Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3304 ggr
ateljeami
0

Blanda egen färgkropp?

Har läst i en glasyrbok (Anders Fredholms)  att man kan blanda färgkroppar själv. Men när jag har även sett färdiga glasyrrecept där det står att man ska blanda ihop hela receptet för att få en viss färg och egenskap . Då är det ju inte fråga om att bränna rå-ämnena för sig själv först? Hur tänker man här?

[krysopras]
1

Jag förstår inte riktigt hur du menar faktiskt. Om man använder färdiga färgkroppar i transparent glasyr så brukar färgen bli som färgkroppen. Men om man blandar glasyr från scratch så ser ju inte färgen på glasyren ut som det brända resultatets färg alls. Man har alltså större kontroll med färgkroppar, men även de påverkas av glasyrens innehåll i viss mån.

Vissa färgande oxider, t ex mangan- järn- och rutil kan vara glasyrbildande samtidigt som de är färggivande om man tillsätter dem i stor mängd i en glasyr. 

Sen samverkar vissa oxider/karbonater med varandra så att t ex nickel blir vackert blått med barimkarbonat, medan nickel ihop med det mesta annat bara blir tråkbrungrått. Krom blir rosa/hudfärgat med tenn, men annars brungrönt eller grönt osv.

ateljeami
0

Jag tvekar med vilken glasyr jag ska blanda till 

1. Transparent köpt glasyr med köpt färgkropp 

2. Egen-blandad glasyr som ger opak färg 

3. Egen-blandad grund med köpt färgkropp

4. Egen-blandad med egen-tillverkad färgkropp

Vilken är bra att starta med som nybörjare bortsett från den nr 1?

ateljeami
0

Oj, vilken plats jag tog här på sidan! Jag menade tillverkning-sättet.

[ton]
0

Du kan så klart göra färgkroppar själv, men det kräver lite extra arbete. råmaterialerna i färgkroppen skall kalcineras vid en högre temperatur än beräknad glasyr temp. och så skall dom malas och oftast tvättas Innan användning. Det finns en del gamla recept som funkar bra som är relativt enkla, men om man skall göra t.ex. en vanadin blå så bliver det svårare, där är det viktigt vilket hjälpämne man har det kan vara salpeter och liknande och kadmium-selen färger måste man ha ett laboratorium/fabrik som är så avancerat att man kan glömma det helt. Hela denna historia är nog till att börja med overkurs, nog bättre att köpa färdiga färgkroppar, men gör man dom av intresse så är det kul tycker jag.

ateljeami
0

Kanske inte ska göra det för svårt för mig nu så här i början då. Läser vad jag kommer över och de vänder sig kanske till mer avancerade keramiker. Önskar det fanns en bok som vände sig till nybörjare av egen glasyr-tillverkning. Såg en bok av Emmanuel Cooper men vet inte om den är bra att börja med. Önskar jag hade ett bra grund-recept att starta upp med. Vill gärna börja blanda själv.

[ton]
1

Den boken har många fina recept även om dom är mycket enkla. Men du lär dig inte något av en sådan bok. Börja med t.ex. Finn Lyngaards bok, där står det mycket om olika material och vad man använder dom till, och hur man räknar på en glasyr..

missan9
0

Jag har Fynn Lyngaards, den är fin boken säljer den gärna för 500 kronor det var det jag köpte den för för många år sedan på antikvariat. Lite sliten men ändå användbar kanske att någon annan lycklig kan få med användning för den?  Vid intresse kontakta mig då på tel:070-4423038. /Margit