Hur bygga Rakutunna?
Hej alla!
Jag har skaffat en tunna med lock och riktigt bra eldfast isolering. Men hur gör jag en rakuugn av det? Har bara byggt rakuugn av leca. Har aldrig sett en rakutunna. Så beskriv gärna ingående någon:
- Hur gör man för att på bästa sätt fästa fast den eldfasta isoleringen. Hur har ni gjort?
- Hur ligger ugnsplattan i förhållande till gasmunstycket? Är plattan satt på ugnspelare, eller vad de nu heter?
- Vad ska man tänka på vid bränning i tunna jmf. lecaugn?
- Hur vet jag när det är varmt nog?
Många frågor. Tacksam för svar eftersom jag är ursugen och gärna vill bygga den i helgen. :)
TACK! maraMaria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På filmen ser du tunnans utformning. På insidan fäster du eldfast fiber. För att den ska sitta bra najar du fast den med kanthaltråd och ca. 5cm stora keramiska "knappar".
Hoppas någon har en bild på "knapparna" :) – blir lätt rörigt när man försöker beskriva något som egentligen är väldigt enkelt. Med enkelhet i sinnet kan man även se hur ian gör: http://www.ian-gregory.co.uk/kilns.html
Tackar! Var köper man eldfast fiber och Kantaltråden lättast?
TACK! maraMaria
stjärnor och knappar jag har aldig lagt fibern på det viset lägger hellre fibern åt andra änden lägger den i platt i remsa runt ugnen så slipper man knappar och skarvar… jag kanske har gjort fel i alla desa år men det har fungerat jättebra med stabilitet och hållbarhet tar lite längre tid dock..
Jag köpte isolering hos Profisol i Stockholm. De hade antagligen ganska roligt åt min förfrågan eftersom de normalt säljer till större byggprojekt, men jag fick min fiber och ett väldigt trevlig bemötande på köpet.
Så här beskriver Profisol sig själva på sin hemsida: "Vi är en grossist med inriktningen att förse professionella isoleringsentreprenörer med tekniska lösningar och säkra leveranser."
Annars har jag för mig att Cebex säljer fibern och antagligen övriga levarentörer också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu ser jag att du har en fråga till.
För att veta när det är varmt nog är det bäst att kika in i ugnen. Då ser du om glasyren har smält ut och ser blank och fin ut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Köper min fiber hos någon som utför större arbeten hos stålverk etc. kopa hos cebex kan det bli riktigt dyrt vad ska man ge för en låda fiber 1500 eller 4000-5000 spänn.. klart det kan ju jag inte behöva bry mig om.. men kolla upp på flera ställen.. en del fiber e döskallemärkta dom får man ta det försiktigt med..
Jag skippar knappar, och använder lite tjockare kanthal tråd lagt i kors.
Lägg in mattan i tunnan, borra två hål intill varandra i tunnan, tryck in kanthal tråd böjd i en u-form, vik ändarna emot varandra på insidan. Upprepa - många gånger!
Ante jag förstår inte riktigt din beskrivning av hur du lägger fibren i din tunna?
Skulle du kunna visa med en bild?
LindaLunda
Köpte min fiber hos ett företag (Extuna) som tillverkar och lagar (värme)pannor. Bra, billigt och trevligt bemötande.
Tackar så mycket för alla svar! Har fiber, tunna, gasolbrännare och en massa info. så snart blir det bygge. Väntar dock på kantaltråd och ugnsplatta från Cebex.
Det är så bra med detta forum :)
TACK! maraMaria
Hej igen.
Nu har jag byggt rakutunnan och skulle provbränna förra helgen. Blev jättefrustrerad eftersom jag inte lyckades komma upp i temperatur! Tunnan har ett lager isolering runt om och två lager i botten och lock. Den är kapad med en tredjedel. Den blev inte värst varm på utsidan så jag tror inte det beror på isoleringen. Gasen är en "vanlig" 10 kg tub. Brännaren är en likn. "ogräsbrännare". Mellan tuben och slangen till brännaren sitter det en grej som skulle fördela trycket, ser ut som ett tefat. KAn det bero på "tefatet eller på brännaren?
Finns det någon som har haft samma problem? Vad gjorde jag för fel tror ni?
TACK! maraMaria
Det finns flera saker att tänka på, så det bästa vore om du kan fotografera hur bränningen ser ut.
Men hur stor öppning för utluft har du, och var är den placerad? Hur långt ifrån ugnen fäster du brännaren? Sätter du den så att lågan går in snett och du får rotation på flammorna inne i ugnen?
Hur bygger du upp under sättplattan, använder du pelare eller tegelstenar? Kanske något är i vägen för lågan?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#9 Har tänkt bygga en liten ugn tycker det verkar bekvämt att skippa knapparna. Hur tjock kanthal tråd använde du? Brände du in den på något sätt eller körde du bara på med första bränningen😮
#13 hur lång tid brände du utan att komma upp i rätt temp? sen är ju frågan om du vågade öppna lågan tillräckligt? jag brukar ta det försiktigt i början o sen öka rejält.första omgången tar oilka tid beroende på utetemp och väder, sen andra omgången, efter att jag har tagit ut saker, lagt i nya saker och ugnen har tappat lite temp så brassar jag på igen och det kan ta en halvtimme-40 min sen är nästa omgång klar