Ska mortel har glasyr eller inte?
Jag är inte glad i mina mortlar jag har i köket, dom är för små och raka. Jag tänker dreja en i porslin. Sökte på tidigare trådar (2009) och Rolnor du har ju gjort mortlar i porslin. Jag hade tänkt en rätt så öppen form och då känns oglaserat mer rätt.
Vad tycker ni? glaserat eller oglaserat?
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Bäst är oglaserad
Och bäst är hårdporslin, men det kräver ju höga temperaturer.
glasera utsidan bara och halva stötpinnen lämna ytan du mal utan glasyr…
På Höganäs Keramik (för 1000 år sedan :-D ), tog vi fram stengodsmortlar som fungerade väldigt bra. Dessa var rejält tjockväggiga, för att få rätt tyngd och stabilitet. Och de var enbart glaserade utvändigt, för utseendet och den allmänna diskbarhetens skull. Hela insidan, samt den halvrunda ändan på mortelstöten var oglaserade. Friktionen mellan två råa, sintrade (men släta) lerytor är precis lagom för att få en bra funktion. Kuriosa: De glaserade mortelstötarna brände vi upprättstående, med den oglaserade halvrunda "ändan" lätt nedtryckt (balanserande) i en hög med kvarts. Här fick man ha tungan rätt i mun vid sättning - och föll en så föll alla… ! (jag har en sådan "kaka" sparad….mycket vacker :-D ) /Bosse
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Drejar ni stöten?
De flesta stötar till Höganäsmortlarna var förstås maskintillverkade, men till vissa serier drejades stöten (helt massiv), och beskickades till rätt form i ändan. Inte den allra roligaste drejuppgiften, men alla jobb har ju sina utmaningar, och innebär om inte annat övning, som ju alltid är positiv….. Det gäller att ha en väl bearbetad lera, för att undvika spiralsprickor i mitten…
Här är en bild av en Höganäsmortel. (hittad ute på "nätet").
Formen på både mortel och stöt varierade, men här ser man tydligt hur den massiva stöten är utformad.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nu blev jag väldigt sugen på att göra mortlar!
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Jag med 😃
använder inte så mycket i köket men till små färgprov kan det ibland vara bra med en hårdporslins mortel.
Låter som vi får ha en mortelutställning om ett tag!🙂
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Även jag gör mortlar..traditionella i modellen ..Vi säljer kryddor därav mortlar 🙂
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
En mortel måste jag ha i köket! 🤓
Tack för lärorika svar. Då är det bara att sätta igång- Porslin alt stengods. Glaserad utsida. Dreja morteln och glasera handtag. Stående i en hög med kvarts(?) i ugnen med tungan rätt i mun. Okidoky hur svårt kan det vara 🤔. Sen var de 3 cm regeln. Inte för tjock alltså.
Jag har inget kvarts, är det dyrt och går det att återanvända?
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Billigt och går att återanvända.