Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 16705 ggr
Keramik13
0

En fråga om bly

Hej! Vi har porslin från Ikea. Både i temuggarna, på tallrikarna o i skålarna bli det gråa märken. Säkert en dum fråga, men kan det vara bly? Porslinet är tillverkad i Portugal. Ser fram emot svar! Med vänlig hälsning!

missan9
0

Hej.

Jag är uppvuxen utanför Lissabon och de hade jättevacker keramik minns jag men ofta med bly i glasyrer så du kan har rätt.

[perlennart]1
2

Nej det är inte bly, blyet som finns i en glasyr kan bara komma fram som grå fläckar i en reducerande bränning och skulle då ses redan från början. Det du ser är nog märken från skedar och liknande eller från något levnadsmedel, saft och sådant kan ge beläggningar. Har du provat att få bort det med stålull, men var försiktig.

pyromanen
3

På porslin brukar inte vara bly (om du menar porslin när du skriver porslin). Porslin bränns vid mycket högre temperaturer än blyglasyr.  Störst risk för blyglasyr är det nog på väldigt färggranna saker köpta i andra länder.

Tror inte IKEA säljer nåt med blyglasyr på här och jag tror inte heller bly ger gråa märken. Däremot blir det lätt märken på billigt "porslin" för att glasyrerna inte riktigt är nog starka för användning (t.ex. knivmärken på billig vit tallrik)

missan9
0

#3 Tror inte det har med billighet att göra. Tror faktist att all porslin får märken av tex. knivar..är det inte så så säg mig?

missan9
0

Tror också att man aldrig kan vara 100 på något! By the way ,:)

[perlennart]1
1

Dels beror det ju på vilken kniv, gaffel eller sked man har men också beror det på glasyren, hur ytan ser ut. finns det osmälta partiklar av kvarts i en glasyr så ger det snabbt märken av besticket. Bly kan finnas i alla glasyrer även om det normalt inte används till porslin. Tror ni att Ikea är blyfri?

missan9
0

Borde vara. Sedan är det ju hur man själv hanterar besticken lite.😃

pyromanen
1

#4 Min fundering om billigt beror på min ,illa egna erfarenhet. Vi använder till vardags tallrikar av "kongeligt dansk, muselmalet". De har jag fått av min mamma som i sin tur fått dom av sin mamma. De är altså använda åtminstone sedan 40-talet och senaste 18 åren körda i diskmaskin dagligen, en ny sån kostar säkert 400 spänn. Det är inte någon endaste grått bestickmärke på dessa. Sen fick jag en hög billiga vita tallrika från IKEA och det kom direkt gråa repor i ytan.

#6 Jag tror definitivt inte IKEA har bättre moral än någon annan butik här i landet, men jag tror Sverige har betydligt hårdare regler och bättre koll på blyinnehåll i service än många andra länder.

[perlennart]1
1

Vem testar om keramiken har bly i glasyren? och är det stickprov eller?

missan9
0

bra frågor har sällan bra svar….?

pyromanen
0

#9 Livsmedelsverket testar för bly. Vet inte hur de lägger upp sina undersökningar om det är rena stickprov eller om de går på vissa högriskprodukter eller efter tips eller hur de gör. Sen tror jag det är den som säljer keramik i Sverige som ansvarar för att blyhalten inte överskriver gränsvärdet i Sverige. Och jag har för mig jag läst i nån tråd här att de som arbetar mad lergods och bly(säker) glasyr måste lämna in prover med jämna mellanrum och ha papper på att deras grejer inte släpper ifrån sig mer bly än detta gränsvärde.

abbis
0

Märket Gerbera har en elev till mig som är kemist haft  mejlkontakt med. Dom blev skitsura när hon ifrågasatte deras keramik.Svaret hon fick att det är bly i deras keramik men dom håller sig precis under tillåtna gränsvärden  . Samma sak gäller nog IKEA oxå..

Vad jag vet så är det kvartsen som ska höjas i en glasyr  för att få bort repor av skedar och bestick..Kan det stämma Per-Lennart ?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keramik13
1

Tack för Era svar! Mkt intressant. Ja, märkerna blir efter besticket. Men vad är det som resulterar i märkerna? Jag undrar om man nuförtiden kan lita på någonting överhuvudtaget.. Jag är ej särskilt orolig, men nyfiken..

[perlennart]1
0

Jo abbis det stämmer med mera kvarts men i det här fallet så är det nog inte repor i glasyren men avsmittning från metallet från besticken. Och det är som sagt om det t.ex. finns oupplösta korn av kvarts, zirkon eller något annat hårt. Därför är det en fördel att undvika fritt kvarts i en sådan glasyr.

Keramik13
0

Föjldfråga, är det skadligt för hälsan att använda sådant porslin, eller endast ett skönhetsfel…?

[perlennart]1
0

endast skönhetsfel, absolut ofarligt. Om vi nu bara pratar om märkena!

missan9
0

det är inte snällt mot miljön tänker jag att ha bly med i glasyr. Sedan hade jag en keramikgryta jättefin från Portugal som jag ställde på gaslågan på spisen jag en gång hade och det blev en livsfarlig lukt kan jag säga det gick inte att andas i min etta. Den grytan fick jag slänga och fick vädra länge. Bara som kuriosainfo alltså.