Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 1627 ggr
rikardbornholm
0

Syra fast lera från Höganäs??

Jag har fått tag i ett parti syrafast lera från Höganäs. Vad menas med det och vad har man använt det till?

Någon som vet?

Rikard

[Ante333]
0

Syrafasta artiklar här på jobbet.. funkar fint en bra lera att jobba med du använder den som en vanlig stengodslera..

rikardbornholm
0

Vad spännande. Blir ytan lite som saltglaserat eller? Säljs leran fortfarande,  har du någon analys på den?

Rikard

[Ante333]
0

Den va gjord för att ge maximal saltglaserad yta. Analysen har jag inte men den va gjord av en grundlera från England NPR Ballclay som jag har analys av.. sedan var det chamotte från krossade bruna golvplattor från Skrombergaverken.. den e fin till mänga glasyrer.. utom vissa..blir väldigt tätsintrad vid 1280

rikardbornholm
0

Tack Anders.

NPR ball clay går ju att få tag i. Jag kikar vidare i gamla keramik böcker och ser om jag kan hitta någon analys…

[Ante333]
0

Jag kan fixa den om du vill ha analysen..på hela leran

rikardbornholm
0

Ja jätte gärna.

Kan du maila den till:

rikard.palmquist.ceramics@hotmail.com

Tack än en gång…

L.A.E
0

Har själv kvar Höganäs lera (300 kg) om det nu är samma det vet jag inte ,men den är minst 30 år gammal. Var nere i källaren och tittade på leran och nog är den gammal .Öppnade  en säck och såg att plasten runt leran var i små bitar i storlek  av en tio krona. Man får väl börja med en osthyvel för att få bort plasten😃