Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 11847 ggr
laurelin
4

Giftiga ämnen i glasyrer

Hej allihop, jag vet att detta varit uppe förut men finns det någon tydlig guide någonstans om vilka ämnen i glasyrer som är farliga i bruksgods? Det är stengods det handlar om, bränt i 1250-1260 grader. Jag har gått en massa småkurser, men vi har aldrig pratat om detta. Jag har t.ex. egengjorda tekoppar hemma som är glaserade med grön glasyr som jag är 99% säker på innehåller kopparoxid. Är detta ett problem? I de böcker jag har står det inte något om att det är farligt, men här på forumet har jag förstått att det inte är oproblematiskt med koppar. Finns det idiotsäkra ämnen man alltid kan använda? Spelar koncentrationen någon roll? Olika blandningar (typ om en annars ofarlig beståndsdel blir farlig in kombination med en annan)? Är det okej att ha ofärgad inuti och färgad (ev. giftinnehållande) på utsidan så att kanten där man dricker är "giftig"? Jag behöver helt enkelt en genomgång. Har någon något tips på en bra bok eller hemsida? Jag har som ni märker många frågor så det blir lite otympligt i ett forum som detta, men just nu är det kopparoxid, tennoxid, koboltoxid och järnoxid som jag experimenterar med (jag söker efter de perfekta nyanserna att färga in min transparenta glasyr) så det är mest dem jag undrar över i första hand. Tänkte även göra någon slags askglasyr så smångingom…

Problemet med att inte ha koll på detta blev lite akut när en vän önskade att jag skulle göra vin"glas". Eftersom jag är osäker och vin är en sur vätska så törs jag knappt ha någon färgad glasyr alls. Jag tänker mig att det är värre med vin än expmpelvis te p.g.a. syran, men egentligen kvittar ju det eftersom jag aldrig kan veta vad en köpare tänker hälla i sin temugg. Det känns också viktigare nu när jag kommer igång med försäljning, det känns tristare att förgifta en kund än att förgifta sig själv ;-)

[rolnor]
0

Min bedömmning är att koppar i en glasyr i "normala" mängder (alltså några få %) inte farligt överhuvudtaget, likaså kobolt och järn. Att glasyr skulle förgifta oss är nog mycket en kvarleva från tiden när man använde bly och kadmium i glasyrer. Barium har ju diskuterats en del på senare tid och det är giftigt, här kan man ofta ersätta med strontium som är mindre farligt.

[perlennart]1
0

Bariumkarbonat är giftigt som råmaterial men det är ju inte karbonatet som ligger i glasyren utan BaO och i mindre mängdet ökar man stabiliteten hos glasyren. Det är bariummatta glasyrer som är ostabila och föga lämpliga till bruksgods. Detta ämne är så stort att det inte skulle vara meningsfullt att ens försöka ge en bild hur det hänger ihop med giftigheten hos glasyrer och böcker på svenska som är relevanta tror jag inte existerar tråkigt nog. Men som rolnor skriver så är normala mängder av koppar. järn och kobolt i en (normal) transparent glasyr någorlunda OK. man skall alltid reagera om det fälls ut oxider på ytan, då är det farligt. Skall man vara helt säker på en glasyr så får man sända den till laboratorium för test.

Istid
0

Det värsta är väl om sura saker blir stående i keramiken länge, tex. en skål tomatsoppa i kylskåpet i några dagar eller en kruka med inlagd gurka eller sill. Tror inte det är farligt att ha färgad glasyr på kanten där man kommer åt när man dricker.

Jag har en bok som heter Mastering  cone 6 glazes av Ron Roy och John Hesselberth. Om jag minns rätt så fanns den inte på amazon utan jag var tvungen att beställa den direkt från författarnas hemsida. Den handlar visserligen om lite lägre temperaturer, men tycker ändå att den är användbar. Fast den är väldigt teknisk.

Där har de bland annat en tabell med rekomenderade maxmängder för färgande oxider. Det är så klart en grov uppskattning från författarnas sida. Tror inte det finns några exakta svar. Vet inte hur det är copyright, om jag har lov att skriva av tabellen här?

Inte att jag sitter inne med någon absolut sanning om saker och ting, men för egen del har jag delat upp det så här:

Så nära idiotsäkert som det går: Järn, kalium, natrium, kisel (tex kvarts), kalcium, magnesium, titan, tenn, strontium, fosfor, bor

Ok i små mängder i stabila glasyrer: Kobolt, koppar, zink, litium, krom, nickel, mangan

Totalt förbjudet hos mig: Bly, kadmium, barium

[perlennart]1
0

Varför är Barium förbjudet hos dig?

Istid
0

Jag kommer inte i håg, men när jag läste på om ämnet kom jag fram till att det var något jag inte ville ha med att göra.

Istid
1

De fördelar som jag såg med att använda Barium var inte tillräckligt stora för att väga upp mot giftigheten antagligen.