Proppar i eller ur vid skröjbränning
Hur är det ska propparna vara i eller ur vi skröjbränning?
Har hört att de bör vara i tills temperaturen är 300-600 grader.
Sliter inte detta på elementen,och ger högre el.kostnad
tacksam att få höra hur ni gör.

Jag har lärt tvärtom, att de ska vara ur till ca 400 grader. Det är så gaserna och fukten kan komma ut ut ugnen. Sen sätter man i dem så värmen inte läcker ut.
Jag sätter i proppen efter 300 grader. Vid det laget har all eventuell fukt lämnat ugnen. Onödigt att släppa ut värme i onödan. Förr väntade jag längre, ända upp till 500-600 grader, innan jag proppade igen men jag lärde mig (kanske på detta eminenta forum?) att det var bortkastat.
Det kemiskt bundna vattnet försvinner först vid 350 grader, MEN det finns ingen ugn som är så tät att det skulle ställa till problem med eller utan proppar!. Vid inbränning av guld och dylikt är det förstås en klar fördel att ta ut propparna så får man oftast en bättre glans på t.ex guld. Skall väl sägas att det så klart inte skadar att ta ut propparna vid skröj.
Energiförlusten är säkert inte så stor och jag tror att det är bra för ugnen att så mycket som möjligt av fukten går ur pluggarna där det är tänkt – så jag lämnar dem ur till en början om jag kan. Fukt kommer ur min ugn till ca 650°.
Menar ni locket på 'skorstenen' ovanpå ugnen??
Den har jag alltid på…. och det går närapå alltid bra…. till 98 %
LindaLunda