Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1911 ggr
Jessika
0

stengods eller lergods

Hej,

fråga 1) är det någon som vet om man kan se på en lera ifall det är ler- eller stengods? Hur kan man veta?

fråga 2) om man bränner en stengodslera till lergodstemperatur, blir den skörare än lergods då? eller får den samma egenskaper som lergods?

…lite funderingar jag har bara :)

Ulla
0

1. Nej, man kan inte se på en lera om den är stengods eller lergods. Inte jag iallafall. Eftersom lergods smälter i stengodstemperatur så kan du ju testa med att bränna en liten bit som du lägger säkert t ex i en skål

2  Min första tanke var att det blir detsamma, men sedan blev jag osäker. Fundersam Det finns säkert någon annan som vet bättre och kan svara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

xarfez
0

Jag frågade min käre far efter experttips.

1) Det går inte att se på rak arm.

2) Det var han också osäker på som. Men han har tagit med sig frågan och ska kolla med en keramiker som han fikar med på morgonen imorgon, så får vi se om han kan svara. 

Återkommer med svar =)

Lenao
0

Hej

Jag är nyfiken på om du fått nåt svar xarfez? Jag trodde att godset blev svagare/skörare eftersom det inte bränts tillräckligt varmt, det skulle vara intressant att höra från nån som kan.

Lena

Jessika
0

#3 precis de funderingarna jag hade, jag förstår att stengods blir skörare om det inte körs i hög temperatur men frågan är om det blir lika som lergods eller skörare?

egentligen inte en fråga som har någon relevans men det är sånna funderingar som kan sätta sig i huvudet ibland :)

xarfez
0

Min fader har helt enkelt glömt bort det, jag ska påminna honom.

Linoja
0

Jag har provat att bränna Porslinslera i stengodstemperatur med resultatet att partiklarna i leran inte smälter samman lika mycket (Enligt mitt tycke). Jag har däremot inte upplevt att det blivit skört gods, men rent intuitivt borde det bli skörare eftersom det inte sintrar. Och det samma bode gälla för stengods i lergodstemperatur.

Ulla
0

Numera bränner man ju både stengods och porslin i samma temperaturintervall, dvs man kan bränna en del stengodsleror upp till 1300 grader medan många porslinsleror funkar från betydligt lägre temperatur (under 1200 grader). Eftersom det är temperaturer som rekommenderas av leverantörerna så tar jag för givet att porslinsleran sintrar redan vid den lägre temperaturen. Det beror säkert på vilken stengods- eller Porslinslera man använder.

_
_

LenaR
0

#7 Du menar att man kan bränna både stengods och porslin till samma temperaturer förstås ;)

Jag har också hört att stengods bränd till lergodstemperatur blir skörare än lergodslera vid samma temperatur, men då är det ju ologiskt att man gärna väljer stengods till Raku och rökbränning. Det måste ju bli ännu skörare i så fall?

Utan tvivel är man inte riktigt klok!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

#8 Vaddå? Det var ju det jag skrev. Jag förstår inte vad du menar.(Tur att man kan redigera i efterhand)

_
_

LeWE
0

Är det inte så att stengods kan man bränna i både låg (lergods) temp och lergods endast låg. Jag har sett en skröjugn som skenade… det blev fel, temperaturen var nog uppe i 1300 grader och det var både sten- o lergods i.. tyvärr!!

Det var ingen rolig syn, lergodset hade smält ut över stengodset och hela ugnen var förstörd. Sedan dess är jag väldigt noga vad jag stoppar in i min ugn. Ibland frågar folk om de får bränna hos mig men om det inte är min egen lera tar jag bara emot för skröjbrännimg. Tycker det är säkrast så.

LeWE
0

Blev lite fel!! Stengods kan man bränna både högt och lågt, menade jag.

Ulla
0

Det är nog klokt av dig. Många verkar vara väldigt oförsiktiga eller kanske ovetande om vilken lera de använder. Jag var hos Seemann i Stockholm en gång när de upptäckte att någon som bränt hos dem hade sabbat en ugn och sedan gått utan att säga något. De var inte glada.

_
_

LenaR
0

Det där har hänt oss också fast gudarskelov med lergodslera som kunde brännas ganska högt. Hon som kom med sin lera spelade dum och sa "men jag köpte den ju här hos er…." så då slutade vi ta emot för bränning!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

charlottaaberg
0

hej

jag arbetar mest med porslin och stengods och branner alltid till minst 1260 c. ett par ganger har ugnen krashat och inte gatt upp till ratt temperatur och da ar resultatet en mycket skort och sprott porslin, som inte ar varken sarsklilt vitt eller starkt, och det har ett helt annat 'ljud' an porslin som brants till ratt temperatur(over 1260c. sa det verkar ganska uppenbart att stengods lera som brannts till lergods temepratur inte far samma kvalitet som lergods som brannts till lergods temp! det ar ju liksom det som ar hela poangen med stengods/lergods/porslin,:olika kvaliteer och olika temperaturer! de vitriferas/blir harda eller 'hardade(med 2 prickar over a:et) vid olika temperaturer. mvh charlotta

LeWE
0

Nyligen gick mina element sönder, förstod att det var dags att byta, värmen gick bara upp till 1100 gr.(Den skulle upp till 1260). Jag plockade ur ugnen, bytte element och sen brände jag om allt en gång till. Det gick alldeles utmärkt. Man kan alltid bränna om om man brännt för lågt. Tvärtom är naturligtvis svårare!