Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1778 ggr
Jennis
0

Kakelplattor att ha utomhus

Jag har tänkt testa att göra kakelplattor att ha i trädgården samt klä ett utomhusbord med. Jag vill ha dem lite oregelbundna i kanterna med en lite grövre lera. Har någon nåt tips på vad för slags lera jag kan använda? Och, viktigast av allt, tål sådana plattor att ligga utomhus permanent?

[perlennart]1
0

Om leran är sintrad och glasyren passar till leran så är det inga problem.

Jennis
0

Kanon! Hittade en bok på bibblan om kakelplattor i keramik, gammal som gatan naturligtvis (har inte hittat böcker skrivna efter 80-talet där), men ska kolla i alla fall. Tack rör ditt svar, då vet jag att det är värt att testa!

pyromanen
0

Har haft några plattor ute på "prov" i min trädgård i 6 år nu. De håller.

Jennis
0

Aha! Perfekt! Bor du i södra Sverige eller norra? Bor i södra Norrland o det kan bli rätt kallt här. Men å andra sidan har vi ju rätt mycket snö, det blir ju som isolering… :)

[perlennart]1
0

När det gäller byggkeramik och keramik ute så är det 0-punktsövergången som är värst, just som vattnet fryser är den som störst och när den blir 30 minusgrader så som i norrland minskar den i volym så det är värre här nere än i norrland!!! och så har vi ju många 0-punktsövergångar här  i Danmark och södra Sverige och det gör det inte bättre, nej faktiskt så är det nog ett av dom värsta ställen man kan tänka sig.

pyromanen
0

#4 Södra Värmland. Senaste 6 vintrarna har varit av alla sorter. Men som #1 redan nämnt beror det helt på om det är sintrat och hur glasyr och lera hänger ihop. Du kan testa väga något bränt och sedan lägga det i vatten en natt och torka av grundligt och väga igen för att se om det blivit tyngre/suger vatten.

Jennis
0

Tack för tipsen! Då är det kanske åtminstone NÅT som är bra med norrland… ;) Är själv från Värmland, fast klimatet är rätt lika tycker jag. Förutom att det är mer snö här förstås. Annars är havsklimatet rätt bra.  Ska testa att lägga i vatten för att kolla innan jag lägger ner en massa jobb på många plattor. Är så glad för att jag får ta del av alla kunskaper på denna sida!