Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2585 ggr
hheelleennee
0

Sprucket fat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför spricker mina stora stengodsfat i glacyrbränningen?

[davidskeramik]
0

Måhända har du arbetat för dåligt med botten?

hheelleennee
0

Hur då "arbeta med botten" menar du?

[davidskeramik]
1

När man dragit ut botten på sitt föremål behöver man jämna till den flera gånger genom att gå över den från ytterkanten och in med fingrarna eller med en svamp. Ju större botten ju mer behöver dem masseras för att bli jämn. Om det finns ojämnheter i botten kan det uppstå spänningar som gör att det blir sprickor i torkningen eller i ugnen.

annakarta
0

Gå även över botten med ett sken, sen kan det spricka om det är lite dålig centering. Tips är också att torka det långsamt, jag drejar alltid jämna antal och sätter ihop dem när kanterna torkat lagomt, de får stå så tills de släpper från plattorna, sedan torkar jag lite till med plast på, ca 2 veckor tar det innan de är helt torra. Och upptäcker du en liten spricka efter skröjen är det ingen mening att köra glasyren, garanterad sprickning!

Derst
1

Håller med #3 o #4.Typisk s-spricka, pressa botten noga, se till att den inte är extremt tjock. Hjälper inte det så byt lera eller armera med chamotte. (vissa leror är krångliga o ger gärna sk. s-sprickor) Du får prova dej fram. Lycka till!

goken
1

Använder du lerkran till dina klös?

Beroende på vilken ända på lerkorven som lämnar lerkranen, som du lägger mot drejskivan, kan en del leror ha lättare att spricka i botten genom den vridning leran får genom maskinen. Prova att "vända" vad som blir botten för klösen. Ett bra sätt att eliminera detta är att "slå" leran innan drejning. Då förändrar man strukturen i lerklösen. 

Annars är det helt rätt att pressa bottnen vid drejningen noga och inte ha varken för tunn eller tjock botten. Torka på lätt sugande underlag. Leran får inte fastna på det underlag du ställer fatet på efter drejning.

[rolnor]
0

Självklart får man inte bränna för snabbt heller.

abbis
1

Här va det många bud..

Sånna sprickor blir det om det är för tjockt i förhållande till övrigt gods.

Blir ofta så i bottnar på muggar om man inte hela tiden har koll på tjocklek gentemot väggen på muggen.samma sak här.Sen tål leror med mycket chamott denna differensen bättre..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Ante333]
0

s sprickor kommer redan vid skröjen kolla noga.. hade en fint fat såg sprickan innan,, tänkte den blir inte större men den delade fatet i 2delar..

[Ante333]
0

lerkvarn.. lägg leran på längden mot drejskivan…

abbis
0

Lerkran…lägger aldrig leran på längden..drejar 20-30kg per dag..

[Ante333]
1

2 skruvar eller en har dock stor betydelse.. eller så e du en hejare på lera… mitt vaccum går inte på topp i kvarnen nu kan dela leran när den kommer ut.. den spricker isär i mitten av klöset..

abbis
0

Ja inte vet jag ..har en shimpo vakum  med en skruv och har kört många olika varianter av lera..NO Problem..

[Ante333]
0

Du e bäst Abbis kram på dig.. får ringa dig när jag har problem😉

abbis
0

Ja det är väl bäst…man lär sig alltid nått nytt ,vet du 😉

[perlennart]1
0

Kan ju vara att det kommit en liten spricka under avdrejning, om det hanteras för hårt. Kan också bero på vad och hur den ligger under bränning. Ligger ett fat på en tjock sillimanitplatta så avkyls den dåligt i förhållande till kanten på fatet, kan också ge spricka. Är glasyren skarp i kanten eller är den avrundad i sprickan? nu måste jag säga att det faktiskt ser ut som dåligt bearbetad lera med den där spiralen men det finns mycket att tänka på för att det skall fungera säkert.

AnnaLow
2

Jag har också funderat på huruvida hållet som jag lägger "lerkorven" på på drejskivan efter lerkvarnen spelar roll. Därför provade jag härom veckan att dreja 20 tallrikar varav 10 där jag skar klösar direkt av lerkorven och placerade dem med änden nedåt och 10 där jag vände dem ett kvarts varv. Alla tallrikarna höll så i mitt fall verkar det inte ha betydelse alls. Däremot är jag helt säker på att i de fall jag råkar ut för s-sprickor så beror det på för dåligt bearbetad botten. När man drejar stora fat finns det ju risk för att det samlas mycket vatten på botten och då blir botten inte lika komprimerad som sidorna vilket gör att hela fatet torkar i "otakt" och spricker (samma problem om botten och sidor har väldigt olika tjocklek). Genom att gå över botten många gånger med sken och fingrar samt dreja jämntjockt minskar risken för detta är min erfarenhet.