Matt turkos stengodsrecept???
Finns det någon snäll o givmild som skulle vilja dela med sej av ett sådant recept..?? Ääälskar turkos o skulle gärna vilja få till en sådan…
Jag tror att det bästa vore en bariumhaltig glasyr med koppar i, lite negativt att Barium är giftigt inte så kul att hantera om du vill spruta på glasyren etc. sen passar den inte till matkärl.
Här är ett recept som tidigare publicerats här;
"jag fick i förrgår hem ett par nya böcker som jag beställt efter tips i detta forum. en av dom var "the potters book of glaze recipes" och i den har jag precis hittat en jättefin turkos glasyr.
den är matt och bränns i 1240grader
- feldspar 40
- petalite 15
- barium carbonate 30
- china clay 7
- flint 8
- copper carbonate 3%
funderar på om man kan "höja" denna glasyr till att brännas i 1280grader istället. kan jag ändra något eller ha i något? jag kan inte tillräckligt själv om detta……
de flesta andra glasyrerna bränns så högt och eftersom man är lite bekväm så vore det praktiskt om man fick en turkos att fungera i samma temp"
Med feldspar menas förmodligen kalifältspat. China clay är kaolin, flint är kvarts på svenska.
Synd att det är så mycket Barium i. I receptsamlingen finns nedanstående recept på en turkos blank stengodsglasyr. Tyvärr har jag inte testat det själv, men det finns andra som har gjort det och som gillar glasyren.
Finsk kalifältspat 51.6
Kvarts 23.8
Krita 12.4
Zinkoxid 5.0
Kaolin 4.8
Borax 2.3
Zirkon 7
Tenn 3
Kopparoxid 1.5 eller kopparkarbonat 3.0
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Förmodligen så kan du bränna denna glasyr som den är till 1280 grader men risken är att den drar mot det gröna. Förnuftigt kunde kanske vara att dryga på lite med litium halten.
På Ceramic Arts Daily finns ett recept som visserligen heter blå matt, men jag tycker den ser turkos ut.
31,9 strontiumkarbonat
53,1 nefelinsyenit
6,7 ball clay
8,3 kvarts
4,0 kopparkarbonat
1,0 bentonit
Det står kägla 10, men det är bara att prova om den går att bränna lägre. Vilken temperatur bränner du till, pnilla?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
☺️Jag läste frågan slarvigt. Förlåt! Hoppas att någon annan har användning av en blank glasyr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Är det bara något jag har fått för mig, eller är natriumfältspat bättre till turkos koppar än kalifältspat? Med bieffekten att den krackelerar lättare om man inte också tar i lite litium?
Borde väl gå att ersätta Barium med strontium? Kommer påverka färgen av kopparn men kan fortfarande bli turkos? Inte ersättning 1:1 dock, man måste räkna på molekylvikten.
Jag har ersatt Barium med strontium rakt av med bra resultat. Jag tror att strontium är lite dyrare? Jag skulle prova det första receptet med strontiumkarbonat, men även räkna om det och få ett prov till på så vis. Det här med blank eller matt glasyr beror ju också på temperaturen, en matt glasyr blir blank om den bränns tillräckligt högt. Bifogar en bild på en vas som jag brände i min hembyggda ugn, flamman gick in under golvet i ugnen och det blev lite varmare där, så vasen blev hälften matt hälften blank;(sorry bilden är lite mörk)
Jag har ett recept som är en favorit. Kommer från Prismas stora kermikbok. Ox. 1250- 1280°
NS 48%
Krita 19,5%
Kvarts 11,5%
Kaolin 11,5%
Zinkoxid 8%
Kopparoxid 1,5%
Ursprungsreceptet fungerade fint länge men började plötsligt få massor av blåsor. Bytte då kritan mot wollastonit:
NS 54%
Kvarts 1,6%
Kaolin 13%
Zinkoxid 9%
wollastonit 22%
Kopparoxid 1,5%
Det här är ingen glasyr att ha på ytor som har kontakt med mat. En citronskiva tar bort färgen nästan helt. Men den är vacker! Varierar mellan turkos, grönt brunt och svart.
Fina saker men klassisk turkos är det väl inte riktigt! nej skall man få fram den helt klara turkosa matta glasyren på högre temp så får man acceptera att skulle använda bariumkarbonat och litium.
Mm så är det nog.
#8 Mycket vacker glasyr med de mönstren!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja och det blir alltid mera grönt, här i detta sammanhang liknar nog strontium ganska mycket kritan. Det som man skall undgå är zinkoxid och titanoxid, även bly och så skall aluminiumhalten vara så låg som möjligt.
Kanske man skulle forska lite i detta ämne och se hur högt man kan bränna med strontium i stället för Barium och vad som skall ingå i glasyren i övrigt. Ett litet forskningsprojekt som vi kanske kan genomföra här på forumet?
Kul idé! Tyvärr har jag ingen färdig ugn för tillfället, blir ett vår/sommarprojekt.
Tusen tack alla snälla Goa människor som delar med sej av sina visdomar ;-)))… kan säkert komma att behöva blank turkos oxå…tack o tack för tips om vad man kanske kan byta ut vissa ämnen mot o dylikt…intressant! Jag ska prova lite av era tips!!! Jag brukar bränna i 1250 grader glasyr…får se vad som funkar med detta. Spännande….
Lasse Österman keramiker i Vansbro Dalarna lägger ut en del glasyrrecept på nätet www.stoneware.net
glasyr nr G627 0ch G620 ser mer blå ut på bilden men blir matt turkos
när den bränns i 1220 grader utjämning 15 min.