Första bränningen klar!
Jag har nu (äntligen) bränt min första glasyrugn, kan inte låta bli att dela med mig lite… och tacka alla här på forumet som varit hjälpsamma och generösa med tips och erfarenheter! Det är en enorm tillgång, man kan få svar på nästan alla frågor i princip omedelbart. Som att ha ett helt arbetslag som hjälper till.
Ska försöka bifoga en bild på den färdiga ugnen - som innehåller ganska få, men till min stora lycka, hela saker. Nästa steg blir att färga in min hemmagjorda glasyr… förhoppningsvis kommer det bli lite mer färgglatt i framtiden.
Tack för all hjälp!
Hej
Jag har precis fått igång en gammal ugn och skröjbränt stengodslera.
Nu undrar jag hur fort temperaturen steg vid 800 900 grader?
Dvs hur fort steg temperaturen per sekund eller per minut?
Jag tyckte min ugn gick så sakta när den bara steg 4-5 grader per minut.
Kan elementen vara slut och behöver de bytas?
Det kanske är normalt att det går så sakta?
Någon som vet?
Jag upplevde att det steg ganska snabbt i slutet (jag brände till 960 i skröjbränningen, 1260 i glasyrbränningen). Jag hade inte exakt koll så jag kan säga grader per minut men det stannade i alla fall inte av, utan snarare tvärtom. Vet ej vad som är normalt dock, eller vad det kan vara för fel… hoppas någon annan kan hjälpa till med detta :-)
Hej
Jag har en fråga.
Under dina glaserade saker har du satt skålar av lera (antar jag).
Vad är detta för skålar? Jag har aldrig sett detta förut. Är det vanligt att man gör så?
Är det skröj/galsyrbrända skålar som du använder gång på gång?
Har du det även när du skröjbränner?
(Brände min första glasyrbränning igår. Skall snart öppna!)
De sista timmarna upp till 1240 grader steg temperaturen bara med 50-60 grader i timman. Så det gick långsamt på slutet.
Novis i början!
/
Skålarna fick jag tips om här på forumet - det är bara en säkerhet ifall glasyren skulle tokrinna. Eftersom den är "hemmablandad" och jag aldrig bränt i ugnen förut så ville jag undvika att sättplattorna blev förstörda. De är brända tillsammans med resten av godsen, så de var skröjbrända innan jag körde glasyrugnen och oglaserade. Tanken är väl att jag ska kunna använda dem igen när jag gör glasyrprover… Vid skröjbränning behövs det inte. Och egentligen går det tydligen bra att få bort glasyrspill om man har plattengobe på sättplattorna så jag kommer bara använda det när jag är osäker på en helt nu glasyrblandning - det tar ju onödigt mycket plats i ugnen.
#4En liten tanke när jag ser dina hemmagjorda skyddsskålar är att sakerna du bränner inte står 100% plant och stengodset formar sig efter ytan den står på . Dom kan slå sig rejält i så fall..nr 2 är att det blir inte en speciellt bra ekonomi på bränningen pga att dom tar otroligt mycket plats..
Säkert en bra skyddsanordning men inte så bra i stengodstemp..
Det är därför man håller plattorna rena och inte använder skeva plattor i stengodstemp..Lergodset däremot kan stå på stilts .
Bara ett tips om du ska bränna mer i stengodstemp..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Håller med #5, det är inte något att göra till standard. Detta var första bränningen, i en begagnad ugn som jag inte visste hur/om den funkade, med glasyr som var mitt första försök till hemmagjord dito. Plus att jag inte var helt hundra på att husets säkringar skulle räcka till. Så ekonomin struntade jag helt i, även om jag packat som vanligt så hade jag nog inte ställt in fler föremål. Detta att det kunde slå sig hade jag inte koll på… om man har plana jämntjocka "plattor" borde det väl funka? Eller blir plattorna för mjuka under bränningen? Jag undrar mest för att jag har tänkt använda plattorna till just glasyrprover i framtiden. Visserligen kanske jag inte glaserar mina bästa alster i oprövad glasyr, men det är ju skoj om det blir lyckat även i första försöket.
Något som faktiskt hände (som jag glömde i förra kommentaren) var att godset fastnade lite - man kunde lätt få loss det, men porslinssakerna blev litelitelite skadade i botten, det gick några små flisor i kanterna. Jag antar att det beror på att de krymper mer än stengodset som inte hängde med i rörelsen…
Nu är det snart dags för bränning nr 2. Utan hemmagjorda skyddsanordningar denna gång ;-)
Fin yta på din glasyr, skall du nu färga in denna glasyr?
Du har ju en väldigt fin ugn med stavar som elementen hänger på, ser bra ut. Jag blir också nyfiken på fortsättningen!
Japp, nu ska glasyren färgas in! Jag har blandat några prover som kommer att brännas inom kort (typ till helgen). Egentligen skulle glasyren bli riktigt blank, men jag föredrar den lite sidenmatta varianten… får se om den blir lika bra nu när jag blandat en större mängd. Jag kan ju alltid lägga ut nya bilder så får ni se :-)
Väntar med spänning!😃
Jag måste ju medge att det var schysst design på elementen på den ugnen - att dom sitter på rör och sen långt avstånd mellan trådarna så värmen sprids bättre.
Elementen lär ju hålla betydligt längre än dom där som ligger i spår.
Så ser alla froffsugnar ut till keramik!
Kul att se att jag tydligen lyckats köpa en bra ugn! Det var lite nervöst, det är svårt för en glad amatör att bedöma skick och kvalité etc även om man försöker ta reda på alla man kan och det känns rätt i magen. Men än så länge är jag förstås nöjd ;-)
Bränning nr 2 färdig, lite färger denna gång :-) Nu måste jag välja vilken blå jag vill ha (oklart om skillnaden syns på bifogad bild, men den finns - den ena är bara kobolt, den andra har lite koppar i sig). Skulle vilja ha lite mer svärta i det blå, några tips? Jag tycker egentligen bättre om det lite dova än det bjärta, vill dock ha djupa färger. Men exprimenterandet fortsätter.
Sen har jag ett litet problem… drejade muggar i porslin går sönder i botten - jag antar att de fastnar lite i sättplattan och sedan förstörs när porslinet krymper. Det blir en lite ring kvar på sättplattan som går att "sprätta" bort med kniv, men det blir inte snyggt på muggarna. Jag har försökt ta bild. Det blir inte så på de små ljuslyktorna (paperclay, också porslin) trots att de krymper ännu mer. Vad kan jag göra? Måste jag ställa allt porslin på chamotte så att det kan röra sig?
I stort sett allo oxider kan man ha att dämpa kobolt men jag rekommenderar järnoxid, och eventuellt lite mangan. Så får du en varmare färgton än med koppar.
Järnoxid passa mig utmärkt, det har jag nämligen hemma :-)
#15 Har inte glasyren runnit lite i kanten? Så där tycker jag det kan se ut om man inte torkat av glasyr tillräckligt uppåt väggen. Glaserar du ljuslyktorna?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Har en kompis som bara arbetar med porslin och han har ett tunnt lager med kvarts på ugnsplattorna och det funkar helt fint. Personligen skulle jag inte göra så men om det kan vara något för någon så är det ju bra.
Glasyren kan jag inte skylla på, den rinner inte och samma problem uppstod när jag brände första ugnen och då var det bara glaserat på ca halva muggen eftersom jag ville mäta hur mycket det eventuellt rann. Ljuslyktorna är också glaserade, frågan är om det kan hänga ihop med att de har mer rundade kanter? I så fall så skulle man kunna beskicka muggarna annorlunda.
Kan man lägga lite kvarts ovanpå plattengoben? I så fall kan man ju testa på en liten del. Jag bränner ju även vanligt stengods, kan det vara ett problem att det ligger kvarts på ytan då? Jag har inte köpt så mycket sättmaterial ännu, annars skulle man ju kunna ha separata plattor.
Inga problem i det
Tidigare blev det altid så för mig med porslin att de fastnade, min lärare sa att det var för lite aluminiumoxid i plattangoben.
Men nu så penslar jag bara plattan eller under mina saker med aluminiumoxid och vatten, så fastnar det aldrig.
Problemet är då att aluminiumoxiden ligger löst på plattan . Det får inte komma aluminiumoxid på sakerna som är glaserade, så blir de matta/vita fläckar när de är brända.
Testar med kvarts först, har inte "ren" aluminumoxid hemma. Men annars blir det en ny beställning. Men man kan alltså pensla denna blandning (hur tjock ska den vara förresten?) direkt på sakerna när de är färdigglaserade (obrända förstås), om man bara är försiktig så att det inte kommer där det är glasyr utan bara på själva bottenringen? Det verkar lite pilligt men klart genomförbart.