få tillfredsställelsen att skapa) med grafik, gillar det också och har "utrustning". Det skojigaste med keramikskapandet för mej är färger och mönster…(det skulle jag kunna göra på nåt annat material och slippa allt stök med glasyrer och bränningar). Kanske fortsätter jag ändå med keramik för att det är så lätt att "sprida ut"? Det är kul att andra använder "mina" grejer varje dag och alla behöver ju en mugg. Fast egentligen har vi ju muggar, fat, skålar osv. så det räcker…varenda "loppis" svämmar ju över och den vanligaste kommentaren på marknader:
-Å så fint, men jag har ingen plats…..
Jag skulle gärna vilja prova att vara en "storprojektstyp" som bygger vedeldade ugnar och exprimenterar fram nya häftiga glasyrer, men hittills har jag inte lyckats vara sådär planerande och genomdrivande…
A.M.L
Jag köpte en drejskiva istället för en dressyrhäst, oj, oj, det var ett smart drag, mycket billigare och dessutom inte dygnetruntarbete 😴 Och nu kan jag inte sluta dreja för det är en drog. Och en mycket härlig sådan!
ja det finns nog lika många svar som människor!
Har nu startat storstädning i huset där jag skänker mer parten av alla gamla skitprylar o för små kläder till loppis.
gammalt ut betyder att livet kan ta in nya intryck har jag för mig att de säger i Feng shiit. 😃
Jag tror också att när man rensar ut så kanske man slänger gamla spruckna muggar, udda antal av tallrikar mm, och då kan det vara läge att köpa 6 nya muggar av en keramiker ist för Rustas billighetsprylar.
Jag själv gillar skulptur, det känns i mina händer att "jag kan det", trots noll utbildning.
Det ger utlopp för mina känslor.
Fortsatt fundera….
Glömde/förträngde det där strömmen….apropå "earth hour" Ska jag släcka ner, vara noga med att alltid dra ur mobilladdaren och sen gå ut och knäppa på en glasyrugn….?
Sånt här snurrar i mitt huvud…..trist, negativt å usch. Det som är så himla jättespännande att öppna en ny ugn dagen därpå!
A.M.L
En knasig sak som jag lagt märke till på TV bl.a. är att när människor släcker ner belysning för earth hour så tänder dom stearinljus istället. Stearinljus innehåller ofta ganska mycket parafin vilket är ett fosilt bränsle. Ett sånt ljus är ett väldigt inneffektivt sätt (självklart) att skapa ljus på, det blir mest värme och genom att gå från lågenergilampa till levande ljus är alltså helknasigt….😕
Hm, meningen med att göra saker i keramik, är väl ungefär som meningen med att göra saker i alla möjliga andra material, skaparlust/glädje/behov. Det finns alltid nya idéer, nåt man inte provat, något nästa att ge sig i kast med.
Har hållit på sen 12 år och nu är jag 45, d.v.s.33 år. Har lekt med tanken vad jag skulle göra om lera inte fanns eller jag av någon anledning var tvungen att flytta in i en liten lägenhet där det inte funkade med lera, kanske i rullstol eller nåt. Då skulle jag kanske ge mig på att måla tavlor och spela piano istället.
När man säger- vad ska du med alla keramiksaker till? så tror jag människor har en uppfattning att det är något statiskt, antalet saker i världen är konstant, det behövs inte fler.
I min region så är plastindustrierna nog en 20 stycken och de har alla olika saker de tillverkar (trots att mkt görs i Kina).
Med människans nytänkande så skapar vi flera olika saker och lösningar på problem, säkert även i keramik. Vill minnas att det var en kille som gjorde en mugg för synskadade, så de kunde känna om det var nåt i den eller ej.
Sitter här och försvarar keramik inför mig själv =)
Tänk när man uppfann den första bidén.
-Vad är det du gjort förnåt fint?
-Ja det är en slags potta som är så stor så jag kan tvätta stjärten och skrutten i den..vad tycks?
-vafan är du inte klok?! Tvätta arslet i en porslinsbehållare, nej fy!
-Jamen jag drejade och drejade och det bidde inget så därför kallar jag den bidé.🥳
En uppfinning som faktiskt är bra för enträgna stjärttvättare, men nu är den hopplöst ute.