Hej ugnsbyggare!
Om du kan läsa det här så ingår du nu i en dold grupp som bara vi byggare (och admins) har tillgång till.
Du kan väl meddela när du sett detta meddelande.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag är med. :)
Jag kan se :-)
Jag tillhör ju administrationen så jag är också här!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, det var er jag menade med admins. Ni får vara med.
_
_
Nu har jag lastat av alla stenarna och utsett en plats för min ugn. Jag har en gammal vedeldad rakuugn där som jag kommer att riva. Lekablocken som den är byggd av kanske duger till fundament.
Min man Kjell blev inte alls så förskräckt som jag trodde han skulle bli, när jag kom hem med mitt lass med stenar. Han har nog blivit van med åren. 
_
_
Vilken ugn ska du bygga?
Den vi byggde på kursen. Det känns som om den är ett bra sätt att starta på.
_
_
Hallå alla! Nu är jag med också! Ska bli kul det här! Nästa vecka kommer vi att vara i storstan så då ska jag skaffa alla små slangar och klämmor och u-balkar och grejer så att jag också kan göra friterad keramik! Det var en mycket lärorik kurs - tack igen Stefan! 
Kul att du hittade hit! Du är den enda, än så länge, som hört av sig.
Jag sitter just nu och renskriver mina anteckningar och försöker få dem att passa ihop med de bilder jag tog. Har lovat Lena att vänta med bygget tills hennes rygg klarar av att vara med. Under tiden kan jag jaga spännband och annat som var bra att ha.
Det är långt till närmaste Biltema härifrån. Undrar om Claes Ohson också har grejerna?
_
_
Allt finns säkert på classe. Bränslefilter av den typ jag hade, dvs genomskinligt och möjligt att rengöra finns kanske på mekonomen eller någon annan större kedja med bil och mc-delar (eventuellt även båt). Det går kanske bra med en 8mm-slang om man bökar lite. Det bränslefilter jag hade är egentligen för 8mm-slang vilket verkar vara lite av en standard i det fältet.
Jag trodde att jag hade en pyrometer, men det visar sig att den bara går upp till 1200°.
Funderar: Undrar om jag klarar mig med den ändå bara genom att titta på käglorna? Jag tyckte det underlättade att ha koll på reducering och temp.stegringen med hjälp av instrumentet. Jag kanske ska sälja den gamla och köpa en som klarar temperaturen?
Fråga: Hur lång bit av termoelementet bör sticka in i ugnen?
_
_
Jag tror du klarar dig med 1200 pyrometern. Om den tål temperaturen kan du lämna den inne och kanske se stigning respektive fall, även och tempen i sig är fel. 5cm är väl minimum men jag har min tre cm in. Bara man vet att den visar si och så fel kan det gå bra ändå. :)
Jag får nog ta och kolla med Nordic Kiwi där den är köpt. Ser på deras hemsida att de har öppet hela sommaren och jag vet sedan tidigare att de är väldigt hjälpsamma. Hoppas att det är som du tror.
_
_
Nu har jag rivit min gamla lecablocksugn. Tyvärr har det regnat hela dagen, så jag har inte hunnit ta bort allt ännu. Tur att platsen ligger bakom huset där ingen ser röran.

Om vädret är bättre i morgon ska jag rensa klart och föra bort gammalt och oanvändbart material.
Har också beställt en doppvärmare från Gert Strand AB så det går sakta framåt. Jag har inte alltför bråttom, eftersom det inte är dags att bygga ännu på ett tag, men det känns bra att det går framåt ett litet steg i taget.
_
_
Inte så många som anmält sitt intresse av gruppen ännu. Vi får väl se om det blir fler nu när vi har fått Stefans mejl.
_
_
Nu är jag också med. Min ugn är färdigbyggd, förutom locket, och nu skall jag skaffa alla små attiraljer. Min granne hade turligt nog en pyrometer som hon inte har användning för.
Boel
Vad bra att du hittade hit.
_
_
Var köper man kantlisterna och ubalken? De fanns inte i den järnaffär som jag har närmast. Inte heller i de byggvaruhus som jag besökt.
_
_
L och u-balk köper du hos din lokala svets och smidesfirma. Järnhandel och byggvaruhus har sällan det.
Hittade u-balk till min saltugn hos en lokal bonde/fixargubbe med ett "bra" skrotupplag. Onödigt kraftig men gratis 
Ja, ibland känns det lättare att få tag på grejer ute på landsbygden.
Här finns antagligen det mesta, men det gäller att hitta rätt i djungeln.
Har just letat fram en adress till en svetsfirma här. Ska ringa i morgon och höra om de kan hjälpa mig.
_
_
Hej
I vår kommun, Kungsbacka, har vi en mycket stor och bra återvinningsstation som heter Klovsten och till min stora glädje upptäckte jag att intill stationen finns en stor plåt- och skrotfirma som jag aldrig sett förr. De hade i princip allt man kan tänka sig och där hittade jag alla detaljer som behövs till ugnen. Det kanske finns något liknande företag vid återvinningsstatioen i er kommun.
Boel
Min svetsfirma visade sig vara ett stolpskott. Annonsen var stor och bra, men sedan var det inte så mycket mera. 
_
_
Nu har jag äntligen fått tag på grejerna. Jag hittade en skrotnisse i Norrtälje som hade det mesta. Tack för tipset Boel!
_
_
Hej ! Nu är jag med.
Är i slutet på tursitsäsongen och har en massa annat jobb & beställningar att klara av före ugnsbygge.
Har bestämt mig för att inte bygga om en stor gammal Naber jag har stående eftersom det är gamla sortens tunga stenar= tar mer tid att få upp i temp. Även om oljan blir billig/gratis. Blir nog lättare att trava upp stenar som vi gjorde på kursen och jag vill också bygga upp erfarenhet innan jag sätter sågen Nabern.
Alltså har jag pratad med Stellan om att köpa stenar i september. Får sukta ett tag till.
Har gått igenom alla bilder och ser hur glada vi var! Vi var ju sex tjejer som hade reunion under ugnsbyggerkursen!!! vi gick på Leksands fhsk då tvååriga keramiklinje 1993-96. Vilken nostalgitripp!
Funderar över hur jag ska skydda "Frittis" mot väder och vind. Behöver man bygglov för ett litet tak måntro?
/ulrika
PS Bifogar bild på "felugnen", en skral kopia av Stefans ugn= vi gjorde ALLA! tänkbara fel och lärde oss massor ;)
jag tror inte det går att lägga in fler bilder på samma inlägg. Hoppas du kan få din ugn i höst! 
Puttar så att MaudSkobyKrukmakeri hittar oss.
Ännu inte så många som hört av sig. Är du på gång att bygga en ugn?
_
_
#27 Glasyrerna ser mycket vackra ut iaf! Jag ser sååå fram emot att bränna!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag är med!
Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se
Hej! Välkommen hit!
Jag har haft jättemycket nytta av att kunna fråga Stefan direkt här när det har krånglat. Andra kanske lär sig av mina misstag.
_
_
Det låter intressant. Jag hade en del problem med just att variera oljan när jag brände.
Jag och Lena ska testa min ugn igen i morgon. Få se hur det går den här gången. Vi kommer att göra en del mindre förändringar för att se om de har någon betydelse.
_
_
Lycka till! Om oljan inte är varm nog kan oljefiltret ställa till problem. Är oljan ren är det enklaste att bara koppla bort filtret (kanske behövs en annan slang för er. Jag har isolerat min tunna med ett liggunderlägg nu när kylan kommer.
Vi körde med två gamla stolsdynor som isolering förra gången :-)
_
_
Köpt sten av Stellan idag! Står på gården och väntar till högsäsongen blåst förbi. I höst. Sten för sten…
Du kan väl visa oss när du är igång.🙂 Jag och Lena tänker bränna vår ugn igen när jag kommer hem från Överkalix.
_
_
Puttar upp den här tråden så att Tant Apelsin hittar den. 🙂
_
_
Tack Ulla! Nu är jag här! Blir genast mycket mer peppad nu :D
roligt att höra Tant Apelsin (fint namn🙂)
Vill bara tacka för inlägg #22 av Boel Töpel, nu har även jag L-järn, U-järn och annat smått o gott! Ett kanontips - säljgubbe var väldigt trevlig och det som han inte har är nog inte värt att leta efter, det var verkligen en affär med ALLT (i ett härligt kaos)! 🙂
Så bra! Då är du också på gång. Jag och Lena har blandat ett par nya glasyrer som vi ska testa nästa gång. Håller på och samlar på mig olja tills dess.
_
_
Så har jag nu även skaffat mig en oljeleverantör (peppar peppar) och lite annat smått o gott, en skröjugn skall snart gå o material till lite nya glasyrer har beställts… Nu är det nästan bara själva munstycket som fattas! Med små små steg kommer man oxå frammåt! :D
#44: och munstycket kommer nästa vecka, fick de restnoterade delarna i fredags men har inte haft tid att sätta ihop dom. Tack för ert tålamod!
Kul att det går framåt! Ska bli kul att läsa hur det går framöver.
_
_