Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1581 ggr
Bregotta
0

Fort och fel...

Jag skulle snabbt blanda till tre glasyrer så att jag kan pröva dem imorgon tänkte jag. Och fort blir oftast fel, så också denna gång. Glömde blanda bentoniten med det torra. Pytsade i bentonit i Cooper 154 och hivade upp det (sörjan som la sig på ytan) igen, hur blir det då, kan man ta bort det som ev blev kvar när man siktar? Blandade också Cooper 221 men fick alltså inte i bentoniten som ingår i receptet. Struntade i den. Har den någon annan funktion än att göra att glasyren inte sätter sig i botten? Dvs kan man ta ställmedel i stället (Ha, ha det borde ju gå - det heter ju det ;-)?

Fy vad man blir trött på sig själv ibland!

susanne.k.wall
0

Hej! Kollade i Finn Lynggaards Keramisk Handbok om bentonit och glasyrer och där står: "Till glasyr används bentonit endast i små mängder och då i regel för att motverka att den uppslammade glasyren sjunker alltför fort. 2-3 % tillsats räcker." Om du och jag har samma Coopers glasyrbok så är det ju bara 4 delar bentonit i 221 och det verkar ju vara till för att glasyren inte ska sjunka. Jag skulle tro det kan funka ändå. Vet inte om jag förstod det första rätt med att ta bort bentoniten när man siktar, är inte den liksom inblandad i glasyren alltså det som du inte lyckades sleva upp? Eller…nä jag förstår inte riktigt…Susanne

er
0

Hej! På  en kurs som jag gick rörde läraren ut bentoniten med T-röd när det skulle blandas i en redan färdig glasyr. Går ju testa. Annars har jag fått tipset att blanda en skvätt ättika i färdig glasyr och det funkar.

Vill samtidigt ge beröm till alla som skriver här och så generöst delar med sig av all sin kunskap. Jag brukar vara in och läsa men har tidigare inte skrivit något.

/Eva

Ulla
0

Hej Eva. Kul att du skriver nu. Man blir ju litet nyfiken på alla som är medlemmar men som aldrig lämnar några spår efter sig.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Tack för råd och tips. Nu har jag lite att testa.

#1, Ja, jag vet nog inte riktigt själv vad jag menade. FundersamNågot i stil med att om bentoniten jag blandat i (som jag inte fick bort helt) inte löser sig i glasyern, går den då att "plocka bort" som klumpar eller korn eller nåt när man siktar? Jag får se imorgon hur det ser ut…

#2 Tack för bra tips! Ja, jag håller med dig, man får alltid hjälp och råd här på forumet! Jättehyggligt! Och nu tillhör du e.r alla de som generöst delar med sig! Tack! Glad

abbis
0

#4 Det går att sikta glasyren när man får klumpar..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hubert
0

eller mixerstaven….Generad

avalon
0

Bentoniten brukar kunna bli kvar som en seg massa i sikten när man har fått igenom all annan glasyr.

Bregotta
0

Jag fixade att röra upp dem och sikta. Nu bränner jag och hoppas det blir bra trots schabblandet med bentoniten! Det är alltid lika spännande! Vänjer man sig aldrig?Glad

Aneth
0

Jag har en hink på hyllan färdig o klar ifall en glasyr sätter sig i botten. Gör glasyrerna själv så jag vet om det finns bentonit i eller ej och hur mycket. Det jag lärt mig är att bentonit inte påverkar glasyren fast för mycket är onödigt och kanske påverkar 2-5%.

Jag höftar än så länge Förvånad har inte hunnit att väga o mäta och det har fungerat utmärkt

ca 2dl bentonit häller jag i en burk där jag har 6-7 dl varmt vatten…..blanda lite och låt stå över natten eller så……..sedan gör stavmixern jobbet. Kanske du behöver fylla på vatten. Sedan tar jag av blandningen vid behov. Men det kan säkert vara bra att gör en provräkning så du har en liten aning om hur mycket 3% av glasyr mängden är.

Hade inte ställmedel hemma en gång så jag pröva detta, sedan har jag fortsatt.

Hoppas tipset är bra Fundersam