Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 6928 ggr
Loove
0

12%moms på konst

Såg en länk på "starta eget i fokus"..kanske är det inte självklart..jag har i alla fall aldrig läst detta tidigare…

Citat från sidan:

Försäljning av konstverk 12 % moms

Som konstnär ska du lägga på 12 % moms när du säljer egna konstverk. Skattesatsen 12 % gäller även när konstnärens dödsbo säljer konstnärens konstverk. Vid import av konstverk är skattesatsen 12 % oberoende av vem som är säljare.

Undantag
Vid försäljning från någon annan än konstnären, t.ex. ett bolag (även konstnärens eget) är skattesatsen 25 %. Konstnärens försäljning kan vara momsfri. Se broschyren "Moms inom kulturområdet" (SKV 562).

http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/2512eller6moms.4.7459477810df5bccdd480005156.html

koko
0

6 % är det väl??

abbis
0

Men det gäller inte hantverk..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

Läs på skatteverkets hemsida.

Jag lägger på 25% på allt som går att använda (bruksföremål) och 0% på helt oanvändbara saker alltså sk konst enl. skatteverket.

Ulle
0

Jag var på nyföretagarkurs på skatteverket. Enligt skatteinformatörerna är det 25% på bruksgods och 6% på allt annat.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

lotta2
0

Håller med Ulle, samma siffror har jag också hört.

abbis
0

Gör du en obrukbar tekanna så skall detta då vara konst…Vem skall kolla att det du säljer med 6%  moms är konst  och inte konsthantverk.Det kan vara väldigt svårt att avgöra.Jag har gjort Jätteljusstakar  i form av fåglar och djävlar o änglar .Ska man kalla det för konst eller går dom som bruksgods? För mig är det konst , men vem skall avgöra detta? Mina Rökelsetrollkarlar är det konst eller konsthantverk?

avalon
0

6, Det där är jättesvårt men det är ju man själv som måste avgöra det. Jag tycker att dina skulpturer är mer konst än bruksföremål, hade det däremot varit t.ex. en enkel ljuslykta så hade det varit mer bruksföremål.

GulleboKeramik
0

TIPS när det gäller kostnader som keramiker. 

Jag läste på en keramikers sida (Isak Isaksson), att vi som driver en keramisk verkstad, behöver inte betala el-skatt.

Så här skriver han: "Ett tips: Du som har keramisk verkstad behöver inte betala elskatt! Be din el-leverantör om blankett för befrielse från elskatt."

Förutom detta goda tips (om det nu stämmer) hade han en himla massa intressanta glasyrrecept… kul…

Vanja-K
0

Är det santGullmo att kramiker inte behöver betala elskatt. Låter för bra för att vara sant. vem betalar den då. Staten?????? vanj-k

lotta2
0

Vanja, det är sant. Kolla Isaks svar i "säkra upp huset " tråden  för mer info om koder mm som du uppger till din elleverantör. Men det gäller ju för den som är verksam och inte hobbybruk så klart. Men det finns ju mycket pengar där att spara för många samt att man kan få pengar tillbaka för dom som missat det. Inte illa det…:D säkra upp huset tråden

L.A.E
0

Yrkeskod

"SNI- Kod 26210 "

Porslin och lergods tillverkning

avalon
0

Man betalar el-skatt men mindre än vanligt. Det gäller alla företag som använder el i sin produktion och tanken är väl att även små företag skall ha råd att existera trots höga elpriser. Och det är ju såklart staten som står för den kostnaden i.o.m. att dom förlorar lite skatteinkomster.

Loove
0

Varför tror ingen  att det som står på skatteverkets sida är sant?

Lovisa

KeramikeniSkredsvik
1

#13 Intressant fråga, Lovisa. Glad Kan det ha med skaparkraften att göra, att vi så ogärna inrättar oss i leden?

/Sofia

KeramikeniSkredsvik
0

Det finns en broschyr om "moms inom kulturområdet", som det så vackert heter. Den nya upplagan kom ut i oktober 2006. Kanske är det så att det är förändringar från tidigare, eftersom det är så många som inte tror på 12% moms på konstverk (ej bruksgods). Det kanske är läge att uppdatera sig på reglerna, speciellt för er som gör skulpturer och sånt. Broschyren finns att ladda ner från skatteverkets hemsida.

/Sofia

abbis
0

Jag har en revisor och han kan detta..litar på honom.

Ulle
0

#15/#13

Jag var på kurs nu i våras och då visade skatteinformatörerna mig en broschyr där det stod att bruksgods är 25% och övrigt (som inte kan förväxlas med bruksgods) är 6%, typ tomtar och små skulpturer i större upplagor (enstaka/unika skulpturer bör ju klassas som konst). Men nu när jag läser broschyren på skatteverkets hemsida framgår det ju ganska tydligt att icke bruksgods har 12% i momssats. Klurigt och lurigt det där…

Klart, Lovisa, att man ska tro på det som står på skatteverkets hemsida, men det är ju högst förvirrande när skatteverkets personal påstår att momssatsen är 6%. Eller hur?

Min teori är att skatteverket medvetet försöker göra allt så bevärligt som möjligt för oss små gräsrötter för att vi aldrig ska kunna känna oss säkra på att vi har gjort rätt…Fundersam

KeramikeniSkredsvik
0

Men Ulle då, kan di va så jävliga…?Oskyldig

Visst är det förvirrande när de som säger sig kunna saken ger felaktigt besked. Men nog måste väl skatteverkets hemsida och broschyrer ge den rätta informationen.

Det känns ganska skönt att jag själv inte har någon annan momssats än 25 %. Flört

/Sofia

Ulle
0

Jag tror att alltihop är en enda stor komplott…Cool

Hubert
0

Alla frågor besvaras på 0771-567567!