Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 12475 ggr
mangobango
7/21/08, 9:20 PM

Slamavskiljare

Ja, nu var det då dags att fixa mig en slamavskiljare i verkstan innan det blir stopp…. Var hittar man sådana? Såg att Cebex har en, men den kostar ju några sköna tusenlappar. Kan det inte finnas billigare och enklare? Ska jag kolla med en rörmokare?

Jag vet att det är några här på iFokus som fixat egna, men jag gillar inte krångel utan vill helst köpa något som man bara kan montera och så är det klart. Vill hellre lägga tid på drejning än komponera ihop en egen slamavskiljare. Eller är det kanske superenkelt? Kan man i så fall få en beskrivning av material och tillvägagångssätt?

Tacksam för alla tips!

Annons:
Vavrakeramik
7/21/08, 11:47 PM
#1

Jag har precis beställt en från L Tärn, åtminnstonne lite billigare än Cebex. Visst kan man göra en själv men man ska ju hinna med allt också utan att kollapsa…

mangobango
7/22/08, 12:05 AM
#2

Ja, visst är det så, man får sålla sin tid. Tack för tipset!

poja
7/22/08, 1:33 AM
#3

Har aldrig haft någon. Har funkat i över tjugo år.

abbis
7/22/08, 2:15 AM
#4

Hade en tidigare som kackade ständigt igen trots rengöring.Numera kör jag utan och det funkar mycket bättre.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mangobango
7/22/08, 3:12 PM
#5

Tack för tipsen. Kanske behöver jag ingen? Jag tänkte bara ta hand om glasyrresterna från diskbänken. Leran diskar jag av i en stor tunna, dvs samlar min egen nya blandning av lera i botten.

Flört

Jag kollade Cupcakes gamla tips på följande länk:

http://www.theglecotrap.com

De har en Europabutik i England också. Mejlade och fick priser. men det var då inget billigare. ST= liten burk och HV större kärl för större mängder:

ST18                 £169     + VAT (17.5%)   = £198.58

HV13                £200     + VAT (17.5%)   = £235.00

HV19                £210     + VAT (17.5%)   = £246.75

helenahenstedt
7/22/08, 9:33 PM
#6

Kolla Ulles skiss i tråden Slamskiljare. Billig lösning!

Annons:
gismo
7/24/08, 11:06 PM
Dolomit60
7/25/08, 9:07 AM
#8

Dom slamskiljare jag har sett har varit vilt dyra ! Men egentligen är det ju bara en tunna, som vattnet rinner ut i, med ett rör däruppe, som löper vidare ut i avlopet - eventuellt med nån slags upsamlings behållare i botten…..

Fast jag har aldrig gjort någon själv förståss…….

L.A.E
7/25/08, 11:18 AM
#9

Så här har vi det hemma .Först  en plast balja i diskhon sen rinner vattnet ner i ett stort kar. ( nästan som ett badkar) Karet  har tre olika fack med tre höjder som blir små vatten fall ,för att sen rinna ut i avloppet.

Mycket lätt att göra själv

mangobango
7/27/08, 3:16 AM
#10

Tack för tipsen! Ska fixa mig en så jag får rent samvete för avloppsvattnet.

Men gismo, jag kunde inte hitta www.labochop.com

var det rätt adress?

rakuLotta
7/27/08, 10:59 AM
#11

testa www.laboshop.com , det var nog bara felstavat.

pyromanen
7/27/08, 10:04 PM
#12

#9, detdär låter enkelt och bra!

mangobango
7/28/08, 2:46 AM
#13

#11 Tack.

Hittade detta på laboshop, men priset är samma nivå som andra jag sett och som då är för keramik.

http://www.laboshop.com/index.php?id=6&L=6&artnr=10386&pg=3&aw=206

Bygger nog en egen liten variant.

Annons:
gismo
7/30/08, 11:05 AM
#14

Har just installerat en egen variant med hjälp av bilderna här på forumet.Köpte en stor plastback på icamaxi med lock och två plastskärbrädor.Skruvade fast brädorna i fallande höjd och silikonade.Min man fixade anslutningen.Funkar kanonbra,Kostnad; ca 500kr

mangobango
7/30/08, 12:47 PM
#15

#14 Hm, låter ju bra och till vilket fantasktiskt pris!

rakuLotta
7/30/08, 8:40 PM
#16

Vad bra, är själv i begrepp att göra nåt liknande. Hur menar du med de två skärbrädorna? Har du möjlighet att ta ett kort? Det hade vart jättegulligt.

gismo
8/4/08, 10:06 PM
#17

Ska försöka att ta ett par kort,avskiljaren är ju full av vatten nu.Men jag tror att man kan ser hur det är gjort.

hansw
8/5/08, 12:05 AM
#18

Hur kommer jag åt Ulles tips Slamavskiljare.

Hur letar man på trådar?

Ulla kanske fler som inte kan hitta.

Enlektion kanske för oss som inte äär så bra på detta.

lotta2
8/5/08, 1:49 AM
#19

Hans W, jag svarar i stället för Ulla eftersom hon inte är inne just nu: Ovanpå raden av nya inlägg ( numera ljusblå rand i kolunnen till höger på sidan) finns det 2 flikar du kan klicka på, den ena är "skriv" och den andra är "sök" försedd med ett förstoringsglas också. Om du klickar på sökknappen kommer det upp en rad där dör du kan skriva det ordet du vill söka efter exempelvis slamavskiljare, och då får du upp en lista med dom inlägg där det ordet funnits med.  

Nu är det dessutom lite förbättrad så man lättare kan hitta rätt inllägg man söker tycker jag.

EvaLeraMM
8/5/08, 1:31 PM
#20

Jag har min nya lokal i ett hyreshus och därför vill jag inte få skulden om det blir stopp så det är mycket därför jag köpt en slamavskiljare från Lars T nyligen. Sen är det mer glasyrrester jag vill rensa bort eftersom jag inte alltid har koll på hur det påverkar miljön. Slagg från lera använder jag om. Men som vanlig uppstår det andra problem när man ska fixa och vara duktig. Eftersom diskhon sitter så lågt i min lokalen måste jag höja upp den och då visar det sig att det inte finns några ballufixer på rören så jag kan stänga av vattnet. Måste nu få tag på en rörmockare som kan stänga av vattnet i hela huset och installera ballufixer. Suck och stön blir aldrig klar med verkstaden så jag kan börja dreja och göra de roliga sakerna.

Annons:
gismo
8/5/08, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här kommer bilder på min avskiljare. När jag tog bilderna såg jag att botten bojnar lite och släpper igenom lite vatten underifrån.Ska stagda upp botten och sedan blir den nog himla bra.

gismo
8/5/08, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här kommer en bild till

pluppan
8/6/08, 4:48 PM
#23

#21+22

gud vilken bra!!! tack för det gismo

jag gör nog en likadan!!

Ulla
8/6/08, 5:03 PM
#24

Jag håller med. Tydliga och bra bilder. Jag kommer att göra en likadan jag med när det blir dags.

Ps

Numera kan man lägga upp större bilder än förut, 1600 * 1600 px. Kan vara bra att veta om man har en bild med många små detaljer. Om bilden är för stor så skalas den ner och det blir sämre kvalitet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
8/6/08, 10:51 PM
#25

Jaa, nåt sånt lär det bli här med :-)…. om man snor nån av sonens leksakslådor (leksakerna ligger ju änddå på golvet Tyst)och två plastskärbrädorfrån Ikea för 10 kr st… då blir det 20 kr för en slamavskiljare :-)

mangobango
8/6/08, 11:02 PM
#26

Tack för bilderna gismo! Jag fixar en liknande sådan också.

Ulla
8/7/08, 11:19 PM
#27

Jag har för mig att någon här i forumet beskrivit nåt liknande tidigare. Ska kolla om jag hittar det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
gismo
8/8/08, 11:22 AM
#28

Det stämmer det var ifrån forumet som jag hämtade inspiritationen till min variant av avskiljare

Ulla
8/8/08, 12:53 PM
#29

Det blir så tydligt när man ser fotona.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rakuLotta
10/14/08, 9:27 AM
#30

putt

Freja15
10/14/08, 2:36 PM
#31

tack!

Detta var ju vad jag ville veta! Ska kolla in bilderna bättre när jag kommer hem.

LBO84
10/17/08, 7:54 PM
#32

Hej!

Jag undrar hur slamavskiljaren igentligen fungerar, behöver veta det för att förstå hur man ska bygga en.

pyromanen
10/17/08, 8:42 PM
#33

När avloppsvattent står någorlunda still så sjunker lerpartiklarna ner till botten och det som flyter vidare till nästa "kammare" är renare, där står det igen någorlunda til och lite till sjunker ner, så närvattnet passerat avskiljaren är det nästan utan tyngre partiklar (som annars kan lägga sig senare i avloppsystemet och bli stopp=problem.)

rakuLotta
2/8/09, 10:35 AM
#34

putt

Annons:
Gotlandskeramik
2/9/09, 3:05 PM
#35

Väldigt bra och enkel anordning, tack för tips!

När det gäller avskiljare: Finns det någon annan aspekt än risk för stopp som gör att man bör använda en? Ex. miljöaspekt? Har dock hittils betraktat leran som rätt miljövänlig i sig, men ska också läsa på lite… Någon som är insatt redan?

pyromanen
2/9/09, 3:28 PM
#36

Även andra tunga partiklar, t.ex. oxider kan fastna i slamavskiljaren, en del oxider är inte lika trevliga att släppa rakt ut. Fast en del värre saker som är lättlösliga i vatten fastnar inte i en slamavskiljare utan följer med vattnet… så de mest miljöovänliga sakerna ska inte skjöljas ut alls…

Ulla
7/18/15, 8:22 PM
#37

putt

Nu har jag inte läst igenom alla inläggen, men det känns som om det finns en del matnyttigt här - trots att det var några år sedan det skrevs.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Record
7/18/15, 10:14 PM
#38

Det var en bra "Putt". Det är ju inte bara att installera en avskiljare den skall kunna rensas på ett enkelt sätt, för lera som sätter sig i kommunens avloppssystem kan bli dyrt att åtgärda. Dessutom är leran förorenad med annat otrevligt för miljön.

Den enklaste med två kamrar av cement, för placering utomhus, finns nog på alla cementgjuterier för en billig penning. Kan dessutom slamsugas av kommunens entrepenör.

Upp till toppen
Annons: