Extra skivor på drejskiva?
Har sett på youtube när dom drejar att de ofta har en skiva ovanpå drejskivan som de sen bara lyfter av med skålen på , sätter dit en ny och drejar upp en ny skål ( eller mugg). Frågade på Cebex där jag köpt min elektriska drejskiva och de hade inget sånt alls. Föreslog att jag skulle borra i drejskivan och sätta dit några skruvar osv. för att sen sätta dit nån metall-skiva. Finns det inget annat sätt. Mitt huvudproblem är att om jag drejat en lite större skål så förstör jag den när jag lyfter av den från drejskivan. Mina händer deformerar den och den ser annorlunda ut för att inte snacka om hur sned den blir. Jag är inte så duktig på att dreja än som många av er här ( har tittat på era fina bilder) men tycker det är ledsamt när jag lyckats få till nåt på drejskivan och så sabbar jag det när jag lyfter av det. Jag använder naturligtvis tråden innan jag lyfter av det.
Hej!
Jag har köpt MDF-skiva på K-rauta. Har sedan sågat runda plattor med sticksåg, fäster plattorna med fuktad/blöt wettextrasa. Se till att plattan fäst ordentligt före du drejar på den. Trasan får inte vara för blöt, den suger fat i drejskiva och plattan med lagom väta. När jag drejat färdigt tar jag en skärtråd och skär som vanligt loss godset, sedan får det torka på MDF-skivan.
Lycka till!
Hälsningar
Ina
Hej!. Det finns flera sätt att fästa en skiva på drejskivan. Här har du en länk till inlägg som handlar om just det. Hoppas att något av sätten passar ditt sätt att arbeta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Wetex-trasa och MDF-skiva måste jag testa, låter ju bra.
Det andra sättet har jag sett på youtube men det är svårt att vara spontan i det arbetssättet. Kanske om man gör många samma saker samtidigt. Kan vara värt att prova. Tack ändå för tipset!
De har andra drejskivor i USA tror jag med tillbehör till drejskivan, synd att inte det går att köpa till. Jag vill helst inte borra i drejskivan.
Hej
Jag gör som inakeramik fast jag använder köpt gipsskiva från bygghandel och skär ut rundlar som jag sedan fäster med wettexduk. adaet funkar också och är lättare att såga i. 🙂
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Jag köpte såna runda plastskivor (dom kallas "bats") med hål i som passade på min Brent CXC-drejskiva, jag vill minnas att det var från Cebex men det är många ¨år sedan. Jag tycker att det fungerar bra.
argh! De har ju inget sånt kvar, har hört mig för.
rolnor - Har du en "spik" mitt i drejskivan då när du använder dessa plastskivor? Min är helt slät ovanpå.
Såg på Cebex hemsida att de har Plasti-Bat i olika storlekar. Har drejskivans hål på skivan lika stor bredd i diameter som på hålen på Plasti-Batsen ska de fungera. Man fäster två skruvar på drejskivan och fäster Plasti-batsen på dem.
Kladda ut lera över drejskivan lite lagom "tunn/tjockt". Tryck på en gammal LP-skiva. Banka fast den. Dreja på LP-skivan. Dra ståltråden under LP-skivan när du drejat klart och lyft bort hela skivan med ditt verk ovanpå. Funkar perfekt!
Missan - När du skriver att man " fäster" två skruvar, menar du då borra hål i drejskivan först?
Ha,ha, det lät ju kul med Lp-skivor. Hur tjockt ska lera vara , ca 2 cm eller mer?
Näe det finns hål på vissa drejskivor, förgjorda sas. Det är de som funkar med Plasti-Bats nog.
Lertjocklek ungefär 0,5 cm.
Man kan borra egna hål i drejskivan och skruva i bultar som man kapar av, på min drejskiva så fanns bultarna vid leverans. Jag har två bultar som sitter perifert, gör man hål i mitten så blir det knas, batsen snurrar bara.