Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 8982 ggr
maraMaria
12

Nu är det dax för Skulpturer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på Er!

Nu tycker jag att det är hög tid för en ny skulpturtråd. Den förra var så spännande att titta på! (Hade jag vetat hur man gör så hade jag länkat till den gamla tråden här. Lena kanske du kan göra det igen :)) Jag tycker definitivt att det är för lite skulpturprat nu.

På denna tråd kan vi visa skulpturala ting, prata om det och om någon har ett bra skulpturtips så släng in det också, vet ja.

Här kommer det första bidraget. Det är min lilla gosse "Lyft Mig". Jag har (tyvärr) sålt honom, det var både roligt och tungt att göra.

Jag hoppas innerligt att det kommer många många fler. Det är så inspirerande.

TACK! maraMaria

kinnekulle
0

Den var verkligen fin, så himla levande, man vill verkligen lyfta honom. Vad är den gjord i  och hur har du klara bränningen med ben och allt..

maraMaria
0

Hej! Tack! :) Det är i blandmaterial. Ansiktet är av stengods, kroppen är byggd av hönsnät, kläder stärkt med poverpol och gips. I hans stövlar (sonens gamla) ligger sten. Han är ett enda stort experimenterande. Om du vill så kolla i mitt fotoalbum, där finns lite bilder från hur han är gjord. (tur att han inte är riktig, hi hi)

TACK! maraMaria

maraMaria
0

… ps. Kinnekulle vad har du för spännande på lager… :)

TACK! maraMaria

MLL
0

Jättebra!!

MLL

LenaR
0

(Maria, jag gjorde en länk i ditt första inlägg.)

Vilken underbar liten pojke! Jag förstår att det måste ha svidit att sälja honom, så jag hoppas du tog bra betalt. ;D

Skulle gärna vilja se en bild framifrån också. Kroppen ser ut att vara fint fångad, med den lilla framåtlutningen in i kramen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
1

Vilken fin skulptur! Det är ett år sedan jag fick mitt första barnbarn, och nu när han har lärt sig att stå själv så gör han ofta så där. Skrattande Det är svårt att stå emot.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

maraMaria
1

Hej och tack för allt fint ni skrivit! Vad glad jag blir! Men var är alla spännande ting som ni alla har? Åh, va nyfiken jag är. :) Jag antar att det finns många som jag som länge tittat och läst om andra men inte riktigt tagit steget själva. Våga, det var inte farligt alls! Lovar :). Lena, jag såg länken och kollade in den flera gånger, fantastiska alster! Har du varit framme i denna länken också? ;) Hi hi. Han finns fotad framifrån i mitt fotoalbum. Jag håller med dig Ulla, när små barn sträcker sig mot en väcks något speciellt i en.

TACK! maraMaria

bozzie
0

Ljuvlig skulptur, håller detta material att stå ute??

monca
0

Vilken underbar liten pojke! Fantastiskt bra gjord!

Goerleena
4

Vet inte om detta platsar som skulptur eftersom det är en lampa men tar med den ändå:) Det är den första människoskulpturen jag har gjort, gör mest hästar men blev rätt nöjd om jag får säga det själv;)

maraMaria
0

Kul att du visar din snygga lampa. Absolut att det är en skulptur! Fint kroppsspråk mellan människorna.

Ang. min lilla pojke så är kroppen förstärkt med ett medel som heter poverpol. Det ska vara beständigt så att man kan ha det ute. Har själv inte prövat. Det är kul att jobba i.

Finns det inte fler skulpturala alster där ute????  Glad

TACK! maraMaria

Artisten
4

En drake som glödde och sprutade eld när den kom ut från spånen vid rakubränningen. Den är gjord i hemblandad papperslera.

bozzie
2

Har nu njutit av era skulpturer och får sätta min svan från trädgården här..

bozzie
2

oj hur får man den större, men jag hoppas ni kan klicka den lite större!

Lägger mitt lejon som nu äntligen är klart ska bli en dekor i trädgården , med vatten ur mun..

Ulla
1

Klicka i rutan "Visa bild direkt i inlägget" Jag har gjort det åt dig nu.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

bozzie
0

TAck Ulla ! Ska komma ihåg till nästa gång!Glad

abbis
2

Är ingen skulptör…men leker lite ibland..Hon är fortfarande under arbete på den bilden..

Använt mig av kavling och ringmetoden .Den är därför väldigt lätt Glad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

xanna
6

Här en bild på 2 av mina "Venus från Willendorf".

Skulpturerna är glättade och gropbrända och har därför en färgsättning som de skulle haft om de gjorts på stenåldern.

Sockeln är stengodsbränd och jag har monterat ihop de två delarna med armeringsjärn.

bozzie
0

Vad fina de är "Venus från Willendorf, det som fascinerar mig allra mest med keramikskulpturer är att en grupp kan utgå från samma tema ,,tex har min kursare  alla gjort en naken kvinna,  och de blir så härligt personliga och totalt olika allihop, man kan läsa tillverkarenssjäl i dem brukar jag säga.

Power pol det lät mycket spännande , finns i färgaffärn eller är det ett skulpturmaterial? Jag brukar göra skulpturer i en slags betong som är kul med att jobba med, minns inte namnet på den nu,,men det är lite som lera  och ändå inte för då jag skulpterar med betongen har jag nät under.

Härlig drake det är något jag inte klarar göra ,,vet inte varför men det har mina kursare haft som tema och ja dom var med helt underbart unika,,min blev aldrig klar åkte tillbaka i lerkvarnens våld,,ibland fungerar det bara inte…själsligt!

Paret vid lampan är härliga, en sådan skulptur vill man vakna till varje morgon ,,harmoni i den ser jag..

Tack för en go länk ,,ser fram emot fler skulpturer!Skrattande

bozzie
2

Ett tag i ungdomen så gifte sig mina vänner och då skulle det vara fina tårtor, på dem ett brudar,,jag fick då uppdraget att göra små brudpar i marsipan..men sedan blev jag ju inspirerad och gjorde dessa minipar  i lera,,samma form som de i marsipan,,pilligt men kul, har stått på min spegel i sovrummet länge, så lite avslagen i foten,,kanske dags att göra ett nytt par, blev så inspirerad då jag såg paret i lampfoten.

monca
5

Moder jord visar sin styrka. Stengodslera och grön matt glasyr. Trädet har jag gjort av ståltråd och fåglarna representerar oss människor.

alef
1

En skulptur ur en serie med små kroppsformer som jag gjorde för ett par veckor sedan. Stengods med tunn piplerengob.

maraMaria
3

Jösses va mycket fint!!! Så roligt att se!

#22. Wow, vad är det för en snygg engob, hur blandar du den? Den bidrar verkligen till uttrycket på skulpturen.

#18. "Venus från Willendorf" de är bara helt underbara! Deras fina, prickiga badmössor är som pricken över i! :)

#17. Vilket ansiktsuttryck, man vill verkligen titta på henne.  :)

Jag bidrar med min ONTE. På bilden jobbar jag med den. Skulpturen är bränd nu, men jag har ingen bra bild på den.

TACK! maraMaria

kawalett
5

Vad roligt det är att se andras saker. Underbara skulpturer.

Mitt bidrag är en valross, som är ganska stor. Glasyren är från cebex keramikexperterna!

Bjornesmagasin
2

Här kommer ett ytterligare bidrag. En tantadora i lergods.

alef
0

#23. Tack! Det är bara piplera +5% bentonit. Jag har penslat på den och torkat bort med svamp på vissa ställen. Leran är en svartbrännande skulpturlera.