Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1914 ggr
Stinann
2

Nakenraku

Har testat nakenraku, men inte lyckats. Bränner i vedeldad rakuugn, men problemet är att det inte alls ramlar av så lätt. Läste någonstans Att det ska brännas mellan 1400-1500 F vilket skulle vara 760-815 C. Är det någon som vet? Stinann

hellekobbernagel
1

Har du glättad leran tillräckligt, så massan/engoben utanpå inte får fäste. Eller kanske du ska skröja lite högra innan piloff - nakenrakubränningen.

Lycka till 

Helle

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Stinann
0

Ska det skröjas högre om det ska vara till just nakenraku? O hur ska tempen vara i Raku ugnen, vi brukar köra på 920 grader….

Wabisabi
1

Tvärtom man skall inte skröja för högt för då försvinner/mattas den glättade ytan. 920° låter rätt bra men låt det inte gå över 950°

ramjambam
0

Nakenraku brukar jag bränna vid samma temperatur som övrigt Raku, eftersom jag använder en ofärgad version av min vanliga rakuglasyr som yttre glasyr. Under används en blandning 50 kvarts 50 kaolin.

Skröjbränningen är detsamma som övrig keramik, 980o.

Kissinger
0

Som du #4 skriver sa Dan L på Gotland till mig också. Han skröjbränner allt i samma 980 grader. Men jag har hört av flera andra att de bränner glättat lägre. Men man kan ju inte glätta prylar till en hel ugn heller. 🤐

Wabisabi
0

#5Varför inte😃

Kissinger
0

Hihi! Well….🤪