Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 4351 ggr
Aringsa
2006-09-04 14:08

Rakuglasyrer från färdig bas

Hej!

Först måste jag säga:YEEES!!! Ett keramikforum! Har länge längtat, men lyckats missa det här! Det här är kanon! Glad

Okej, min första fråga: Har någon av er erfarenhet från att blanda rakuglasyrer utifrån en färdigblandad bas? Jag har testat med Cebex' Rakuglasyr 30001. Har just bränt diverse prover, de flesta med gott resultat. Vi lyckades få en blå och en grön som båda blev sagolika. Men är det någon annan som också testat och kanske fått fram ett särskilt bra resultat? Vad satte ni i så fall till? Vi skulle vilja få en svagare blå, samt en mer täckande vit. Kanske en riktigt gul också?

Jag tar gärna emot tips och råd! Första helgen i oktober är det dags igen, med en ny sats prover!

Tack för att ni finns!

// Aringsa

Annons:
Jessika
2006-09-04 14:22
#1

Tänkte bara säga VÄLKOMMEN!!

zzaga
2006-09-04 16:31
#2

Ja välkommen:)

Om du letar efter en gul så testade jag att bara ta en transperant och köra i gul färgkropp. Det funkade fint:)

Och vit har jag aldrig testat eftersom den transperanta blir vit på vit lera.

Ulla
2006-09-04 18:52
#3

Härligt att höra att vi är efterlängtade! Jag hade också letat efter ett svenskt keramikforum men inte hittat något, och så dök möjligheten att starta ett själv här på iFokus. Nu har vi snart funnits i ett år, närmare bestämt i november. Kul att så många hittar hit Skrattande.

Vad gäller rakuglasyrer så är jag själv ute efter något nytt men jag har inte lyckats så bra med mina prover - ännu.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

monica.k
2006-09-15 14:55
#4

Har problem med att få den vita rakuglasyren vit. Vad gör jag för fel?

lotta2
2006-09-15 15:31
#5

Om den vita glasyren blir mer gråvit i färgen brukar det bero på att du har bränt i reducerande atmosfär.(har inget att göra med reduceringen som man gör efteråt utan bara ugnens luft) Allstå flytta ut brännaren en bit längre ut från ugnen så det kommer mer luft in i ugnen så brukar det bli bättre.

monica.k
2006-09-15 15:38
#6

Tack för svaret, jag får testa på nytt i helgen.

Annons:
Ulla
2006-09-15 15:46
#7

Ett sätt att se om man får reduktion i ugnen är om det kommer eldslågor ut genom skorstensöppningen. Då kan man som lotta skriver se till att få in mera luft i ugnen. Man kan också dra ner på lågan litet, då går det år mindre syre till förbränningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kia1
2006-09-15 16:16
#8

jag har oxå precis börjat med Raku och det är fruktansvärt kul, jag har blandad lite koppar oxid och pyttelite koboltoxid i min transparenta boroxfritta och den vart turkos och jätte fin, vad jag doch har problem med är att se när det är glansigt, när jag var på kurs var det inget problem men nu hemma så funkar det inte kan det ha att göra med att jag har för tunn glasyr? sist så brännde jag i över en timme till sist så hade jag så mycket gas på att det kom ut logor ur locket då tyckte jag det vart otäkt, när jag då torg ur ugnen så hade glasyren runnit av på några fat det har inte hänt dom andra gångerna.

Sen så skulle jag vilja att godset blir kolsvart är det någon som har fått det så ? jag brukar göra mycket svartbränningar och då blir det sotsvart och helt jämt, men det kanske inte går att få det så i Raku?

avalon
2006-09-15 20:31
#9

8, för att få det helt svart i reductionen så måste man ha sågspån och det måste vara färskt hela tiden så det börjar brinna lite. Om det redan är svart måste man byta ut det. Och så måste grejerna ner snabbt i spånet innan dom hinner börja svalna, och vara där i en stund.

kia1
2006-09-15 22:18
#10

OK jag tog antagligen ut sakerna för fort.skam den som ger sig , påt igen

pluppan
2006-09-15 22:27
#11

ska rakubränna hela dagen imorgonSkrattandeoch hoppas på lycklig utgång!

förra helgen prövade jag och ett par kompisar ugnen som är ny och gjorde ett par provbränningar- vilket gick på skit!

jag tror att våra gamla rakuglasyrer hade blivit dåliga, vissa hade tom kristalliserat sig och var helt brukbara. Vi hade dock med ny fritta och snabb-blandade en ny glasyr. Tyvärr hade vi ju glömt att ta med  sikten så vi delade med fingrarna så gott det gick för att kunna testa på en provbit. Den blev dock ok så jag hoppas nu att det var bara glasyrerna det var fel på.

Håll tummarna!

kinnekulle
2006-09-16 03:05
#12

Lycka till med bränningen, Pluppan, jag håller tummarna, det e himla roligt med RakuSkrattande

pluppan
2006-09-16 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

ååååh vilken dag!

mycket gick bra i rakubränningen och en del gick tokigt- så är det med raku

nu är jag bara trött och glad och nyduschad (reduktionen är ju inte den trevligaste parfymen)

vi fick dock en ny favvoglasyr som jag tänkte dela med mig av. den är tagen från boken "raku" av john mathieson. glasyren heter copper-matt glaze från john wheeldon

kopparoxid 90

alkalifritta (vi hade 1306 från mineral ab dunit) 10

det kändes lite konstigt med proportionerna men den överträffade allt - tyckte vi. när vi plockade ut det ur ugnen såg det ungefär likadant som när vi stoppade in det. vi trodde först något var fel men de andra sakerna med andra glasyrer var ju klara….

magin hände i reduktionen!

smaken är som baken men vi fyra blev sålda!

Annons:
kinnekulle
2006-09-18 00:38
#14

Skitläcker, förstår att ni dev tokglada, ja när man pysslar med Raku går det inte att va butter. Grattis till en lyckad bränning

Antonio
2008-08-30 12:41
#15

Hej på Er alla Raku kunniga!

Här om dagen kom i kontakt med en brasiliansk Raku sida där det skrevs om "Naken Raku" (egen översättning). Glasyren losnar och kvar blir färgerna.

Känner någon av er till detta?

Mvh

Antonio

Denna kommentar har tagits bort.
Vanja-K
2009-11-09 05:59
#18

Om du

funderar på Naked Raku så är det bra att lägga på slipen två dagar innan denna slip ska läggas på tjockt och sedan lägger man glasyren tunnt ovanpå.

Upp till toppen
Annons: