Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1579 ggr
loislane
1

Trimma foten

eller vad det kallas…. Innan drejaren tar bort den drejade muggen eller vad det kan vara så brukar de fixa till foten på den med ett verktyg. Hur tänker man där? När jag försöker skära bort överflödig ler fastnar det på den drejade ytterväggen he he. Har lyckats dreja en cylinder flera gånger men botten blir bredare. Hur ska jag tänka?

Kanske ni har bra exempel på youtubefilmer om detta så jag kan se hur jag ska göra.

Novisen Loislane

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
3

Du måste antagligen vänta lite längre tills leran blivit läderhård, då klibbar inte spånen fast vid godset. Trimming är det engelska ordet, beskickning eller avdrejning är svenska.

stefanandersson
3

#0: Aha det kan kallas många saker men vanligt är att man säger avdreja. Ofta har man ett trekantigt järn med handtag (avdrejningsjärn) men ett någorlunda hårt träverktug fungerar utmärkt.

Om du har problemet att leran fastnar så är det ofta en vinkling som behöver ändras -- det är viktigt att bladet på verktyget för bort leran från din nydrejade cylinder. I en vinkel på bladet kommer du pressa lera in mot cylindern i en annan kommer du putta bort den ifrån och där emellan skrapar du bort leran. (titta på meramedlera.se så finns det säkert med i slutet på att dreja en cylinder).

Derst
1

Visst menar du nydrejade saker som inte skurits loss från drejskivan ännu? Isåfall kan du ta ett trek. järn o dra bort överskottet lite slarvigt, skära loss den nydrejade saken, sätta den på tork tills den är "läderhård",(stabil, ska gå att hantera) sätta den upp o ner på drejskivan på mitten,noga, samt fästa den med tre små lerbitar (försiktigt) Ta en "slinga" träpinne med trådögla, o "svarva" ned formen tills du är nöjd, Drejskivan ska snurra sakta. Var försiktig o lätt på handen!

Vissa keramiker drejar så fint att detta inte behövs, men vanligast är nog att beskicka sina saker. (trots att det är ett ganska tråkigt moment)

Att dreja en cylinderform o få den bra är riktigt svårt, kanske det allra svåraste rent formmässigt.

Lycka till!

loislane
0

Tack "rolnor" för fina tips.

Tack "stefanandersson" det är just det jag antagligen gjort fel med….vinkeln mot leran. Jag kollar meramedlera. Tack!

"Derst" det är nydrejade saker (de få jag lyckas med hi hi) jag menar.
tack för dina fin fina tips.

novisen Loislane

loislane
2

Jag måste säga att vill man få hjälp, så är detta det bästa stället. Ni är så snälla och delar med er. 🌺

TACK!

Drejlärlingen Loislane 🙂

[rolnor]
2

Du har såklart redan sökt, MEN, här är en länk som passar din tråd;

http://www.youtube.com/watch?v=xuOXD8A10aw