temperaturskillnad invändigt i ugn
jo jag undrar om någon vet, vad skillnaden är i temperatur i en toppmatad keramikugn (60*60 cm) med värmeslingor i sidorna, om man använder 3 eller 4 våningar. Reglerar automatiken temperaturen i mitten? Dvs det blir högre temp. uppevid och lägre längst ner, men hur många grader kan det röra sig om?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
I en sån liten ugn är det nog försumbart..
Men ställ käglor i botten resp toppen så ser du..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Termoelementet sitter väl ungefär i mitten? Alltså temperaturgivaren?
Tror inte du behöver oroa dej.

jag oroar mig inte, bara undrar. Jag smälter glas nämligen och på översta hyllan är det alltid fullfusat och den nedersta raden händer knappt något. Så mer skillnad är det nog än man tror. :) Det hade varit kul om man hade typ temperaturremsor man kunde bränna en på varje höjd som kunde avläsas med typ färgkarta eller något :D Det kanske finns någon känslig färg eller vad vet jag? Därav att jag frågade det här o inte i glaskonst.ifokus :D

Abbis, jag har inga käglor, hur fungerar de? Det står ingen specifikation på Cellbes sida.
Cebex har ..ring dom . Man ställer in 3-4 stycken med olika smält temp .Sen ser man hur dom har smält ut..Ligger dom som en våt fläck ..ja då är det för varmt. Har dom inte rört sig alls ..ja då är det för kallt..Dom ska dippa toppen i sättplattan då är det perfekt
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Glas har ju en ganska snäv arbetstemp så i ditt fall kanske det skulle vara bra med en längre Brännkurva.
Hej,
Om ditt lock ligger "löst"på eller har en "skorsten" högt upp kan det ha inflytande på temperaturen. Den nedre delen kan vara 10-50 och ända upp till 100 grader (tex om den står i ett ouppvärmd utrymme en kall vinter) grader kallare och och delen närmst locket kyls av snabbare. Vilket i sin tur kan ha en matterings effekt på glasyrer.
På min f.d. arbetsplats köpte vi en beg. toppmatad ugn gjord i USA. På den fanns styrning på alla element separat, o den kände av med automatik var det behövdes mer värme. Ugnen var framtagen speciellt för keramik och GLAS. Rymd 190 l. Jag har aldrig haft en sån bra ugn förr, den var helt otroligt jämn i temp. i alla nivåer, det var en ren glädje att bränna. Glas är ju känsligare antar jag.

Tack alla svar, jag förmodar att det är skillnad mellan ugnarna också. Jag provbrände igår, utan käglor, med olika glas på varje hylla och det är jättemycket skillnad, vädret är varmt här nu och locket är stängt samt "skorstenen" täckt, ändå är ju gissningsvis 60-100 graders skillnad.
#8 Kommer du ihåg eller vet du namnet på den modellen som du var så nöjd med?
Nej, men jag kan ta reda på det i september när verksamheten börjar igen (jag arbetar inte kvar). Mer positivt är; i våras fick jag ett reklamblad på en ugn som såldes här i Sverige som fungerade ungefär likadant, det var från någon av dom kända företagen som säljer ugnar o tillbehör. Blev glad o skulle spara bladet, men hittar det inte nu. Googla på keramikugnar o tillbehör så kan du nog spåra den. Det var en av dom större företagen, dom är ju inte så många!

Tack så mycket. Min ugn är rätt gammal och jag får nästan räkna med ett nyinköp inom de närmaste åren.
Här är ett exempel på temperaturskillnad i en ugn, halva krukan är matt, den undre delen klar. Ugnen är ett hembygge där flamman går in under sättplattan i botten så det blir naturligtvis varmast där. MEN, det här är enda gången som jag kunnat se att det är tempskillnad. Funderar lite på ugnen med zoner som ni diskuterar, jag kan tänka mej att en sån är ganska dyr….
Av nån anledning så vred bilden sej, kan nog inte göra nåt åt detta!
#12 Har du ugnen utomhus? Har själv en ombyggd gasolugn, numera olje-eldad som står ute o i den kan man se skillnad sidvis om det blåser sidovind. Ang. pris, tror inte den var extremt dyr, inte så jag reagerade negativt, men jag kommer inte ihåg helt säkert så det är dumt att säga något!
Ja, den står utomhus. Tror att jag sett såna zon-ugnar i Ceramics Monthly-annonserna, kan det vara Schimpo?
Vad har du för brännare till din ugn? Jag har en brännare för olika typer av olja från kilowatt.nu i min nuvarande lilla provugn, brännaren är alldeles för kraftig egentligen, maxeffekten är 0,1megawatt, så jag kör på en bråkdel av full effekt.

# 12 Jag förstår, men jag tror att det påverkar också hur många våningar man bränner, ibland har jag 5 hyllplan iom att jag gör plana saker. Då blir mellanrummet inte mer än 6-7 cm mellan sättplattorna, det är nog därför också är större skillnad hos mig.
#15 Brännaren köpte jag beg. i början på 80-talet av en firma som sålde eldningsartiklar. Det var en modell större villabrännare, med ett munstycke som var maxat, dom hade end. ett grovt sådant så det har suttit i sedan dess. Kommer inte ihåg beteckningen tyvärr.Kanske står på, men jag tvivlar. Kan du byta munstycke på din brännare o få ett finare?
#16 Ju tätare ugn desto varmare brukar det bli. 6-7 cm. är inte så ovanligt i en ugn, beror på vad man sätter för gods! Prova med käglor o undvik eller utnyttja olika områden i ugnen. (om det går)
Ja, jag tror att det finns ett mindre munstycke, men nu funderar jag på att bygga en större ugn så det blir kanske inte nödvändigt.