Solrosgul glasyr för stengods
Är det någon som har ett bra recept?
/Marta-Lena
Har inget recept, men för en sådan färg behöver du nog jobba med färgkroppar. =)
Såg på "Bucowskis" på TV, där auktionerade man ut små skålar som var gula, glasyren innehöll antimon och järn fick man veta, ganska sjyst gul nyans, MEN, antimonoxid är giftigt så det inte så trevligt att jobba med..
#2 Jag såg också det avsnittet och blev lite förvånad över antimon och järn. Trodde det var uranoxid som gav dessa skålar antingen svart eller gult beroende på atmosfär. Antimon är väl mer till låga temp. ? Kanske var det lergods hon visade, men det såg ut som porslin.
Jag vet väldigt lite om antimon, tyckte hon sa att skålen var reduktionsbränd, är nog viktigt såklart om det stämmer. Har faktiskt ett par små påsar i verkstan, kanske ska prova nån gång. Undrar om dom hade tillgång till uranoxid vid den tiden?
Ja, om jag minns rätt så användes uranoxid till både svart o gul glasyr. Den svarta sägs vara den ultimata svarta färgen.
I Finn Lyngards Keramisk handbok står; Antimon , ingår i gul lergodsglasyr
Neapelgul glasyr;15 g mönja, 10 g antimonoxid, 4 g. tennoxid , bör frittas
OBS! GIFTIG !
Ang. Uranoxid (finn L.) ; Vid höga temp. ger detta ämne gula o gulgröna färger. Tål hög temp. bra. Reducerad ger uranoxid en sk. äkta svart glasyr (ensam oxid) Står inte om det användes i Asien, men finns det alternativ?
Inget trevligt förslag det heller! Både Uran o Antimon är borttaget ur sortimentet hos leverantörer av keramikmatrial.
SMLM Ursäkta utsvävningen om gula o svarta gamla glasyrer!
Använd färgkroppar så är du säker på att det inte är farligt att jobba med eller använda!