Ugnsbygge -saltugn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har börjat bygget av min nya ugn. Inget komplicerat egentligen men ni kanske kan finna arbetet intressant.
Målet är en saltugn som bränns med frityrolja… förhoppningsvis klar imorgon.🤔🙂
film två 👋
Tackar!
Du bygger en ugn med samma flöde från brännare till skorsten som den jag tidigare byggt samt den som jag bygger nu, tycker det är en enkel, effektiv modell. Min ska dock inte saltas, bara vanlig reduktion med en stor oljebrännare. Har ett stort rostfritt skåp som jag tänkte fodra med porosil och eldfast fiber. Blir riktigt fint med valvet du ska ha, avis…
Jag har tagit bort pyrometer och elektronik från en liten el-ugn som jag ska prova att styra brännaren med, brännaren är så kraftig att den skulle värma för snabbt vid t.ex. skröjbränning, så den måste pulsas på samma sätt som elslingorna i en elektrisk ugn. En fin grej med oljebrännaren är att den har flam-vakt. Vi får se om det blir nån film från mej, bilder blir det helt säkert.
🥵😴
Jag tänker lösa tak-problematiken med eldfast fiber som fästs med kanthaltråd. Ser fram emot att se din valvkonstruktion. En sak som slår mej är att din ugn kommer kräva en hel del olja för att värma alla dom här tunga stenarna, eller?
#4: Det stämmer såklart att ugnen kommer kräva olja men den är å andra sidan gratis 😎😃… Men dessutom kommer vill jag göra längre saltbränningar för att få ut det mesta av saltet.
Vi får se hur mycket olja det går åt men om man eldar riktigt fort är min erfarenhet den att man får upp innehållet (i temperatur) i ugnen snabbare än stenen stjäl värmen å då kan det säkert gå bra fort.
#2: Det är en bra ugnsdesign men ett enkelt sätt att gäöra den mer effektiv är att ta ut skorstenen genom golvet (genom kanaler på sidorna om eldboxen). Mer energisnål men jag vill ha lite starkare "cross draft" för min tänkta keramik. Lycka till med automatiken 👍
Min omgjorda gasolugn som har en oljebrännare styrs med ett el-instrument där jag kan ställa in gångtid o paustid, en liten låda som styr strömmen. Vid fullt glödgad ugn, röd, kopplar jag om så ugnen får full effekt utan paus o kör så hela vägen upp tills käglorna är böjda. Reducerar hela tiden med medel reduktion samt med ökad,full reduktion med jämna mellanrum. Vid full reduktion avstannar temp.ökningen den kan även minska under tiden. Ett problem har varit den slagg som bildats framför brännaren, den måste tas bort åtminstånde en gång under varje bränning genom att plocka lös brännaren o rensa eldgången med ett järn. Ugnen är liten, 150 l. Jag har ökat på skorstenen med någon meter för att få mer drag, den är ca. 3 m. nu vilket fungerar bra. En varning ang. effekten av olja; tändningen fungerade inte under en bränning vilket hade till följd att hela ugnen fylldes med oljedimma och när den väl tändes blev det en explosion så hela ugnstaket gick i bitar, en rejäl smäll.
#6: klinker eller slagg är vanligare med mineralolja, jag antar du använder det. Jag behöver egentligen ingen skorsten för drag, luften står kompressor och/eller fläkt för, men det behövs ett hål för elden att komma ur som man inte bränner sig på. Kan vi få se arbeten från din ugn?
Derst, precis så ska min ugn fungera, bra att du varnar för risken att det blir en explosion om flamvakten inte fungerar som den ska, jag tänker gör dörren till ugnen lätt genom att isolera den med eldfast board och sen sätta ett svagt lås på dörren så att den lätt öppnas vid explosion, på så vis blir det förhoppningsvis ett mindre förstörande förlopp om detta skulle inträffa. Ett skäl att jag vill köra med brännaren och pausa ibland är att jag vill kunna bränna skröj i ugnen. Jag behöver ingen skorsten heller egentligen, men vill få bort dom ganska otrevliga avgaserna vid reduktion. Jag hade också problem med slagg i min förra olje-ugn, det blir som stenkol där lågan går in, ganska svårt att hacka loss. Jag tänker på din ugn Stefan, att det blir ju väldigt otrevliga, farliga gaser vid saltning och dom kan nog fräta hål om du vill ventilera ut dom med nån form av metallrör, men det har du förstås redan tänkt på.
Köpte min ugn -79, ombyggd till olja -86, brände sista ugnen -03, har under årens gång bränt över hundra ugnar, mest på våren o sommaren , någon gång i jan, feb, när vädret varit milt. Har inte så mycket gods kvar, några har jag "sparat" lite på, ska fota o visa. Häftigast med reductionsbränningarna har varit effecten av elden som söker sej ut och välver runt i ugnen o söker sej ut i varenda titthål. Jag gillar skorstenen och att det brinner en bra bit upp i den! Saknar det mycket, har mest bränt el dom sista åren.
Jättefin röd, och vacker, vilsam form!
Lycka till med ugnen, väldigt spännande!