Nuca glasyr
Hej alla fick ett recept av en kompis på en fin vit glasyr men, nu har han åkt i väg ut i världen å jag kollade inte receptet förrän det var för sent…detta skall brännas 1280 red och om man lägger det på en järnengod så bildar det liksom öar..men vad tror ni det är för fältspat..kali, natrum?? och vad är SiO…kan det vara Zinkoxid tror ni?
Så här lyder receptet
33 Aska
42 fältspat
25 SiO
2 bentonite
Tänkte att någon av vedbrännarna eller redbrännarna kanske har stött på detta recept, tydligen ganska vanligt..jag har siktad aska, lite bland å så det borde väl funka om man bara får ordning på de andra ingridienserna…Tack på förhand..
Normalt om inte annat anges så är fältspat (Kali) SiO2 är kvarts eller kiselsyra kan man kalla det också. zinkoxid ser ut så här ZnO
Åh Pyro, det var en snygg glasyr. Delar du recept? 🙂
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tack för era svar då är det väl bara att köra då;-)
#3, visst:
33 Fältspat
33 aska
33 kvarts
Inte långt ifrån Kinnekulles recept alltså.
Så fin!!
Vad använder du för aska? Har använt mig av den glasyren men den har inte blivit så ljus och fin som din och med dessa härligt blåa skiftningarna🤤
Har det inte lite med leran att göra..Körde det receptet på 80talet på en vit skärv då med ekaska och den blev brunflammig.Ekaska finns dock inte att få tag i längre..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#8 Har använt otvättat aska från vedpannan. "Blandved" enligt maken. Har bara grovsilat askan i en köks-sil. Glaserat tjockt.
Det gör mycket för helheten att kanterna blir så mörka (nästan lite temokuliknande), vilket måste bero på järnet i leran. Det blåa hänger nog också ihop med järnet i leran.
Leran är gulbrännande stengodslera PRGI (Cebex).
#8: kanske känner du redan till detta om du har arbetat med chün-glasyren. Om den inte blir vit skulle jag testa följande: •Glasera tjockare – askglasyrer innehåller mycket som brinner bort i ugnen och är man inte van lägger man den ofta för tunt (pm man vill ha något annat än en transparent glasyr) •Tvätta askan – askan innehåller många ämnen som är vattenlösliga. Förutom att de är bra för tvålframställning gör de gärna glasyrer gula. Genom att tvätta askan tar man bort dessa och får förhoppningsvis en vit glasyr. •Byt aska – alla asker är olika, så olika att recepten ovan kan ge lite vad som helst. Och har ni som jag en spis som fäller av sig lite järn blir all aska därifrån lätt guldfärgade av den anledningen. Egentligen borde jag förespråka att man gör tester på varje ny aska (linje eller triaxial) men jag blir trött bara jag skriver de orden. 😄
Men om du Pyro har använt en blandaska så kan du väl inte göra om den där otroligt vackra glasyren (om nu askan har stor betydelse) för nästa omgång aska är väl då annorlunda blandad?
Och så måste jag erkänna att jag inte fattar hur man tvättar aska eller ens hur man använder aska i glasyr. Men det finns kanske en artikel här någonstans om det.
Har en 10-litershink full med aska från samma omgång, siktat och omrört. Sen är det slut. Får betrakta det som en del av det roliga med askglasyr att det inte är koll på läget :-)
#12 Du tvättar askan genom att lägga den i vatten, låt den ligga ett tag och rör sedan om. Obs! stoppa inte ner händerna utan att ha handskar på. Plocka bort kolbitar och sila sedan bort vattnet, denna procedur kan upprepas flera gånger beroende på hur ren du vill ha din aska.
Låt sedan askan torka ex i ett stort skröjat fat som du ställer ovanför ugnen när du bränner så avdunstar vattnet fortare.
När aska sedan är torr så är det bara att väga upp så mycket som det står i receptet.
Såg att det finns en tråd som heter Askglasyr, jag vet inte hur man gör för att länka direkt till den men du kan ju söka bland gamla trådar🙂