Glasyren smiter och det blir kala fläckar
Vad gick för fel? Min kakburk som jag gjort fritt tolkat efter instruktionerna i Prismas stora Keramikbok, blev inte som den skulle.
Jag bifogar en bild på den så ni förstår vad jag menar. Jag har sprutat på vit engob först. Sen skråbränt 960 grader. Den sprack lite i ena kanten. Målade på underglasyr och sprejade på glasyren så det täckte ordentligt. ( med en nyinköpt ansiktsmask🙂 tack för alla tipsen om den.)
Brände i 1260 grader.
Sen blev det kala fläckar där glasyren liksom har flyttat på engoben jag sprutade på.
Läste i någon annans inlägg att tidningspapper kunde vara orsaken. Jag har använt vått tidingspapper för att den inte skulle torka så fort. Eller har glasyren varit för tunn?
Jag skulle ha vanlig VM 2502 lera men hade av misstag fått WMS2502 som har lavafläckar. Andra saker jag drejat med denna lera har det hänt precis samma sak med. Men aldrig med WM2502. Hoppas på tips.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Ser ut som fettfingrar eller liknande, och glasyren ser ut att vara tämligen seg/ hög ytspänning. Kunde kanske prova med lite alkalifritta eller en smula litiumkarbonat eller annat som sänker ytspänningen. Och så gäller det så klart att inte glasera för tjockt.
Tack perlennart. Ska börja min keramik kurs i höst igen och jag tror att det kan vara ytspänning som du säger eftersom det har hänt på fler av mina drejade krukor och då bara på ytterkanterna runt foten.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Hej, jag är ny här och har en fråga som ligger lite utanför ämnet. Jag har samma föremål som visas i början av inlägget. Kan någon hjälpa mig att ta reda på föremålets ursprung?
Tack på förhand!
Hej, jag är ny här och har en fråga som ligger lite utanför ämnet. Jag har samma föremål som visas i början av inlägget. Kan någon hjälpa mig att ta reda på föremålets ursprung?
Tack på förhand!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-05 13:04 av Bo§e
#5: Någonting fel med dina länkar, dem går till ett företag som verkar inte ha någonting med keramik att göra
#6: Nu provade jag igen, och länkarna verkar fungera.
Den övre leder direkt till verksamheten (med både tel.nr. och e-postadress), och den undre leder till en Facebooksida….
?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag undrar om det inte är engoben som det är fel på. Du påstår att glasyren har flyttad på engoben, men jag tror att i själva verket engoben har lyft från leran och tagit glasyren med.
Att spruta på engobe är inte så vanligt, det kanske inte sitter som det ska. Och om du har sprutad på när leran är alltför torrt så kommer det att krympa för mycket, kanske med resultatet som du fick.
Länkarna fungerar för mig också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_