Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 2739 ggr
abbis
0

Wadköpingsstipendiet

Skapande kvinnor prisades i Örebro

ALLMÄNT/ÖREBRO Publicerad: 2007-08-13 05:25

För femtonde året delades konsthantverkarstipendiet Wadköpingsstipendiet ut i går. Tre lyckliga stipendiater fick dela på 50 000 kronor från kultur och medborgarnämnden.

Klicka för större bild
Årets stipendiater: Marie Spjut, Martina Sildén och Anna-Karin Larson.

I går delades årets Wadköpingsstipendier ut. Stipendiet har funnits sedan 1992 och vill stödja konsthantverkare i Örebro.
Inför årets stipendium lämnade 20 personer in bidrag. Av dessa valdes sedan tio ut till en utställning i Wadköping som varit öppen för allmänheten under sommaren.
På söndagseftermiddagen fick så tre av utställarna ta emot en stipendiesumma från kultur och medborgarnämnden i Wadköping.

Papper och guld
I kategorin Etablerad konsthantverkare fick Marie Spjut ett stipendium på 20 000 kronor. Juryns motivering var att Maries hantverksskicklighet inte hade stillats med tiden utan fortsatt att utvecklats.
Maries bidrag till utställningen var två skålar i papier-maché med bladguld och broderat med silver.
- Jag är silversmed men silver är ett långsamt material att arbeta med. Därför ville jag prova ett lätt och spännande material som papper och la sedan även till guld, säger Marie Spjut.

Spännande korsetter
Ett av stipendiena i kategorin Lovande konsthantverkare gick till Anna-Karin Larson. Hon tilldelades
20 000 kronor med motiveringen att hon tagit ett historiskt klädesplagg och satt det i ett nutida sammanhang. Anna-Karins bidrag var tre korsetter med en ny tanke. Bland annat var en gjord av genomskinlig plast och en hade hål där huden skulle sticka fram.
- Jag lekte med tanken på vart allt fett tar vägen när det blir ihop klämt i en korsett. Här kan man bilda små kulor av sin mage, säger Anna-Karin Larson.
En av korsetterna har hon haft på en fest och det var fruktansvärt obekvämt, berättar hon.
Den tredje stipendiaten i år blev Martina Sildén, även hon i kategorin Lovande konsthantverkare. Hon tilldelades 10 000 kronor med motiveringen att hon i sitt arbete hade en kraft och energi som juryn ville uppmuntra till vidare experimentlusta.
Martinas bidrag till utställningen var en lampa i form av en blomma och en marionettdocka i lera.
- Jag fick mycket gratis genom marionettens talande form, säger Martina Sildén.

Leker med ljuset
Tanken med lampan var att hon ville leka med ljuset och bilda ett skuggspel genom plexiglas och trä, berättar Martina.
Prispengarna kommer bland annat att bekosta vidare studier.
- Jag kommer att köpa en dator eftersom åskan slog ner i våran, säger Marie Spjut.

ELEONORE ERIKSSON
Reporter
epost: eleonore.eriksson@na.se • telefon: 019-155023

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

abbis
0

Bilder på deras bidrag ligger i mitt fotoalbum!!!

Godsagare
0

Tack Abbis för att du delar med dig av detta! Spännande att läsa och jag har varit in på din sida också och kikat på bilderna.

Du får ha bättre lycka nästa gång!

susanne.k.wall
0

Håller helt med #2. Bättre lycka nästa gång! Och jag har också kollat dina foton och tycker det var så fint att du har en trädgård bakom din affär där du kan ha utställningar. Jättebra idé. Susanne

GulleboKeramik
0

Intressant att se bilder på alla fina saker… jag förstod inte korsetterna, det "gjorde" inget för mig, medan lampan och marionetten var fina, hon förtjänade sitt pris…

Roligt att se och att läsa motiveringarna…

Och du ger inte upp… det är din tur en annan gång!

abbis
0

Tack gullebo…du är go