Vad tänka på när jag byter element?? Novis!
Hej!
Har varit och hämtat paketet med nya element till min ugn.
Jag har en Cerama LS 120 frontmatad.
Snälla ni som gjort sådant här förr…
Vilka nitar skall jag inte gå på???
Vad måste jag tänka på????
Hoppa på många goda råd från er som kan.
Elementen sitter på två sidor i ugnen och är upphängda på något som liknar porslinsrör.
LindaLunda
Det du kan göra är att fota av allt innan du river då ser du hur det satt förut..
Viktigast av allt ..bryt huvudströmmen!
Jag skulle ta ett element i taget inte riva ur alla på en gång..men det är jag det..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ta ur sticket skulle jag säga, då är man ju helt säker på vad man gjort för att inte få ström i sig. och så skall du tänka på att strama kopplingarna så att det inte är glapp mellan nippel och elementtråden, då oxiderar det fort och kan brinna av just där. Kolla om det är kraftiga kopplingar eller endast sådana små billiga/dåliga, då skulle jag investera i nya.
Elen är redan ur :)
LindaLunda
Bytt bytt kommer aldrig igen!
Vi fixade det! Har bränt inatt och det gick bra.
LindaLunda
Kul! Det var inte så svårt när du väl gjorde det, eller hur? =)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nej inte då :) !
Vi tog ett element åt gången och arbetade oss vidare.
LYCKLIG är vad jag är nu kan jag säga!
LindaLunda
Ett tips på bra koppling förresten är att ta vanliga kopplingsplintar - sen ta bort plasten och använda metallkopplingen och skruva fast tråden i ena sidan och kabeln i andra.
Jag gjorde så på min senaste ugn som jag byggt själv och det funkar perfekt - inga glapp trots att man tagit bort och satt dit dom många gånger när man byt element och gjort ombyggnader i ugnen så man behöver lossa elementen. Tidigare har jag bara virat ihop koppartråden/kabeln och kanthaltråden och då blir det ju ibland si sådär med kontakten. Oftast brinner det inte av eftersom man har kopplingen på utsidan, men det blir ändå varmt i kontaktpunkten och då värms även kabeln upp - kopparn oxiderar så kontakten blir ännu sämre och isoleringen på kabeln smälter (koppar leder ju inte bara ström utan även värme bra)