Kakelplattor att ha utomhus
Jag har tänkt testa att göra kakelplattor att ha i trädgården samt klä ett utomhusbord med. Jag vill ha dem lite oregelbundna i kanterna med en lite grövre lera. Har någon nåt tips på vad för slags lera jag kan använda? Och, viktigast av allt, tål sådana plattor att ligga utomhus permanent?
Om leran är sintrad och glasyren passar till leran så är det inga problem.
Kanon! Hittade en bok på bibblan om kakelplattor i keramik, gammal som gatan naturligtvis (har inte hittat böcker skrivna efter 80-talet där), men ska kolla i alla fall. Tack rör ditt svar, då vet jag att det är värt att testa!
Har haft några plattor ute på "prov" i min trädgård i 6 år nu. De håller.
Aha! Perfekt! Bor du i södra Sverige eller norra? Bor i södra Norrland o det kan bli rätt kallt här. Men å andra sidan har vi ju rätt mycket snö, det blir ju som isolering… :)
När det gäller byggkeramik och keramik ute så är det 0-punktsövergången som är värst, just som vattnet fryser är den som störst och när den blir 30 minusgrader så som i norrland minskar den i volym så det är värre här nere än i norrland!!! och så har vi ju många 0-punktsövergångar här i Danmark och södra Sverige och det gör det inte bättre, nej faktiskt så är det nog ett av dom värsta ställen man kan tänka sig.
#4 Södra Värmland. Senaste 6 vintrarna har varit av alla sorter. Men som #1 redan nämnt beror det helt på om det är sintrat och hur glasyr och lera hänger ihop. Du kan testa väga något bränt och sedan lägga det i vatten en natt och torka av grundligt och väga igen för att se om det blivit tyngre/suger vatten.
Tack för tipsen! Då är det kanske åtminstone NÅT som är bra med norrland… ;) Är själv från Värmland, fast klimatet är rätt lika tycker jag. Förutom att det är mer snö här förstås. Annars är havsklimatet rätt bra. Ska testa att lägga i vatten för att kolla innan jag lägger ner en massa jobb på många plattor. Är så glad för att jag får ta del av alla kunskaper på denna sida!