Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4075 ggr
ateljeami
2

oxid på vit lera?

Jag använder ibland järnoxid röd på färgad stengodslera och tycker resultatet blir ganska fint bränt i 1250 grader men har också provat på vit stengods-lera och får då ett "smutsigt" utseende. Är det någon som vet nån oxid som skulle passa här. Användningsområdet är skulpturer. T.ex. Buddha, eller liknande. Kan man blanda oxider med varandra endast med vatten?

[ton]
1

Du kan ju ta body stains så kan du få helt andra färger än med oxider och så är dom väldigt finkorniga så det är lätt att måla med, eller underglasyrfärger är ju så klart också bra, högre pris förstås.

ateljeami
1

Body stains?? Låter bra , men vad är det för nåt?  Jag är ute efter det matta jordiga utseende på slutprodukten. Underglasyrer ska man ha transp glasyr på och det har jag ibland fått mjölkigt och då förstört figuren.

[ton]
1

Det är färgkroppar som är beräknade till att infärgalera med. Man kan ta en underglasyrfärg eller en vanlig glasyrstains och blanda med lite glasyr och sedan måla på eller smörja på. eller hur man nu vill ha det på. Billigaste är nog bodystainsen och dom har ofta just jordiga färger, finns så klart andra också så som gul, blå och alla möjliga.

Istid
1

Varför skulle man inte kunna blanda oxider? Det har jag inte tänkt på. Jag blandade röd järnoxid med lite koboltoxid och tog på ljusbeige lera och det blev väldigt, väldigt bra. Har inte provat på riktigt vit lera dock.

ateljeami
1

De färgkroppar du nämner, är det pulverpåsarna till infärgning av egna glasyrer du menar då? Jag sökte på Cebex men de fanns inte under det namnet du angav alltså "body stains". 

<istid - blandade du med enbart vatten? 

Jag blir lite orolig när jag blandar oxider och andra kemikalier. Det kanske bara säger puff ute i ateljén.  Finns det några farliga man ska undvika, tror ni?

[rolnor]
1

Finns inga oxider eller andra glasyringredienser som kan säga puff, men var försiktig med damm så du inte andas in en massa.

ateljeami
1

Tack , det ska jag.🙂

Jag har aldrig blandat till glasyr med transparant glasyr och järnoxid, eller nån annan oxid heller. Är det att rekommendera eller blir det tokigt. Har varit bekväm och handlat färdiga glasyrer men börjar bli lite nyfiken på hur det blir när man gör den själv. Jag har ju inte så stor produktion , ganska liten faktiskt, så jag vill ju inte ha baljor med knepig oanvändbar glasyr.

[rolnor]
1

Det bästa är att du gör prover, var rädd om sättplattorna bara, lägg proverna i en skål du inte är rädd om t.ex.

ateljeami
1

Ska sätt igång imorgon och göra massor av lerprovs- plattor och sen blanda till olika glasyr-prover. Tänker på att när de säljer oxider står där sällan något om max-temperaturen på påsen. Har du någon gång doppat järn-oxid+ vatten på oskröjat. Jag har själv bara använt det till skröjade saker. Sätt-plattorna har jag engobe på för att skydda dom men det behövs nog ytterligare skydd vid egna glasyrer, som du skrev.

[ton]
1

Max temp på en oxid är inte någon relevant information. Ta en eldfast porös sten och skär spår i den så kan du ställa lerremsorna med glasyrprovet på, så ser du hur mycket det rinner och det hamnar inte på ugnsplattan. Angående att blanda oxider så är det självklart inga problem med det, det är bara ett ytterst begränsat färgspektrum utan glasyr. Med en glasyr så upplöses oxiden och man får då färgning genom metallernas joner och inte oxidens egenfärg. Med en stains-bodystains så har man betydligt större val av färger.

[krysopras]
1

Man kan blanda och dona hur man vill med oxider, men man ska undvika att blanda zink och mangan (oxider), det rinner som tusan. Koppar kan färga/fläcka annat gods i ugnen genom att det blir flyktigt i värme. En del blandningar blir tråkiga i färgen, men det är ju omöjligt att säga vad just du tycker är tråkigt eller fint, det är det man experimenterar sig fram till.

Ingenting säger poff så länge du använder oxider och karbonater av de färgande metallerna. Det man använder vanligen i glasyrer är inte lösligt i vatten. Om man sysslar mycket med giftiga ämnen, använd munskydd, handskar, ät eller drick aldrig i verkstaden. Drick mjölk efteråt, mjölkproteiner kan bilda komplex med giftigheter så att de blir overksamma i kroppen och kommer ut den naturliga vägen.

ateljeami
1

Får testa med några färgkroppar, för det har jag aldrig gjort förr. De kan väl blandas inbördes med varandra också tillsammans med ev matt transp. glasyr? Kan bli riktigt spännande i så fall!  Om det nu är så att bodystains är detsamma som färgkropp?

[ton]
0

bodystains är en färgkropp liksom stains till glasyrer är en färgkropp, men bodystains är beräknat till att färga lera med och betydligt billigare.